Wiadomości

Ciśnienie pod Kontrolą 2011


Od 3 października br. rozpoczyna się „Tydzień dobrego Ciśnienia” – najważniejsze wydarzenie 7. edycji ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Ciśnienie pod Kontrolą”, organizowanej przez Michelin i Statoil.

Akcja, podczas której sprawdzone zostanie ciśnienie w ok. 15 tys. samochodów, prowadzona jest na 30 stacjach Statoil w 21 miastach w Polsce. W tym roku oprócz edukowania kierowców, jak dbać o ciśnienie w oponach, organizatorzy zwracają również uwagę na inne elementy, od których zależy nasze bezpieczeństwo. Okazuje się, że montowanie w oponach coraz powszechniejszych na rynku nieprawidłowych zaworów może spowodować nagły spadek ciśnienia i rozerwanie opony w czasie jazdy.

Podczas „Tygodnia Dobrego Ciśnienia” kierowcy po bezpłatnym pomiarze ciśnienia, otrzymają na stacjach Statoil ważne wskazówki i informacje na temat prawidłowego ciśnienia w oponach oraz tego, jak nienapompowane opony wpływają na drogę hamowania, przyczepność, żywotność opony czy zużycie paliwa. Akcję wspierają Komenda Główna Policji oraz Polski Czerwony Krzyż. Jednocześnie na części stacji pracownicy sieci Euromaster zapewnią kierowcom fachowe pomiary bieżnika opon.

 

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Testy dowodzą też, że samochód na oponach o ciśnieniu zaniżonym o 1 bar zużywa średnio o 0,5 litra benzyny więcej na każde 100 km (przy średnim spalaniu 8 l/100 km). Ponadto, opona o ciśnieniu zaniżonym o 20% (najczęściej spotykany przypadek) ma skrócony przebieg o 20%.

 

Organizatorzy „Tygodnia Dobrego Ciśnienia” zwracają uwagę, że spadek ciśnienia w oponie może być spowodowany stosowaniem nieodpowiednich zaworów – mowa o tanich zaworach złej jakości, coraz powszechniejszych na polskim rynku. Zdaniem ekspertów, zużywają się nawet po jednym sezonie i coraz częściej są przyczyną rozerwania opon podczas jazdy.

 

Nieszczelna obudowa zaworu gumowego powoduje uchodzenie powietrza z opony i długotrwałą eksploatację na zaniżonym ciśnieniu. W konsekwencji dochodzi do przegrzania konstrukcji opony i w końcowej fazie do jej eksplozji. Przyczyna leży w słabej jakości zaworach pochodzenia chińskiego, które ze względu na cenę są często używane, a jak wynika z obserwacji serwisantów nie są w stanie utrzymać ciśnienia przez jeden sezon. Najgorsze jest to, że element ten jest spoza zakresu odpowiedzialności kierowcy.

 

- Kierowca nie ma wpływu na to jakie zawory ma montowane w kole, ale ma wpływ na wybór odpowiedniego punktu serwisowego opon. Zazwyczaj cała frustracja wywołana pęknięciem opony, którego przyczyną był uszkodzony zawór, skupiona jest na samej oponie, mimo że nie miała nic wspólnego ze spadkiem ciśnienia, a jedynym winowajcą był zawór, który został zamontowany w zakładzie szukającym na wszystkim oszczędności. Taki proceder ma miejsce niestety zbyt często, zwłaszcza w ostatnich miesiącach, kiedy to zauważyliśmy duży napływ tanich, szybkozużywających się zaworów na nasz rynek – ostrzega Tomasz Młodawski, ekspert ds. produktu, opon osobowych Michelin Polska. Po zamontowaniu zaworów, kierowca nie jest w stanie rozpoznać jakości nowego zaworu. Jedyne, co może zrobić, to zabezpieczyć się przed taką sytuacją, odwiedzając tylko i wyłącznie renomowane punkty serwisowe.

 

Renomowany serwis oznacza przestrzeganie rygorystycznych norm jakości, stałe kontrole i co za tym idzie – pewność dobrej obsługi oraz wysokiej jakości sprzedawanych i montowanych elementów, które wpływają na bezpieczeństwo naszej jazdy. W takim serwisie nie musimy martwić się o zamiary zarobienia na kliencie poprzez oferowanie tanich, niebezpiecznych i szybkozużywających się części, jak zawory do kół. Należy pamiętać, że „nowy” nie oznacza pewny i dobry.

 

O tych i innych aspektach związanych z bezpieczną jazdą przypominają organizatorzy akcji Ciśnienie pod Kontrolą, Michelin i Statoil, partner akcji europejska sieć serwisowa Euromaster oraz patroni akcji: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie i Olsztynie.

 

Tegoroczna akcja „Ciśnienie pod Kontrolą” odbywa się na wybranych 30 stacjach Statoil:

 

Lp.

Miasto

Ulica

1.

Białystok

Jana Pawła II 56

2.

Bielsko-Biała

Andersa 47

3.

Bydgoszcz

Jagiellońska 58

4.

Chorzów

Katowicka 114

5.

Gdańsk

Marynarki Polskiej 93

6.

