Wiadomości

Komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych 10 sierpnia 2011 r.

Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 10 sierpnia 2011 r. kształtowały się na poziomie 5,06 zł za litr ON; 5,26 zł/l w wypadku Pb95 i 2,48 zł/l dla LPG. Przez ostatni tydzień (notowanie z 3 sierpnia br.) o 1 gr/l staniała więc benzyna, o tyleż zdrożał autogaz, zaś ceny oleju napędowego nie zmieniły się.

 

Ceny paliw w Polsce 10.08.2011 r. (zł/l)

 

 

min.

śr.

maks.

ON

4,89

5,06

5,19

Pb95

5,03

5,26

5,39

LPG

2,29

2,48

2,69

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

Nie zmieniły się ceny minimalne i maksymalne LPG, zaś wzrosły w wypadku  oleju napędowego i benzyny. Różnica biopaliwa do ON wzrosła z 55 gr/l do 63 gr/l, konstytuując się na poziomie 4,29 zł/l. Utrzymuje się  za to
23-gr różnica Pb98/95.

 

Na światowych rynkach tydzień 3-10 sierpnia 2011 r. stał pod znakiem oczekiwania na decyzje regulujące gospodarkę USA. Ceny ropy zanotowały rekordowe spadki, powracając do poziomu z lutego br. Z porównania cen Brent/Ural/WTI widać jednak, że na spadkach tych skorzystają jednak raczej kierowcy amerykańscy. Różnica ropy notowanej na giełdzie w Londynie do amerykańskiej wzrosła do 26,08 USD/b, pokonując dotychczasowy rekord z 14 lipca br.: 23,57 USD/b. Od lutego br. na rekordowym poziomie pozostaje rosyjska ropa Ural. Według dany EIA jej cena wyniosła średnio za siedem miesięcy 108,78 USD/b. Jednocześnie do 1,65 USD maleje dyferencjał Ural/Brent, podczas gdy w pierwszej połowie roku wynosił średnio 3,10 USD.

 

Na polskim rynku hurtowym o 108-133 zł/t tanieją benzyny, a 110-112 zł/t olej napędowy.

Jednak biorąc pod uwagę relację do spadków na rynkach światowych, proporcje te są zatrważająco niekorzystne dla polskich kierowców. Nie tylko ze względu na rekompensowanie przez Orlen i Lotos marż, które w pierwszym półroczu były minimalne, lecz również dlatego, że przy wysokich cenach ropy Ural – głównego surowca polskich rafinerii – na wartości traci złotówka. Na dodatek obciążenia fiskalne w litrze paliwa  sięgają poziomu nieakceptowalnego dla prywatnego użytkownika polskich dróg .

 

Ceny hurtowe w PKN Orlen 10 sierpnia br.: Pb95 3999 zł/t (-133 zł/t w skali tygodnia i 6,87% od początku roku); Pb98 4086 zł/t (-131 zł/t i 6,49%). O 110 zł/t przez ostatni tydzień tanieją oleje napędowe: ON 3812 zł/t (5,62% w skali roku); B100 3412 zł/t (8,01%); ON Arktyczny 2 4022 zł/t (5,32%); ON Miejski Super 4092 zł/t (5,22%), a o 127 zł/t ONG Ekoterm Plus 2686 zł/t (6,08%). Tym samym powiększa się różnica od tegorocznych wartości szczytowych hurtu w Połocku: Pb95 -4,56% (maks. 19.07 br. 4190 zł/t); Pb98 -4,95% (11.05 br. 4299 zł/t); ON -4,99% (06.04 br. 4012 zł/t); B100 -10,49% (01.05 br. 3812 zł/t); ON Arktyczny 2 -4,74% (06.04 br. 4222 zł/t); ON Miejski Super -4,66% (06.04 br. 4292 zł/t); ONG Ekoterm Plus -9,44% (06.04 br. 4966 zł/t).

 

Grupa Lotos: Pb95 4017 zł/t (-110 zł/t w skali tygodnia i 7,46% od początku roku); Pb98 4103 zł/t
(-108 zł/t i 7,07% od początku roku ); paliwo dieslowskie: ON 3812 zł/t (-112 zł/t i 5,65%); B100 3412 zł/t (-112 zł/t i -5,43%); I Z-40 4022 zł/t (-112 zł/t i 5,34%); ONG Lotos Red 22686 zł/t
(-124 zł/t i 6,17%). Od wartości szczytowych: Pb95 -4,11% (15.07 br. 4189 zł/t); Pb98 -4,16% (29.04 br. 4281 zł/t); ON -5,6% (13.07 br. 4015 zł/t); B100 -11,95% (05.04 br. 3875 zł/t); I Z-40
-4,80% (13.07 br. 4225 zł/t); ONG Red -9,59% (06.04 br. 2971 zł/t).

