Wiadomości

Co szósta złotówka w budżecie dzieki motoryzacji

Polskie fabryki motoryzacyjne należą do najnowocześniejszych w Europie. Inwestycje branży pojazdów to nie tylko nowe miejsca pracy, ale i jedno z najistotniejszych źródeł innowacji dla polskiej gospodarki. Dobra kondycja finansowa ogromnej rzeszy Polaków i stabilność budżetu państwa zależy od tego, czy światowe koncerny pozostaną w Polsce i będą inwestować w naszym kraju.

Nasze zakłady są najbardziej efektywne i najnowocześniejsze w Europie. Wydajność pracy w branży motoryzacyjnej w roku 2009 była blisko dwukrotnie większa od przeciętnej dla polskiego przemysłu! Pracownik branży motoryzacyjnej wypracował w skali roku 610 tys. zł (średnia w sektorze produkcyjnym to 348 tys.), co pokazuje skalę innowacyjności tej gałęzi przemysłu - większa wydajność wynika bowiem z zastosowania nowoczesnych technologii i automatyzacji.

 

Motoryzacja na rynku pracy

Fabryki motoryzacyjne to w regionie często największy lub nawet jedyny liczący się pracodawca. Ponad 5,7 proc. ogółu zatrudnionych w przemyśle pracuje w sektorze motoryzacyjnym. Wzrost zatrudnienia w branży motoryzacyjnej przekracza średnią dla rynku w obszarze produkcji. W 2010 zatrudnienie ogółem w przemyśle zwiększyło się o 2,4 proc. w stosunku rocznym, w branży motoryzacyjnej zaś tempo wzrostu było trzykrotnie wyższe i osiągnęło 7,2 proc. Jeśli do zatrudnienia w wąsko rozumianej motoryzacji (w roku 2010 − 142 tys.) doliczyć pracowników branż okołomotoryzacyjnych (w samym sektorze paliwowym zatrudnionych jest około 90 tys. osób!), ubezpieczeń i innych usług finansowych (np. leasingu czy bankowości) działających na rzecz motoryzacji, okaże się, że w Polsce najwięcej miejsc pracy powstało dzięki faktowi produkcji, sprzedaży i eksploatacji samochodów.

 

Motoryzacja – filar budżetu

Motoryzacja jest jednym z największych źródeł dochodów budżetu. Dzięki produkcji samochodów, części oraz paliw do budżetu trafiają spore kwoty z tytułu VAT oraz akcyzy. Szacuje się, że w roku 2010 blisko 45 proc. akcyzy wpłynęło doń za przyczyną naszych samochodów – nabywanych i eksploatowanych (paliwo). Same podatki z paliw, obejmujące akcyzę i VAT, to ponad 15 proc. wpływów budżetu państwa w roku 2009. Co najmniej co szósta złotówka trafia więc do wspólnej kasy dzięki temu, że Polacy jeżdżą samochodami. Kolejny strumień podatkowy ma swoje źródło w sprzedaży pojazdów.

Głód inwestycji

Motoryzacja rozwija się − i będzie się rozwijać, niezależnie od działań instytucjonalnych czy ewentualnych zaniechań. Czy jednak nie można by lepiej wykorzystać potencjału całych segmentów gospodarki pracujących na rzecz motoryzacji? Jak wspomóc siłę branży, żeby nad Wisłą łatwiej było o pracę, a Polakom żyło się lepiej?

W Polsce potrzeba systemowych zachęt do inwestowania – zarówno w skali krajowych regulacji, jak i na poziomie lokalnym, na przykład poprzez złagodzenie kryteriów inwestowania w ramach specjalnych stref ekonomicznych, których firmy motoryzacyjne są najczęstszym gościem. W roku 2009 udział inwestycji branży motoryzacyjnej w SSE wyniósł 26,2 proc. Choć z roku na rok ich poziom się zwiększa,, udział motoryzacji w łącznej wartości środków zainwestowanych w strefach – systematycznie spada. Tymczasem inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym to sposób zarówno na modernizację kraju poprzez napływ nowych technologii, jak i na kreowanie miejsc pracy i redukcję bezrobocia.

 

Zielone światło dla nowych rozwiązań

W obecnych warunkach motoryzacja to w Polsce przemysł o jednym z najniższych parametrów rentowności, a jednocześnie jeden z kluczowych sektorów dla utrzymania polskich rodzin.

W minionej dekadzie produkcja samochodów w Czechach, Rumunii oraz na Słowacji potroiła się, a w Polsce wzrosła jedynie o jedną czwartą! W ostatnich latach nie weszła do Polski żadna większa inwestycja motoryzacyjna. Dlaczego koncerny wybierają inne kraje, (np. Węgry, Ukrainę, Słowację)?

Potrzeba sprawdzonych w innych krajach rozwiązań stymulujących rodzimą produkcję motoryzacyjną. W Czechach na przykład motoryzacja w pełni oparła się kryzysowi, a nawet odnotowała 22-procentowy wzrost w ubiegłym roku. Tak znaczny wzrost sprzedaży w czasie globalnego kryzysu nastąpił w tym kraju po wprowadzeniu „podatku  ekologicznego” i pełnego odpisu VAT od samochodów firmowych – rozwiązań od dawna postulowanych u nas nie tylko przez branżę motoryzacyjną, ale i szerokie kręgi biznesowe. Rozwiązania te, kluczowe dla wsparcia rynku wewnętrznego, stanowiącego nasz największy potencjał niezagospodarowany i gwarancję uniezależnienia od światowych koniunktur − powinny być poważnie brane pod uwagę również w Polsce. Tymczasem, mimo rosnącej produkcji, trend w strukturze sprzedaży pojazdów nie napawa optymizmem. Udział eksportu w produkcji krajowej samochodów stale wzrasta −  w segmencie samochodów osobowych zwiększył się do 98,03 proc. w roku 2010 z 97,99 proc. w roku poprzednim. Rynek wewnętrzny nadal czeka na zielone światło.

 

 

ŹRÓDŁA DANYCH LICZBOWYCH:

PZPM, KPMG, Baker&McKenzie, Raport branży motoryzacyjnej 2010.

Opracowania własne i zestawienia szacunkowe Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 2011.

Dane ze stron internetowych Specjalnych Stref Ekonomicznych.

Przewidywania Ministerstwa Finansów za rok 2010.

Przyjazna Motoryzacja to program edukacyjno-informacyjny, realizowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Celem programu jest popularyzacja wzorców motoryzacji bezpiecznej, racjonalnej, nowoczesnej i odpowiedzialnej za środowisko.

Więcej informacji na stronie www.przyjaznamotoryzacja.pl

Partnerzy programu: Związek Dealerów Samochodów, Związek Polskiego Leasingu, Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Motorowy, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Pracodawcy RP, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, ACEA (europejski odpowiednik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), ACEM (europejskie zrzeszenie producentów motocykli), Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, DEKRA Polska, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, AutomotiveSuppliers.pl, Związek Producentów Pojazdów i Nadwozi, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.

Patronat honorowy: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 

 

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 38 firm: producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli i skuterów w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM. Reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM stanowi forum wymiany doświadczeń i poglądów we wszelkich kwestiach istotnych dla sektora motoryzacyjnego. Zabiega o stworzenie jak najlepszych warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej przez firmy członkowskie oraz dąży do integracji branży motoryzacyjnej w Polsce.

 

Więcej informacji:

www.przyjaznamotoryzacja.pl

www.facebook.com/przyjazna.motoryzacja

Wróć