Działania Izby

Apelujemy do Prezydenta RP: ustawę o monitorowaniu przewozów trzeba zmienić!

Polska Izba Paliw Płynnych, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz Polska Izba Spedycji i Logistyki skierowały do Prezydenta RP pismo z apelem o niedopuszczenie do wejścia w życie ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Pismo zamieszczamy poniżej:

Warszawa, 14 marca 2017 r.

Szanowny Pan Andrzej Duda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej

Szanując powagę Pańskiego Urzędu, zwracamy się do Pana w imieniu kilku tysięcy rodzinnych, polskich firm i kilkuset tysięcy pracowników z branży transportu drogowego, paliw i energetyki o podjęcie adekwatnych działań w celu niedopuszczenia do wejścia w życie „Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów”, która znajduje się na Pańskim biurku i czeka jedynie na podpis Pana Prezydenta.

Jesteśmy gotowi spotkać się urzędnikami Pana Kancelarii w celu wyjaśnienia naszych wątpliwości. Prosimy, żeby wykorzystał Pan dostępne narzędzia prawne i zwrócił Ustawę do Sejmu w celu ponownego rozpatrzenia. Takie działanie Pana Prezydenta pozwoli przedsiębiorcom, kierowcom i ich rodzinom zrzeszonym w Polskiej Izbie Paliw Płynnych, Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce i w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki na rzetelne przedstawienie naszych argumentów i wprowadzenie ewentualnych zmian, które zbudują praktyczne fundamenty do walki z szarą strefą w branży paliwowej, alkoholowej, tytoniowej i transportowej. Nikomu bardziej niż nam nie zależy na zwiększeniu konkurencyjności ww. sektorów gospodarki, poprzez wyeliminowanie z rynku nieuczciwych przedsiębiorców. Nie może to się jednak odbywać poprzez wprowadzenie przepisów niemożliwych do wykonania, niespójnych oraz represyjnych, które otwierają drogę do nieuzasadnionego karania uczciwych przedsiębiorców oraz kierowców zawodowych, przewożących towary wrażliwe.

Zapisy „Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów” przyczynią się do:

  1. Upadku lub intencjonalnego zaniknięcia szeregu rodzinnych, uczciwych polskich firm, w związku z dramatycznym wzrostem ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. Pogłębienia się kryzysu pracy na rynku drogowych przewozów towarowych, na którym według dostępnych analiz szanowanych firm konsultingowych, brakuje obecnie ponad 100 tysięcy kierowców.
  3. Możliwego ograniczenia dostaw paliw przez niezależnych przedsiębiorców, którzy odpowiadają za 30 proc. rynku transportu drogowego paliw, również do stacji patronackich koncernów PKN ORLEN i LOTOS, a w konsekwencji do wzrostu cen paliw.

W imieniu przedsiębiorców apelujemy do Pana Prezydenta o umożliwienie rzetelnych konsultacji branżowych i społecznych, dotyczących „Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów”, czego efektem będzie wprowadzenie przepisów, które będą praktycznie realizować ideę walki z szarą strefą, co w konsekwencji istotnie wpłynie na zwiększenie dochodów Państwa z tytułu podatku VAT.

Wszyscy zrzeszeni w naszych organizacjach przedsiębiorcy, współpracujący eksperci i praktycy są do dyspozycji Pana Prezydenta oraz do dyspozycji parlamentarzystów i urzędników Ministerstwa Rozwoju i Finansów. Naszym zdaniem specjaliści, którzy pracowali nad przedmiotową Ustawą, według swojej najlepszej wiedzy, mieli zbyt mało czasu na konsultacje branżowe i przygotowanie przepisów, które miałyby szansę realizować wizję Wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Przedstawiciele Polskiej Izby Paliw Płynnych, Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce oraz Polskiej Izby Spedycji i Logistyki w swoich wystąpieniach wskazywali, że Ustawa nie będzie mogła być wykonana, gdyż jej przepisy są niespójne i nie spełniają potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców, objętych przedmiotową regulacją. Poważne problemy dotkną nie tylko przedstawicieli sektorów: paliwowego, alkoholowego, tytoniowego i transportowego, ale również szereg branż współpracujących, co będzie promieniować na całą gospodarkę. Nieznane dotąd trudności będą wynikały chociażby ze spodziewanych odmów realizacji dostaw produktów alkoholowych, tytoniowych i paliwowych przez przewoźników lub bezpośrednio przez kierowców, zagrożonych nieuchronną, dotkliwą karą finansową za niedopełnienie niezdefiniowanych obowiązków.

Ustawa pozostawia szereg niedomówień i jest pełna wewnętrznych sprzeczności. Regulacja nie odpowiada na wiele zasadniczych pytań, w innych przypadkach pozostawia szerokie pole do interpretacji. Ustawa ma wejść w życie w wersji całkowicie sprzecznej z doświadczeniem oraz praktyką rynkową, przy głośnej krytyce wszystkich najważniejszych organizacji branżowych i przedsiębiorców, których ma dotyczyć. Nowa regulacja miała być odpowiedzią na rozrastającą się szarą strefę w obrocie niektórymi produktami wrażliwymi. Jak pokazuje jednak praktyka, oszustów podatkowych najbardziej odstrasza kontrola na drogach oraz przy przejściach granicznych (w tym także morskich i kolejowych). Niestety Ustawa nie zakłada zwiększenia natężenia kontroli drogowych, a jej rola ma być realizowana przez funkcjonariuszy zreformowanej administracji skarbowej, działających zza biurka.

W imieniu przedsiębiorców, których reprezentujemy wyrażamy zdecydowaną obawę, że funkcjonariusze, w ramach nowych kompetencji ograniczą się do weryfikacji prawidłowości danych przekazywanych do nowego systemu informatycznego, który powstał w oparciu o przepisy Ustawy. Według przepisów, których brzmieniu się sprzeciwiamy, dotkliwe kary finansowe będą wymierzane przedsiębiorcom i kierowcom, realizującym zlecenie nawet za błahe uchybienia. Na zamieszaniu, które będzie towarzyszyło wejściu przepisów Ustawy w życie, skorzystają prawdziwi przestępcy.
Mamy nadzieję, że poprzez nasze wspólne działanie oraz przy pomocy Pana Prezydenta nie zrealizuje się czarny scenariusz, który zakłada potężne turbulencje we wszystkich sektorach tzw. wrażliwych, co odwróci uwagę przedsiębiorców od ich podstawowej działalności gospodarczej.

Bardzo prosimy o rozsądny głos Pana Prezydenta!

Wróć