Auto i Myjnia

Dbamy o czytelność znaków drogowych


Jasne i czytelne dla wszystkich użytkowników dróg oznakowanie jest jednym z czynników, wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dlatego do umów i specyfikacji technicznych dla montażu i utrzymania oznakowania pionowego, wprowadziliśmy wymóg zastosowania skutecznych technologii przeciwdziałających zjawiskom roszenia i mostków termicznych.

Zależy nam na tym, aby oznakowanie dróg było jednolite, intuicyjne i w pełni czytelne dla kierowców. Osiągnięcie tego celu wiąże się nie tylko z potrzebą aktualizacji niektórych przepisów (o pracach Forum i propozycjach zmian tzw. Czerwonej księgi pisaliśmy na naszej stronie), ale także przeciwdziałaniem niekorzystnym zjawiskom atmosferycznym, takim jak np. roszenie.

Warunki niezbędne do wystąpienia tego zjawiska, czyli kondensacji wilgoci w postaci rosy to m.in.: duża wilgotność powietrza, szybki spadek temperatury, bezchmurne niebo, brak wiatru, przebieg drogi w otwartym terenie. Znak w takich warunkach traci gwałtownie nagromadzone ciepło i w momencie, gdy zostanie przekroczony punkt rosy, następuje kondensacja wilgoci na jego powierzchni. Kropelki wody osiadające na znakach drogowych mogą czasem utrudniać ich czytelność. Nie da się całkowicie wyeliminować zjawiska roszenia czy nawet częściowego przemarzania znaków, ale stosując odpowiednie rozwiązania można znacząco ograniczyć jego skalę.

Najbardziej narażone są na to znaki wykonane w konwencjonalnej technologii, gdzie folia odblaskowa naklejana jest na podkładzie z blachy. Jak wykazał monitoring oznakowania, przeprowadzony w okresie jesienno-zimowym na terenie woj. zachodniopomorskiego, zjawisko roszenia, w sprzyjających mu warunkach pogodowych, pojawiło się na ok. 40 proc. konwencjonalnych znaków. Na metalowych tablicach, oklejonych dodatkowo specjalną folią antyroszeniową, niekorzystne zjawisko występowało marginalnie (ok. 1,5 proc. znaków). Nie stwierdzono go natomiast na tablicach kompozytowych, gdzie folia odblaskowa naklejona jest na podkładzie warstwowej płyty z materiału termoizolacyjnego, tzw. ciepły podkład.

Konkretne wytyczne

Dlatego ujednoliciliśmy zapisy kontraktowe oraz specyfikacje techniczne, tak aby uwzględniały istotne fazy wykonania i eksploatacji oznakowania pionowego. Obejmują one wymagania: techniczne (materiałowe i wykonania) na etapie projektowania i produkcji oznakowania, dotyczące wbudowania oznakowania oraz związane z jego utrzymaniem w okresie eksploatacji.

Tarcze znaków pionowych wzdłuż trasy głównej oraz oznakowanie węzłów powinny być wykonane w skutecznej technologii przeciwdziałającej zjawiskom roszenia i mostków termicznych, tak by nie traciły czytelności w okresie niskich temperatur. W szczególności dotyczy to dużych tablic drogowskazowych typu E. Działania powinny dotyczyć wszystkich elementów mających wpływ na utratę czytelności znaku, takich jak: rodzaj stosowanych materiałów, częstotliwość połączeń folii odblaskowych, ilość i częstotliwość połączeń poszczególnych elementów konstrukcyjnych tablic i konstrukcji wsporczych. W efekcie treść tablic drogowskazowych powinna być czytelna przez cały rok, niezależnie od występujących warunków temperaturowych.

Zapisy kontraktowe i specyfikacje techniczne precyzują też kwestie związane z transportem i montażem znaków, a także ich utrzymaniem w należytej czystości. Lica znaków muszą być wolne od brudu, kurzu, zanieczyszczeń pochodzenia bitumicznego, olejów smarów czy soli, a częstotliwość mycia znaków musi zapewniać całoroczną dobrą czytelność oznakowania. Środki chemiczne, używane do usuwania trwałych zanieczyszczeń (np. graffiti), muszą być jednoznacznie wskazane przez producenta oznakowania, tak aby nie powodowały jego uszkodzenia.

drogi.gddkia.gov.pl

Widzisz uszkodzony znak pionowy lub inny element infrastruktury drogowej i chcesz zgłosić to zarządcy drogi? Wypełnij formularz na stronie drogi.gddkia.gov.pl. W serwisie sprawdzisz też m.in. informacje o warunkach pogodowych czy utrudnieniach, które przydadzą się podczas planowania podróży po drogach krajowych.

Źródło: GDDKiA

Wróć