Wiadomości

Komisja Europejska przyznała kolejną bezzwrotną dotację na budowę terminalu lng

6 października 2011  r. Komisja Europejska dała zielone światło dla wydatkowania do 925 mln PLN z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) na realizację projektu budowy terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu.


Decyzja Komisji to ostatni krok na drodze do podpisania przez spółkę Polskie LNG umowy o dofinansowanie projektu. Uzyskane w ten sposób bezzwrotne fundusze umożliwią obniżenie kosztów budowy terminalu LNG. W konsekwencji wpłyną także na obniżenie taryfy usług regazyfikacyjnych, a co za tym idzie – importowanego gazu.

Terminal LNG w Świnoujściu - inwestycja realizowana przez spółkę celową Polskie LNG - to zbiorniki i instalacje umożliwiające w przyszłości magazynowanie i regazyfikację  ok. 1/3 zapotrzebowania Polski na gaz ziemny.

Inwestycja znakomicie wpisuje się w europejską strategię budowy bezpieczeństwa energetycznego, co znajduje wyraz w wielu ważnych dokumentach Wspólnoty (polityka energetyczna, SEER i inne), a także realizuje cele tzw. X osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ogłoszona decyzja kończy procedurę administracyjną rozpoczętą 4 sierpnia 2011 r. W tym dniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o uznanie za uzasadnioną, tzn. zgodną z rynkiem wewnętrznym i przepisami wspólnotowymi, pomocy publicznej dla projektu terminalu LNG w Świnoujściu.\

- Dziś, na niecałe 1000 dni dzielące nas od uruchomienia terminalu LNG w Świnoujściu, jestem pewien, nie tylko daty rozpoczęcia działalności tego obiektu, ale i tego, że będzie to naprawdę ekonomiczna inwestycja. - mówi Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG - Otrzymane bezzwrotnie środki, to nic innego, jak oszczędność dla budżetu Państwa, obywateli,

a także przyszłych odbiorców gazu ze Świnoujścia – podkreśla prezes Rapciak.

 

Budowa terminalu LNG, będąca najważniejszą polską inwestycją mającą zapewnić Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Według wstępnych założeń z 2006 roku, inwestycja ta w całości miała być finansowana z budżetu państwa, w wysokości ponad 4 mld złotych. Dzisiejsza informacja oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji będzie stanowić 45% kosztów,
wartego 2,5 mld złotych terminalu.

 

- To przykład wspaniałej współpracy biznesu z administracją, którą wieńczy dzisiejszy sukces – dodaje Piotr Mika, dyrektor Pionu Finansowego spółki Polskie LNG. – Jest to niezaprzeczalnie zasługa Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Skarbu,
Instytutu Nafty i Gazu, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także zespołu finansowego naszej spółki –
zaznacza dyrektor Mika.

 

Uzyskane w ten sposób środki są bezzwrotne. W listopadzie 2010 roku projekt uzyskał już z Unii Europejskiej bezzwrotne dofinansowanie w wysokości 55 mln euro, z tzw. Programu Recovery (European Energy Programme for Recovery). Udział kolejnego wsparcia unijnego tej inwestycji, dla spółki oznacza niższy koszt realizacji przedsięwzięcia. Dla odbiorców zaś - niższą cenę gazu, która wynika z niższych kosztów uwzględnianych w taryfie regazyfikacyjnej zatwierdzanej przez Urząd Regulacji Energetyki.

 

Instytucją formalnie uczestniczącą w przekazaniu środków Polskie LNG S.A. jest Instytut Nafty i Gazu. Umowa między INiG a spółką zostanie zawarta niezwłocznie po przekazaniu dokumentów
z Komisji Europejskiej, a część środków zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku.

 

Celem Programu Infrastruktura i Środowisko jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski
i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Program, zgodnie z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), zatwierdzonymi przez Komisję Europejską, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem
do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności
i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest również ważnym instrumentem realizacji odnowionej Strategii Lizbońskiej, a wydatki na cele priorytetowe UE stanowią w ramach programu 66,23 proc. całości wydatków ze środków unijnych.

 

* * *

 

Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, ponieważ umożliwi Polsce odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3 (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie). Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku.

Wróć