Prawo

Jakość towarów: PE bierze na cel podwójne standardy


Jeśli firma sprzedaje w całej UE, ale zmienia skład produktów w zależności od kraju, nie może używać tej samej marki oraz wyglądających identycznie opakowań, aby nie wprowadzać w błąd.

Parlament Europejski zaproponował szereg działań na poziomie unijnym i krajowym, w celu zlikwidowania problemu z produktami o „podwójnych normach jakości". Posłowie wzywają między innymi do:

- Skutecznej współpracy transgranicznej i wymiany danych na temat potencjalnie niezgodnych produktów i możliwych nieuczciwych praktyk między krajowymi organami ds. ochrony konsumentów i żywności, stowarzyszeniami konsumentów i Komisją Europejską,

- Wprowadzenia wspólnej metodologii testowania produktów, w celu zebrania wiarygodnych i porównywalnych dowodów oraz pomocy w ustaleniu, jak poważne i powszechne są praktyki prowadzące do "podwójnej jakości", oraz

- Ujawnienia wyników w ogólnie dostępnej bazie danych i przeanalizować "nie później niż do końca 2018 roku”.

Przyjmując z zadowoleniem wniosek Komisji Europejskiej z kwietnia 2018 roku, dotyczący "nowego ładu dla konsumentów", który zmienia dyrektywę dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych, posłowie zwracają uwagę, na konieczność stworzenia jasnych definicji. "Wynikiem procesu legislacyjnego powinna być jasna definicja tego, co można uznać za podwójną jakość oraz tego, w jaki sposób każdy przypadek powinien być oceniany i rozpatrywany".

Parlament jest jednak silnie przekonany, że poprawka wprowadzająca na „czarną listę” w dyrektywie (aneks I wyliczający praktyki zabronione w każdych okolicznościach) kolejną pozycję wyraźnie wskazującą, że „podwójne normy jakości produktów sprzedawanych pod tą samą marką są dyskryminujące i nie spełniają oczekiwań producentów”, rozwiązałaby najskuteczniej problem podwójnych norm.

Źródło: PE (op.pb)

Wróć