Działania Izby

Informacja Polskiej Izby Paliw Płynnych odnośnie komunikatu Ministerstwa Finansów w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej


Polska Izba Paliw Płynnych reprezentująca małe i średnie przedsiębiorstwa rynku paliwowego z dużym niepokojem odebrała informacje zawarte w komunikacie Ministerstwa Finansów w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. 

W tychże informacjach brak było zapowiedzi wyłączenia z opodatkowania sprzedaży detalicznej paliw, jak było to planowane w projekcie pierwotnym. 

Sprzedaż paliw w Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej, obciążona jest bardzo wysokimi podatkami. W Polsce VAT, akcyza, opłata paliwowa, realizacja NCW oraz tworzenie zapasów obowiązkowych stanowią około 60% ceny brutto dla oleju napędowego i około 65% ceny brutto dla benzyny bezołowiowej. Ale to nie wszystkie obciążenia w cenie 1 litra paliwa. Inne bezpośrednie opłaty i podatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą m.in. opłaty koncesyjne, środowiskowe, dozorowe podwyższają wartość obciążeń w 1 l paliwa do ponad 70%, przy czym średnioroczna marża na paliwa utrzymuje się w ostatnich latach w przedziale 2 - 5 %. Z marży tej należy pokryć koszty stałe, pracownicze i bieżącego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wydaje się więc bardzo prawdopodobne, że przedsiębiorcy realizując 2 % marżę, będą zmuszeni w dużym stopniu przerzucić nowy podatek na konsumentów, co spowoduje wzrost cen na stacjach paliw. 

Należy nadmienić, iż obrót paliwami płynnymi, ze względu na poziom ceny i podatków w nich zawartych generuje miesięcznie kilkumilionowy przychód nawet przez małe przedsiębiorstwa. W sektorze paliwowym operuje kilkanaście tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw. Dziś już dochody budżetowe z podatku VAT i akcyzy zawartej w 1 l paliwa  przekraczają 50 mld zł rocznie. Dlatego stanowczo sprzeciwiamy się obciążeniu dodatkowym podatkiem sprzedaży detalicznej paliw. Jak pokazujemy powyżej, będzie to w ponad 70% podatek od podatku. 

Stacje paliw już teraz działają na granicy rentowności. Niskie marże na sprzedaży detalicznej w okolicach 2% istotnie ograniczają rozwój branży. Dzieje się tak, ponieważ uczciwi przedsiębiorcy płacą wysokie podatki i muszą także konkurować z firmami działającymi w „szarej strefie”, której wielkość szacowana jest na około 25% udziału w rynku. Przecież ta część rynku z szarej strefy tego podatku również nie zapłaci. Pogorszy jednak i tak już ogromnie zachwianą konkurencyjność na tym rynku. Branża oczekuje na zmiany ograniczające szarą strefę, a nie na zmiany dodatkowo dociążające uczciwe firmy. Dlatego proponowany przez Ministra Finansów podatek może spowodować, że kierowcy częściej niż obecnie będą kupowali paliwo z nielegalnego źródła. Niekorzystnie wpłynie to na dochody uczciwych firm oraz zmniejszy wpływy Skarbu Państwa z tytułu podatków, którymi już teraz obciążone są stacje.

Wróć