Wiadomości
Komunikat Polskiej Izby Paliw Płynnych 10 sierpnia 2011 r.
Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 10 sierpnia 2011 r. kształtowały się na poziomie 5,06 zł za litr ON; 5,26 zł/l w wypadku Pb95 i 2,48 zł/l dla LPG. Przez ostatni tydzień (notowanie z 3 sierpnia br.) o 1 gr/l staniała więc benzyna, o tyleż zdrożał autogaz, zaś ceny oleju napędowego nie zmieniły się.
Ceny paliw w Polsce 10.08.2011 r. – (zł/l) |
| ||
| min. | śr. | maks. |
ON | 4,89 | 5,06 | 5,19 |
Pb95 | 5,03 | 5,26 | 5,39 |
LPG | 2,29 | 2,48 | 2,69 |
Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
Nie zmieniły się ceny minimalne i maksymalne LPG, zaś wzrosły w wypadku oleju napędowego i benzyny. Różnica biopaliwa do ON wzrosła z 55 gr/l do 63 gr/l, konstytuując się na poziomie 4,29 zł/l. Utrzymuje się za to
23-gr różnica Pb98/95.
Na światowych rynkach tydzień 3-10 sierpnia 2011 r. stał pod znakiem oczekiwania na decyzje regulujące gospodarkę USA. Ceny ropy zanotowały rekordowe spadki, powracając do poziomu z lutego br. Z porównania cen Brent/Ural/WTI widać jednak, że na spadkach tych skorzystają jednak raczej kierowcy amerykańscy. Różnica ropy notowanej na giełdzie w Londynie do amerykańskiej wzrosła do 26,08 USD/b, pokonując dotychczasowy rekord z 14 lipca br.: 23,57 USD/b. Od lutego br. na rekordowym poziomie pozostaje rosyjska ropa Ural. Według dany EIA jej cena wyniosła średnio za siedem miesięcy 108,78 USD/b. Jednocześnie do 1,65 USD maleje dyferencjał Ural/Brent, podczas gdy w pierwszej połowie roku wynosił średnio 3,10 USD.
Na polskim rynku hurtowym o 108-133 zł/t tanieją benzyny, a 110-112 zł/t olej napędowy.
Jednak biorąc pod uwagę relację do spadków na rynkach światowych, proporcje te są zatrważająco niekorzystne dla polskich kierowców. Nie tylko ze względu na rekompensowanie przez Orlen i Lotos marż, które w pierwszym półroczu były minimalne, lecz również dlatego, że przy wysokich cenach ropy Ural – głównego surowca polskich rafinerii – na wartości traci złotówka. Na dodatek obciążenia fiskalne w litrze paliwa sięgają poziomu nieakceptowalnego dla prywatnego użytkownika polskich dróg .
Ceny hurtowe w PKN Orlen 10 sierpnia br.: Pb95 3999 zł/t (-133 zł/t w skali tygodnia i 6,87% od początku roku); Pb98 4086 zł/t (-131 zł/t i 6,49%). O 110 zł/t przez ostatni tydzień tanieją oleje napędowe: ON 3812 zł/t (5,62% w skali roku); B100 3412 zł/t (8,01%); ON Arktyczny 2 4022 zł/t (5,32%); ON Miejski Super 4092 zł/t (5,22%), a o 127 zł/t ONG Ekoterm Plus 2686 zł/t (6,08%). Tym samym powiększa się różnica od tegorocznych wartości szczytowych hurtu w Połocku: Pb95 -4,56% (maks. 19.07 br. 4190 zł/t); Pb98 -4,95% (11.05 br. 4299 zł/t); ON -4,99% (06.04 br. 4012 zł/t); B100 -10,49% (01.05 br. 3812 zł/t); ON Arktyczny 2 -4,74% (06.04 br. 4222 zł/t); ON Miejski Super -4,66% (06.04 br. 4292 zł/t); ONG Ekoterm Plus -9,44% (06.04 br. 4966 zł/t).
Grupa Lotos: Pb95 4017 zł/t (-110 zł/t w skali tygodnia i 7,46% od początku roku); Pb98 4103 zł/t
(-108 zł/t i 7,07% od początku roku ); paliwo dieslowskie: ON 3812 zł/t (-112 zł/t i 5,65%); B100 3412 zł/t (-112 zł/t i -5,43%); I Z-40 4022 zł/t (-112 zł/t i 5,34%); ONG Lotos Red 22686 zł/t
(-124 zł/t i 6,17%). Od wartości szczytowych: Pb95 -4,11% (15.07 br. 4189 zł/t); Pb98 -4,16% (29.04 br. 4281 zł/t); ON -5,6% (13.07 br. 4015 zł/t); B100 -11,95% (05.04 br. 3875 zł/t); I Z-40
-4,80% (13.07 br. 4225 zł/t); ONG Red -9,59% (06.04 br. 2971 zł/t).
