Wiadomości

Akcesoria do produktu, który ma każdy klient stacji


Choć trudno odgadnąć, jaki model telefonu komórkowego ma w kieszeni, torbie bądź plecaku klient, który płaci za paliwo, to właściwie bez ryzyka można wskazać, że ma on przy sobie co najmniej jedno takie urządzenie. A to stwarza możliwości biznesowe, m.in. związane ze sprzedażą akcesoriów do telefonów.

Zgodnie z badaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) przeprowadzonym w 2022 r. z telefonii komórkowej korzysta 97% Polaków. Blisko 90% posiada w swoim gospodarstwie domowym smartfon, przy czym wśród osób do 49. roku życia odsetek ten wynosi nie mniej niż 94%.

Z perspektywy biznesowej oznacza to, że właściwie każdy Polak może być potencjalnie zainteresowany zakupem dodatkowych produktów i akcesoriów dla posiadanego urządzenia
(bądź urządzeń, ponieważ według danych UKE w Polsce jest około 60 mln kart SIM, co oznacza, że dwóch statystycznych Polaków będzie miało łącznie 3 numery telefonu). Chodzi
m.in. o pokrowce, etui, nakładki i folie ochronne, szkła hartowane, ładowarki czy powerbanki.
Dla wielu osób optymalnym miejscem zakupu takich produktów jest internet, a polscy sprzedający muszą rywalizować o klientów również z konkurentami z Chin, którzy oferują nie tylko niskie ceny produktów, ale także tanią dostawę. Jednocześnie nie brakuje osób, które chcąc wybrać dodatek do swojego smartfona, aby mieć pewność, że będzie on odpowiedni dla posiadanego przez nich urządzenia, wybiorą sklep stacjonarny. Z tego powodu właściwie w każdej galerii handlowej można natrafić na wyspę z tego rodzaju asortymentem. Często jest on również oferowany w specjalnie do tego przeznaczonej przestrzeni na stacji paliw.

Ułatwienie w zarządzaniu ofertą

Firmy, które nie specjalizują się w sprzedaży elektroniki i dodatków do niej, ale chcą uzupełnić swoją ofertę o akcesoria do telefonów, często decydują się na współpracę franczyzową. To rozsądne wyjście, zważywszy m.in. na liczbę producentów smartfonów
i szybko zmieniające się modele urządzeń. Pozyskanie zaufanego partnera ułatwi zarządzanie ofertą produktową, a także umożliwi nabywanie towaru u dostawców w lepszych cenach.

Franczyza to też możliwość zaoferowania klientom produktów spersonalizowanych, wykonywanych na zamówienie, np. etui dla danego modelu smartfona z wybraną przez klienta grafiką lub zdjęciem. Niekoniecznie muszą być to produkty znacznie droższe od standardowych i są one dostępne nawet za około 50 zł.
Marże na sprzedaży tego rodzaju produktów należą do wysokich i nawet w modelu franczyzowym sięgają75%. Jest to możliwe dzięki temu, że akcesoria do telefonów to stosunkowo tanie produkty, a jednocześnie osoby które je kupują, robią to w sposób impulsowy– zobaczą np. dane etui i od razu chcą je nabyć.

Kolejny krok usługi

Obecność w sieci franczyzowej umożliwi również zarabianie na usługach związanych ze smartfonami. Mowa np. o naprawie urządzeń. Nie chodzi oczywiście o to, by stacja zatrudniła
serwisanta, ale o realizację takich usług w oparciu o serwis zewnętrzny.
W tym modelu rola pracownika stacji ogranicza się do przyjęcia telefonu od klienta i wypełnienia formularza z opisem problemu, wysłania urządzenia do serwisu zewnętrznego, a następnie wydania go – po zrealizowanych pracach– klientowi.

O ile inwestycja w zatrudnienie wyspecjalizowanego serwisanta mogłaby– zwłaszcza w początkowej fazie nowego rodzaju działalności – okazać się, o tyle opcją godną rozważenia wydaje się przeszkolenie pracownika stacji w zakresie podstawowych usług związanych z akcesoriami do telefonów, którego oczekują klienci. Chodzi przede wszystkim o aplikację folii ochronnych – do punktów z gadżetami do telefonów często trafiają klienci, którym nie udało się założyć folii, którą kupili np. przez internet.


60 mln potencjalnych klientów

Działalność związaną z akcesoriami do smartfonów najlepiej zacząć jednak od sprzedaży produktów. Z tym wiąże się również największa inwestycja – niezbędne jest bowiem odpowiednie zatowarowanie, którego koszt z uwagi na szeroką gamę urządzeń na rynku wyniesie zapewne minimum kilkanaście tysięcy złotych. Zasadne będzie również odpowiednie umiejscowienie, zaaranżowanie i wyposażenie strefy do sprzedaży akcesoriów, by nowy rodzaj produktu na stacji przyciągał uwagę klientów. Dobrym pomysłem może być zlokalizowanie ekspozycji niedaleko części gastronomicznej (gdy klienci czekają na odbiór jedzenia, mogą zapoznać się z ofertą). Należy też pamiętać, że zakupem gadżetów do smartfonów często mogą być również zainteresowane dzieci klientów, którzy na stacji kupują paliwo, dlatego na ekspozycji powinny znaleźć się produkty skierowane do młodszych osób.

Co później? Pierwsze doświadczenia ze sprzedażą akcesoriów do telefonów na stacji paliw pozwolą na ocenę perspektyw związanych z tym rodzajem działalności, a także wskażą kierunki, w których ewentualnie dalej go rozwijać. Może okazać się, że w danej lokalizacji klienci poszukują przede wszystkim usług związanych z akcesoriami(montaż folii, naprawy) albo określonego rodzaju produktów, np. gadżetów do telefonów danej marki, uchwytów, statywów czy dodatkowego oświetlenia. Trudno bowiem na wstępie przewidzieć, jakie dokładnie preferencje będą mieli posiadacze około 60 mln telefonów w naszym kraju.

Anna Kopczyńska

 

Artykuł ukazał się w wydaniu 3/2024 "Paliw Płynnych"

Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zezwolenia PIPP jest zabronione.

 

 

 

 

 

 

 

Wróć