Wiadomości

Na posiedzeniu RDS o minimalnym wynagrodzeniu


15 lipca 2024 r. odbyło się posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego z udziałem Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego. Partnerzy społeczni dyskutowali na temat wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.

Rada nie wypracowała wspólnego stanowiska w sprawie wysokości stawek minimalnego wynagrodzenia na 2025 r. Rząd proponował, by od 1 stycznia 2025 r. płaca minimalna wyniosła 4626 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych do 30,20 zł. Porozumienie wypracowała strona związkowa, która zaproponowała, by kwota minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku wynosiła 4650 zł.

Jeśli RDS do 15 lipca nie uzgodni wysokości minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej, wówczas stawki te do 15 września br. ustali w drodze rozporządzenia Rada Ministrów. Ich wysokość nie może być jednak niższa od kwot, które zostały wcześniej przedstawione do negocjacji członkom Rady Dialogu Społecznego.

Kontrola przestrzegania przepisów o minimalnym wynagrodzeniu jest jednym z zadań Państwowej Inspekcji Pracy. W 2023 r. kontrolami objęto wypłatę wynagrodzenia w wysokości nie niższej niż wynikająca z minimalnej stawki godzinowej na rzecz 40 293 osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. Nieprawidłowości w stosowaniu przepisów dotyczących wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej stwierdzono w trakcie 3534 kontroli, tj. 33 proc. ogółu przeprowadzonych. Dotyczyły one 3766 osób i opiewały na łączną kwotę 21,5 mln złotych.

Najwięcej nieprawidłowości ujawniono w branżach: przetwórstwo przemysłowe, usługi administrowania oraz działalność profesjonalna. Liczba stwierdzonych nieprawidłowości dotyczących minimalnej stawki godzinowej w ostatnich latach utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

- Większość kontrolowanych prawidłowo stosowała przepisy dotyczące wypłaty minimalnych stawek wynagrodzenia, dopełniając obowiązków o charakterze formalnym w zakresie treści umów czy dokumentowania liczby godzin wykonywania zlecenia – informuje Marcin Stanecki.

 

Link do aktualności >>>tutaj<<<

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

Wróć