Miasto | ON | Pb95 | LPG | Pb98 |
| |||
Białystok | 5,12 | 5,31 | 2,46 | 5,59 |
| |||
Bydgoszcz | 5,07 | 5,25 | 2,47 | 5,29 |
| |||
Gdańsk | 5,05 | 5,26 | 2,56 | 5,55 |
| |||
Katowice | 5,07 | 5,27 | 2,41 | 5,57 |
| |||
Kielce | 5,09 | 5,28 | 2,42 | 5,48 |
| |||
Kraków | 5,01 | 5,25 | 2,43 | 5,46 |
| |||
Lublin | 5,07 | 5,21 | 2,42 | 5,35 |
| |||
Łódź | 5,08 | 5,24 | 2,39 | 5,44 |
| |||
Olsztyn | 5,13 | 5,28 | 2,41 | 5,57 |
| |||
Opole | 5,01 | 5,18 | 2,42 | 5,44 |
| |||
Poznań | 5,04 | 5,26 | 2,60 | 5,49 |
| |||
Rzeszów | 5,07 | 5,28 | 2,43 | 5,55 |
| |||
Szczecin | 5,08 | 5,27 | 2,54 | 5,54 |
| |||
Warszawa | 5,10 | 5,29 | 2,52 | 5,50 |
| |||
Wrocław | 5,06 | 5,24 | 2,55 | 5,51 |
| |||
Zielona Góra | 5,06 | 5,28 | 2,56 | 5,53 |
| |||
| Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych |
|
|
| ||||
Najniższe ceny oleju napędowego: 5,01 zł/l, notujemy w Opolu (-1 gr/l w skali tygodnia i +22 gr/l od początku roku) i Krakowie (zmiany odpowiednio: b.z. i +34 gr/l). Aż 3 gr/l drożej jest w Poznaniu (5,04 zł/l; +5gr/l i +39 gr/l), a o 4 gr/l w Gdańsku (5,05 zł/l; -2 gr/l i +28 gr/l). Najwięcej za ON żąda się w Olsztynie (5,13 zł/l; b.z., +31 gr/l) i Białymstoku (5,12 zł/l; -4 gr/l i +48 gr/l ). Nietania jest też Warszawa (5,10 zł/l; +1 gr/l, +30 gr/l), a także Kielce (5,09 zł/l; +1 gr/l, +40 gr/l), które przez ostatni rok z miasta względnie taniego awansowały do czołówki pod względem drożyzny paliwowej. Przez ostatni tydzień najbardziej niestabilna cenowo była Zielona Góra (+7 gr/l ON), a w skali roku Białystok: +48 gr/l ON od 6 stycznia.
Najtańszą benzynę bezołowiową: 5,18 zł/l, tankowano w tym tygodniu w Opolu (-7 gr/l w skali miesiąca i +19 gr/l od początku roku), które to miasto straciło ostatnio niechlubną pozycję jednego z liderów drożyzny paliwowej. Lublin to już średnia 5,21 zł/l (+1 gr/l, +27 gr/l), a Łódź i Wrocław 5,24 zł/l (zmiany odpowiednio: -1 gr/l i +33 gr/l oraz -3 gr.l i +30 gr/l). Najdrożej było w Białymstoku (5,31 zł/l; -4 gr/l i +47 gr/l) i Warszawie (5,29 zł/l; +1 gr/l i +32 gr/l). Co może stanowić zaskoczenie, w tym tygodniu średnia ceną najpopularniejszej benzyny bezołowiowej nie przytłaczają Olsztyn i Zielona Góra (zmiany odpowiednio: -4 gr/l i +26 gr/l oraz +5 gr/l i +28 gr/l). Ze średnią 5,28 zł/l wprawdzie tylko o dziesiątą część grosza, ale jednak są tańsze od Kielc i Rzeszowa (+3 gr/l i +33 gr/l oraz -2 gr/l i +37 gr/l). Najwięcej zmieniły się w ostatnim tygodniu ceny Pb95 w Opolu (-7 gr/l), a w skali roku w Białymstoku: +47 gr/l.
LPG od jakiegoś czasu najkorzystniej tankować w Łodzi: po 2,39 zł/l (b.z. i -26 gr/l). Tani pod tym względem jest również Olsztyn (2,41 zł/l; -2 gr/l i -25 gr/l), gdzie kierowcy mogą sobie w ten sposób zrekompensować drogie paliwo dieslowskie. Tylko o dziesiąte części grosza przegrywają w tym rankingu Katowice (2,41 zł/l; +1 gr/l i -18 gr/l). Najdrożej, tradycyjnie już jest w Poznaniu (2,60 zł/l; b.z. i -4 gr/l) oraz Gdańsku (2,56 zł/l; b.z. i -11 gr/l). Najbardziej ostatnio spadły ceny LPG w Szczecinie: -3 gr/l, a w skali roku w Łodzi – od początku stycznia zmniejszyły się tam o 26 gr/l.
Zespół PIPP
Źródło: PKN Orlen
Źródło: EIA
Źródło: Daily Fuel Gauge Report
Źródło: Daily Fuel Gauge Report
* Zestawienie powstało w oparciu o monitoring cen paliw w Polsce prowadzony przez Polską Izbę Paliw Płynnych