Wiadomości

Mokate: Logistyka kluczem do sukcesu

- Rzeczywistość ekonomiczna, w jakiej funkcjonujemy ma wpływ na podejmowane przez nas działania. Również, a może przede wszystkim te, które dają nam możliwość zaoferowania towaru w najkorzystniejszej z możliwych cen – podkreśla Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate SA. – Takiej ceny oczekują zarówno konsumenci, jak i sieci handlowe. Optymalizacja kosztów w obszarze logistyki, a więc ich obniżenie, jest bez spornie ważnym atutem w konfrontacji z konkurencją – podsumowuje.

Warto pamiętać, że Śląski, to drugi w kraju obszar koncentracji powierzchni magazynowych. Dodatkowo, dzięki ponad 86 000 mkw ukończonym na Górnym Śląsku rynek ten zajął w 2010 roku pierwsze miejsce pod względem dostarczonej powierzchni. Sprzyja temu strategiczna lokalizacja w pobliżu dwóch największych polskich korytarzy transportowych – autostrad A4 i A1 oraz wysokiej klasy hale magazynowe. Dodatkowe powierzchnie magazynowe ułatwiają również realizację podpisanej w styczniu tego roku umowy z włoskim producentem kaw Lavazzą.

Znaczenie sieci handlowych bez względu na ich wielkość i zasięg będzie rosło. Tak wygląda przyszłość handlu, przed którą nie uciekniemy. – Oczekiwania odbiorców, nie zawsze są zgodne z możliwościami i kalkulacjami dostawców produktów – zauważa Sylwia Mokrysz. – W ostatecznym rozrachunku okazuje się jednak, że wspólnym mianownikiem obu stron kontraktu, jest maksymalizacja sprzedaży przy minimalizacji kosztów - zapewnia.

Wcześniej, czy później każda firma staje przed koniecznością optymalizacji kosztów logistycznych. Inaczej się po prostu nie da. Idąc tym tokiem myślenia, zdecydowano o rozbudowanie zaplecza magazynowego w Ustroniu. Najważniejszymi przesłankami była potrzeba zapewniania lepszej dostępności surowca do produkcji herbat klasycznych i ziołowych. Nie bez znaczenia okazała się też możliwość – wynikająca z rosnącej sprzedaży - zapewniania odpowiednich stanów gotowych produktów. W Ustroniu powstał nowoczesny magazyn wysokiego składowania w systemie  „drive in" o pow. 2,2 tys. mkw. Dziś już wiadomo, że dzięki tej inwestycji Mokate może lepiej reagować na wymagania i oczekiwania kontrahentów.

– Mamy świadomość, że logistyka to przede wszystkim narzędzie do zdobywania rynku i zwiększania dochodów – podkreśla Sylwia Mokrysz. – Konsekwentnie też przestrzegamy zasady, aby każdemu zwiększeniu obrotów, zatem i kosztów towarzyszyła ich optymalizacja. To znacząca przestrzeń na dokonywanie oszczędności.

***
Grupa Mokate, jest jednym z największych producentów kawy rozpuszczalnej i herbaty w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz Węgrzech. W 2009 r. skonsolidowane przychody firmy wyniosły ok. 512 mln zł. W 2010 roku według wstępnych i szacunkowych danych Grupa odnotowała kilkunastoprocentowy wzrost przychodów. Od kilku lat, ponad połowa przychodów (55% w 2009 roku i 57% w 2010 roku) generowane jest w eksporcie. Po zakończeniu realizowanego programu rozbudowy na przestrzeni dwu najbliższych lat, 2011-2012, zdolności produkcyjne Mokate w Żorach i Ustroniu zwiększą się o około 25 proc. Od 1 stycznia 2011 roku, MOKATE SA jest Autoryzowanym Przedstawicielem producenta kaw Lavazza.

Wróć