Wiadomości

Litwini odbudują tory do Możejek

W ciągu najbliższych dwóch lat zostanie odbududowany 19-kilometrowy odcinek torów kolejowych pomiędzy rafinerią w Możejkach a granicą z Łotwą - podaje dziennik "Verslo Żinios". Tory z Możejek do łotewskiego Renge Koleje Litewskie rozebrały w 2008 r. Ich odbudowa skróciłaby drogę i zmniejszyło koszt dostarczania produktów z rafinerii Orlen Lietuva na Łotwę - PKN Orlen od dawna domaga się tego od władz Litwy.
Jak donoszą litewskie media, przetarg na projektowanie tego odcinka torów wygrało hiszpańskie przedsiębiorstwo Ardanuy Ingenieria. Pod koniec sierpnia Koleje Litewskie podpisały z Hiszpaniami umowę.
W Orlenie mówią jednak, że ani płocki koncern, ani Orlen Lietuva: "nie zostały oficjalnie poinformowane o terminie odbudowy torów ani o podpisanych w tej sprawie umowach",
a odbudowa torów do 2012 r. nie spełnia wymogów związanych z zabezpieczeniem zaplecza logistycznego litewskiej spółki i wcześniejszych postulatów płockiego koncernu.
"Trasa kolejowa przez Renge to nie jedyny problem logistyczny, z jakim Orlen Lietuva boryka się na Litwie. Kluczowa jest kwestia uzyskania przez Orlen Lietuva kontroli nad terminalem w Kłajpedzie, przez który przechodzi połowa produktów Możejek. Brak porozumienia w tej sprawie uniemożliwia rozpoczęcie planowanej inwestycji budowy rurociągów łączących port w Kłajpedzie z rafinerią (Orlen Lietuva) - podało biuro prasowe PKN Orlen.
Rozebranie odcinka trasy kolejowej do granicy z Łotwą spowodowało, że produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą przez Joniskis. "Tym samy koszty transportu są wyższe, a to ma negatywny wpływ na konkurencyjność produktów Orlen Lietuva. W marcu w rozmowach z przedstawicielami grupy Orlen oraz polskiego rządu Koleje Litewskie deklarowały odbudowę torów w ciągu kilku miesięcy. Teraz okazuje się, że jest to operacja skomplikowana oraz kosztowna i wymaga ok. 2-3 lat na realizację" - napisanow w komentarzu płockiego koncernu dla PAP.

(zp)

Źródło: PKN Orlen

Wróć