Auto i Myjnia

Audi promuje standard EEBUS służący do inteligentnego łączenia samochodów elektrycznych z budynkami


Cztery pierścienie angażują się w inicjatywę EEBUS pozwalającą na integrację samochodu elektrycznego z inteligentnym domem. Standard komunikacji tworzy zunifikowany język Internetu Rzeczy. Testy standardu będące częścią „Plugfest E-Mobility” w zakładach Audi Bruksela.

WIĘCEJ czytaj w marcowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeśli szukasz oferty elektromobilności na polskich stacjach paliw, zapoznasz się z niąpodczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Podczas dwudniowego „Plugfest E-Mobility” 28 i 29 stycznia br. członkowie inicjatywy EEBUS w fabryce Audi w Brukseli testowali rozwój projektu w oparciu o otwarty standard komunikacji. Specjaliści IT i inżynierowie stworzyli model testowy by sprawdzić, czy system fotowoltaiczny, infrastruktura ładowania, elektryczny samochód i system ogrzewania mogą się ze sobą komunikować bez zakłóceń. Poszczególne urządzenia są ze sobą połączone za pośrednictwem HEMS, czyli domowego systemu zarządzania energią. Wszystkie dane zbiegają się w centralce, która umożliwia urządzeniom wymianę informacji na temat ich zapotrzebowania na elektryczność. Po próbach na „Plugfest”, zaangażowane w projekt przedsiębiorstwa przekażą specyfikację EEBUS do szeroko pojętej branży e-mobilności. 

System ładowania connect: wydajny i połączony 

Dla potrzeb ładowania pojazdu w domu, Audi opracowało i oferuje wiele różnych rozwiązań. Opcjonalny system ładowania connect w najwyższej fazie pracy pozwala ładować auto z mocą do 22 kW. Wtedy ładowanie do pełna Audi e-tron zajmuje około czterech i pół godziny. Korzyści płynące z tego systemu są oczywiste: przy użyciu systemu ładowania connect, Audi e-tron może być ładowane wprost z domowego systemu elektrycznego z najwyższą możliwą mocą. System uwzględnia również zapotrzebowanie na energię elektryczną innych odbiorników domowych i odpowiednio się do nich dostosowuje, tak by nie przeciążać domowej sieci elektrycznej i nie „wysadzać” bezpieczników. Proces ten zachodzi przy założeniu, że dom wyposażony jest w kompatybilny system HEMS, z którym system ładowania auta łączy się za pośrednictwem domowej sieci Wi-Fi. Przy wdrażaniu tego rozwiązania Audi współpracuje z dwoma firmami partnerskimi: SMA Solar Technology i Hager Group, które również wdrażają standard inicjatywy EEBUS. 

Zrównoważone i inteligentne ładowanie 

W przypadku gdy Audi e-tron korzysta z systemu ładowania connect i połączone jest z odpowiednio wyposażonym systemem HEMS, może korzystać ze zmiennych stawek za energię elektryczną. Może ładować akumulatory wtedy, gdy elektryczność jest tańsza, uwzględniając jednocześnie potrzeby klienta z zakresu mobilności, np. określony czas wyjazdu i poziom naładowania akumulatorów. System ładowania connect otrzymuje niezbędne informacje o stawkach za energię albo z HEMS, albo z danych, jakie klient wprowadza na portalu myAudi. Jeśli dom wyposażony jest w system fotowoltaiczny, klienci mogą zoptymalizować proces ładowania, tak by do ładowania Audi e-tron preferował elektryczność generowaną przez fotowoltaikę. Elektryczny SUV przeprowadza taki proces rozważając prognozowane fazy nasłonecznienia lub analizując rzeczywisty przepływ elektryczności w punkcie przyłączenia domu do publicznej sieci energetycznej. 

Interakcja z siecią energetyczną 

Można sobie wyobrazić, że w przyszłości urządzenia EEBUS będą w jeszcze większym stopniu współpracować z publiczną siecią energetyczną. Jedną z takich możliwości jest połączenie za pośrednictwem HEMS z operatorem sieci. Pozwoliłoby to samochodom elektrycznym jeszcze lepiej dostosować swoje plany ładowania do momentów zwiększonego poboru z sieci, np. w przypadku jednoczesnego ładowania wielu samochodów elektrycznych na tej samej drodze i zapewnić w ten sposób stabilność sieci energetycznej. Specyfikacja nowego standardu komunikacji ujrzy światło dzienne na początku lutego 2019. Inicjatywa EEBUS jest więc na najlepszej drodze do wprowadzenia ogólnoeuropejskiego standardu, który w kompleksowy i niezależny od producenta sposób łączy wszystkich głównych odbiorców energii w domu.

Źródło: Volkswagen Group Polska sp. z o.o.

Wróć