Wiadomości

Hackathon, akumulatory i cheerleaderki – droga do motoryzacyjnych innowacji?


Kilkanaście osób, 24 godziny pracy, trzy etapy projektu i jedno ambitne zadanie: rozwiązanie zimowych problemów kierowców – tak wyglądał maraton tworzenia prototypu innowacyjnego produktu, który odbył się 18-19 stycznia w Chorzowie. Jakie są efekty tego niecodziennego projektu? Czy hackathon jako formuła pracy sprawdza się w branży motoryzacyjnej? I w jaki sposób występ cheerleaderek może pomóc ulepszyć technologię związaną z akumulatorami?

W siedzibie właściciela marki ProfiAuto, we współpracy m.in. z firmą Johnson Controls, producentem akumulatorów VARTA odbył się Dev’s Kitchen, 24-godzinny maraton tworzenia prototypowego rozwiązania technologicznego, oparty na idei hackathonu. W projekcie uczestniczyli studenci wyłonieni podczas poprzedzających wydarzenie spotkań na uczelniach. Wraz z mentorami technologicznymi, przedstawicielami akceleratora biznesowego DotConnect i specjalistami motoryzacyjnymi ProfiAuto pracowali nad innowacyjnym rozwiązaniem problemu szczególnie aktualnego w okresie zimowym, czyli niespodziewanie rozładowujących się akumulatorów. Innowacyjne rozwiązania wymagają jednak też innowacyjnego systemu pracy i dlatego formułę wydarzenia oparto o nieco przekształconą ideę hackathonu – maratonu kreatywnej pracy. Tak jak każde podobne wydarzenie, także to spotkanie polegało na okresach intensywnej pracy przerywanymi krótkimi momentami relaksu. Uczestnicy mogli odpocząć oglądając między innymi występ cheerleaderek. Jak podkreślają organizatorzy, drużyna była jednak silnie skoncentrowana przede wszystkim na zadaniu.

– Jesteśmy zadowoleni z uczestników. Podołali oni trudnemu wyzwaniu, jakim było stworzenie wszystkich założonych komponentów systemu: urządzenia współpracującego z serwerem oraz aplikacji internetowej. Dodatkowo w ramach rozszerzenia powstała także m.in. dedykowana aplikacja mobilna – relacjonuje Marcin Franc z akceleratora biznesowego DotConnect.

Celem tej edycji Dev’s Kitchen było opracowanie rozwiązania, które w oparciu o ideę „Internetu rzeczy” i chmurę obliczeniową Microsoft Azure będzie w stanie przewidzieć potencjalne kłopoty z akumulatorem i odpowiednio zareagować, między innymi informując kierowcę o możliwych problemach z porannym rozruchem, a także zaproponować dopasowaną usługę serwisową. Uczestnicy mieli w ciągu jednej doby doprowadzić swój projekt do tzw. proof of concept, który jest jedną z pierwszych faz tworzenia innowacyjnych produktów.

– Branża motoryzacyjna nie „toczy się kołem”, ale gna do przodu z coraz większym przyspieszeniem. Po drodze „wsiadają” kolejni „pasażerowie”. Zawansowana informatyka jest z pewnością jednym z nich. W dobie Internetu rzeczy i rozwijającej się idei connected cars, takie wydarzenia jak dzisiejsze, są niezbędne. Współpraca na linii biznes-nauka to klucz do innowacji – mówi Ilirjan Osmanaj z ProfiAuto, organizator akcji.

Zadanie jakie postawiono przed uczestnikami było bardzo praktyczne i ma duże szanse na faktyczną realizację. Jak podkreślają organizatorzy – projekt będzie teraz poddany analizie, a jej wyniki zadecydują, czy przejdzie w kolejną fazę. By to umożliwić, już na etapie „proof of concept” zastosowane zostały w nim najnowocześniejsze technologie chmurowe firmy Microsoft (partnera wydarzenia), które w razie potrzeby pozwolą na szybkie skalowanie rozwiązania. W ciągu najbliższych miesięcy projekt prawdopodobnie będzie rozwijany przez sieć ProfiAuto przy współpracy z jej partnerami i stanie się wsparciem dla planowanej sieci ProfiAuto Serwisów.

– Jak tylko dowiedzieliśmy się o projekcie i o jego formule od razu wiedzieliśmy, że chcemy być jego częścią. Bardzo chętnie uczestniczymy w nowoczesnych, często nietypowych projektach, wspieramy młode talenty i mamy nadzieję, że efekt końcowy będzie miał charakter przełomowego wydarzenia w branży i ułatwi życie wielu kierowcom – dodaje Adam Potępa, przedstawiciel producenta akumulatorów VARTA, który był partnerem akcji.

###

ProfiAuto to należąca do firmy Moto-Profil marka zrzeszająca ponad 150 hurtowni i sklepów, znajdujących się w miastach na terenie całej Polski. Pod szyldem ProfiAuto funkcjonują wyselekcjonowane, najlepsze na rynku motoryzacyjnym podmioty. Sprzedawane za pośrednictwem sieci części i akcesoria samochodowe pochodzą od największych, renomowanych producentów i są przeznaczone do wszystkich typów samochodów osobowych i dostawczych. Sieć ProfiAuto jest także organizatorem ogólnopolskich imprez motoryzacyjnych, w tym: targów motoryzacyjnych ProfiAuto Show, PitStopów ProfiAuto oraz Drużynowych Mistrzostw Mechaników Samochodowych. ProfiAuto jest również sponsorem Waldemara Kluzy, mistrza (2011) oraz podwójnego wicemistrza (2012 i 2014) w cyklu Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

WIĘCEJ: czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Nowości branżowych szukaj na XXIII Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2016

11-13 maja 2016r. EXPO XXI Warszawa 

Organizator: 

(opr.zp)

Wróć