Gdynia

Zwycięstwa 132

7.

Jelenia Góra

Grunwaldzka 4

8.

Kielce

Źródłowa 14

9.

Kraków

Jana Pawła II 200

10.

Kraków

Mogilska 81

11.

Lublin

Tysiąclecia 12

12.

Łódź

Piłsudskiego 177

13.

Olsztyn

Leonharda 9

14.

Olsztyn

Lubelska10a

15.

Olsztyn

Pstrowskiego 10

16.

Olsztyn

Śliwy 2

17.

Opole

Sosnkowskiego 18

18.

Płock

Bielska 61a

19.

Poznań

Czechosłowacka 108

20.

Poznań

Wojciechowskiego 4

21.

Rzeszów

Rejtana 18

22.

Szczecin

Gryfińska 60

23.

Toruń

Szosa Lubicka 62

24.

Warszawa

Puławska 86

25.

Warszawa

Krasnobrodzka 1

26.

Warszawa

Towarowa 20

27.

Warszawa

Modlińska 144

28.

Wrocław

Braniborska 84

29.

Wrocław

Sucha 15 C

30.

Żary

Ułańska 2

 

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez niezależny instytut badawczy TNS Automotive w kilku krajach, kierowcy oczekują od producentów, że tworząc oponę nie pomijają żadnej kategorii osiągów kosztem innej. Dlatego przy tworzeniu opon, Michelin stawia największy nacisk na zrównoważone osiągi każdej opony w trzech najważniejszych obszarach: bezpieczeństwa, trwałości i oszczędności paliwa. Preferencje kierowców potwierdzają także wyniki badania przeprowadzonego przez TNS Pentor w Polsce – wynika z nich, że 60% kierowców wybrałoby oponę z wyważonymi osiągami.

 

Michelin działa w Stowarzyszeniu Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (GRSP – Global Road Safety Partnership) i od wielu lat zaangażowana jest w projekty związane z promowaniem wśród kierowców świadomości wpływu prawidłowego ciśnienia w oponach na bezpieczeństwo jazdy.

 

Michelin podpisał także Światowe Zobowiązanie do Poprawy Bezpieczeństwa Drogowego (Global Road Safety Commitment) aby wspierać Dekadę Działania na Rzecz Bezpieczeństwa Drogowego, 2011-2020, promowaną przez ONZ.

 

Michelin jest również organizatorem ROad Safety for Young People in Europe (ROSYPE) – największego europejskiego programu edukacyjnego na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, współfinansowanego przez Komisję Europejską. Celem programu ROSYPE jest zmiana zachowań najmłodszych użytkowników dróg. Program obejmuje trzy grupy wiekowe: dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia, młodzież w wieku od 13 do 16 lat oraz młodych kierowców (studentów) w wieku od 17 do 25 lat. W ciągu trzech lat (2009-2012) program obejmie 730 tys. młodych ludzi w 15 europejskich krajach.[1]

 

***

Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Grupa MICHELIN produkuje, sprzedaje i promuje produkty i usługi w dziedzinie mobilności – są to opony do samochodów – osobowych, ciężarowych, samolotów, rowerów, sprzętu rolniczego i budowlanego, motocykli i promów kosmicznych, a także przewodniki, mapy, atlasy i usługi internetowe (viamichelin.com). Siedzibą koncernu jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma jest obecna w 170 krajach, ma zakłady produkcyjne w 19 różnych krajach. www.michelin.pl

 
***
Statoil Poland, spółka norweskiego koncernu Statoil, obecna jest w Polsce od 1992 roku. Sieć Statoil liczy obecnie 346 stacji w tym: 79 stacji typu 1-2-3 (segment ekonomiczny) i 78 franczyzowych. Firma zajmuje się również dostawami oleju napędowego, benzyny, lekkiego oleju opałowego oraz gazu płynnego do odbiorców przemysłowych i prywatnych. W swojej ofercie posiada także szeroką gamę środków smarnych, olejów przemysłowych i silnikowych najwyższej jakości. www.statoil.pl

 

***

Euromaster w Polsce – sieć franczyzowa serwisów typu fast-fit – liczy obecnie 45 punktów serwisowych, a główną osią jej działalności są usługi oponiarskie oraz lekka mechanika. Sieć Euromaster jest związana z Grupą Michelin, ale prowadzi politykę multimarkową i proponuje produkty wszystkich wiodących koncernów oponiarskich. Istotą Euromaster jest dostarczenie ustandaryzowanych usług na poziomie eksperckim, Euromaster oferuje swoje usługi zarówno posiadaczom pojazdów osobowych jak i ciężarowych, a także rozszerza ofertę o sektor rolniczy i przemysłowy. Firma Euromaster została założona w 1961 roku w Wielkiej Brytanii. Obecnie Euromaster należy do Grupy Michelin, działa w 15 krajach Europy, posiada 1700 punktów serwisowych i stanowi największą sieć wyspecjalizowanych punktów sprzedaży, serwisu ogumienia oraz obsługi pojazdów w Europie. www.euromaster.pl

 

 

Dodatkowych informacji udzielają:



[1] Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry, Wielka Brytania, Włochy

Wróć