 

 

Miasto

ON

Pb95

LPG

Pb98

 

Białystok

5,12

5,31

2,46

5,59

 

Bydgoszcz

5,07

5,25

2,47

5,29

 

Gdańsk

5,05

5,26

2,56

5,55

 

Katowice

5,07

5,27

2,41

5,57

 

Kielce

5,09

5,28

2,42

5,48

 

Kraków

5,01

5,25

2,43

5,46

 

Lublin

5,07

5,21

2,42

5,35

 

Łódź

5,08

5,24

2,39

5,44

 

Olsztyn

5,13

5,28

2,41

5,57

 

Opole

5,01

5,18

2,42

5,44

 

Poznań

5,04

5,26

2,60

5,49

 

Rzeszów

5,07

5,28

2,43

5,55

 

Szczecin

5,08

5,27

2,54

5,54

 

Warszawa

5,10

5,29

2,52

5,50

 

Wrocław

5,06

5,24

2,55

5,51

 

Zielona Góra

5,06

5,28

2,56

5,53

 

 

Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

 

 

 










 

Najniższe ceny oleju napędowego: 5,01 zł/l, notujemy w Opolu (-1 gr/l w skali tygodnia i +22 gr/l od początku roku) i Krakowie (zmiany odpowiednio: b.z. i +34 gr/l). Aż 3 gr/l drożej jest w Poznaniu (5,04 zł/l; +5gr/l i +39 gr/l), a o 4 gr/l w Gdańsku (5,05 zł/l; -2 gr/l i +28 gr/l). Najwięcej za ON żąda się w Olsztynie (5,13 zł/l; b.z., +31 gr/l) i Białymstoku  (5,12 zł/l; -4 gr/l i +48 gr/l ). Nietania jest też Warszawa (5,10 zł/l; +1 gr/l, +30 gr/l), a także Kielce (5,09 zł/l; +1 gr/l, +40 gr/l), które przez ostatni rok z miasta względnie taniego awansowały do czołówki pod względem drożyzny paliwowej. Przez ostatni tydzień najbardziej niestabilna cenowo była Zielona Góra (+7 gr/l ON), a w skali roku Białystok: +48 gr/l ON od 6 stycznia.

 

Najtańszą benzynę bezołowiową: 5,18 zł/l, tankowano w tym tygodniu w Opolu (-7 gr/l w skali miesiąca i +19 gr/l od początku roku), które to miasto straciło ostatnio niechlubną pozycję jednego z liderów drożyzny paliwowej. Lublin to już średnia 5,21 zł/l (+1 gr/l, +27 gr/l), a Łódź i Wrocław 5,24 zł/l (zmiany odpowiednio: -1 gr/l i +33 gr/l oraz -3 gr.l i +30 gr/l). Najdrożej było w Białymstoku  (5,31 zł/l; -4 gr/l i +47 gr/l) i Warszawie (5,29 zł/l; +1 gr/l i +32 gr/l). Co może stanowić zaskoczenie, w tym tygodniu średnia ceną najpopularniejszej benzyny bezołowiowej nie przytłaczają Olsztyn i Zielona Góra (zmiany odpowiednio: -4 gr/l i +26 gr/l oraz +5 gr/l i +28 gr/l). Ze średnią 5,28 zł/l  wprawdzie tylko o dziesiątą część grosza, ale jednak są tańsze od Kielc i Rzeszowa (+3 gr/l i +33 gr/l oraz -2 gr/l i +37 gr/l). Najwięcej zmieniły się w ostatnim tygodniu ceny Pb95 w Opolu (-7 gr/l), a w skali roku w Białymstoku: +47 gr/l.

 

LPG od jakiegoś czasu najkorzystniej tankować w Łodzi: po 2,39 zł/l (b.z. i -26 gr/l).  Tani pod tym względem jest również Olsztyn (2,41 zł/l; -2 gr/l i -25 gr/l), gdzie kierowcy mogą sobie w ten sposób zrekompensować drogie paliwo dieslowskie. Tylko o dziesiąte części grosza przegrywają w tym rankingu  Katowice (2,41 zł/l; +1 gr/l i -18 gr/l). Najdrożej, tradycyjnie już jest w Poznaniu (2,60 zł/l; b.z. i -4 gr/l) oraz Gdańsku (2,56 zł/l; b.z. i -11 gr/l). Najbardziej ostatnio spadły ceny LPG w Szczecinie: -3 gr/l, a w skali roku w Łodzi –  od początku stycznia zmniejszyły się tam o 26 gr/l.

 

Zespół PIPP

 

 

Źródło: PKN Orlen

Źródło: EIA

Źródło: Daily Fuel Gauge Report

Źródło: Daily Fuel Gauge Report

* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych

Wróć