Strefa przedsiębiorcy

Nagroda Fairtrade Polska dla PKN Orlen


PKN Orlen został wyróżniony jako lider i pionier sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce.

WIĘCEJ czytaj w lutowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Z pełną ofertą PKN Orlen można było zapoznać się podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Firma otrzymała nagrodę za to, że nieprzerwanie od 10 lat oferuje kawę z certyfikatem Fairtrade, konsekwentnie wspierając drobnych producentów w dążeniu do zapewnienia godziwego życia sobie, swoim rodzinom i lokalnym społecznościom. W ciągu dekady PKN ORLEN zaserwował na swoich stacjach blisko 400 milionów kaw z certyfikatem Fairtrade.

Klienci ponad 1600 punktów Stop Cafe na stacjach ORLEN już od 10 lat delektują się kawą z certyfikatem Fairtrade – największego globalnego systemu Sprawiedliwego Handlu. Zarząd Fairtrade Polska postanowił docenić ogromny wkład koncernu w rozwój Fairtrade w Polsce. Podczas spotkania 18 grudnia 2018 roku Wojciech Stańczak, Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży z PKN ORLEN odebrał z rąk Zarządu Fairtrade Polska pamiątkową statuetkę.

- Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że jako największa firma w regionie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za nasze najbliższe otoczenie, ale także globalny łańcuch dostaw, obejmujący również kraje południowej półkuli. Cieszy nas to, że uczestnicząc w handlu Fairtrade, wzmacniamy wsparcie, jakie m.in. poprzez subwencje MSZ, Polska przekazuje na rzecz krajów globalnego Południa. Jest to również nasz wkład w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, takich jak walka z ubóstwem, ograniczenie głodu, godne płace czy działania na rzecz klimatu. Co dla nas równie istotne nasi klienci doceniają zarówno smak naszej kawy, jak i zaangażowanie społeczne, od lat niezwykle chętnie sięgając po ten produkt – powiedział Wojciech Stańczak, Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN ORLEN.

Misją Fairtrade jest wspieranie drobnych rolników, pracowników najemnych i rzemieślników z krajów globalnego Południa, tak aby dzięki swojej pracy mogli zapewnić godziwe życie sobie, swoim rodzinom i całym lokalnym społecznościom. - Statuetka w sposób symboliczny łączy wymiar lokalny i globalny. Jej wnętrze wypełniają ziarna kawy Fairtrade – efekt pracy drobnych rolników z Ameryki Łacińskiej zrzeszonych w jednej z certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade. Natomiast projekt i wykonanie statuetki powierzyliśmy Spółdzielni Socjalnej 100%, której działania mają na celu m.in. aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Na uwagę zasługuje fakt, że PKN ORLEN wyznacza standardy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. ORLEN oferuje certyfikowaną kawę Fairtrade również na swoich stacjach na Litwie, w Czechach (Benzina) i Niemczech (Star) – podkreślił Andrzej Żwawa, prezes Fairtrade Polska.

Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN ORLEN Wojciech Stańczak odbiera statuetkę z rąk Andrzeja Żwawy, Prezesa Fairtrade Polska

fot. Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN ORLEN Wojciech Stańczak odbiera statuetkę
z rąk Andrzeja Żwawy, Prezesa Fairtrade Polska

Gdy w 2008 roku PKN ORLEN podjął decyzję o pozyskiwaniu kawy z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu Fairtrade, w Polsce ruch ten był jeszcze w powijakach, a znak Fairtrade rozpoznawało zaledwie 3% społeczeństwa. Z najnowszych badań wykonanych na zlecenie Fairtrade Polska wynika, że rozpoznawalność znaku wzrosła już do 34%. W ciągu dekady zmieniło się bardzo wiele – Fundacja “Koalicja Sprawiedliwego Handlu” w 2015 roku podpisała umowę z Fairtrade International, stając się oficjalnym przedstawicielem systemu Fairtrade w Polsce. Znacznie poprawiła się dostępność produktów ze znakiem Fairtrade – dziś można je nabyć nie tylko w sklepach specjalistycznych i online, ale na stałe zagościły one w ofercie największych sieci detalicznych na naszym rynku. Mimo to PKN ORLEN nadal pozostaje niekwestionowanym liderem na polskim rynku.

Około 25 milionów drobnych rolników produkuje aż 80% kawy na światowym rynku. Z powodu braku dostępu do rynku większość rolników musi sprzedawać plony pośrednikom po cenie poniżej kosztów produkcji. Fairtrade wspiera obecnie ponad 800 tysięcy drobnych producentów kawy. Do najważniejszych cech systemu należą:

  • Cena minimalna Fairtrade – zabezpieczenie na wypadek znacznego spadku cen na nowojorskiej giełdzie. Cena minimalna Fairtrade na kawę została wprowadzona 29 lat temu. Od tej pory przez ok. 20 lat (czyli 2/3 tego okresu) cena minimalna Fairtrade była wyższa od rynkowej (chwilami nawet o 180%), co pozwalało rolnikom Fairtrade przetrwać trudne okresy. Gdy cena rynkowa jest wyższa niż cena minimalna Fairtrade, kupujący w systemie Fairtrade jest zobowiązany zapłacić rolnikom cenę rynkową.
  • Premia Fairtrade – dodatkowe środki wypłacane na modernizację produkcji i realizację projektów rozwojowych dla dobra społeczności. O użyciu premii członkowie spółdzielni decydują w drodze demokratycznego głosowania. Projekty obejmują m.in. zakup nowych sadzonek i nawozów, finansowanie przejścia na produkcję ekologiczną, zapewnienie dostępu do opieki medycznej i edukacji dla mieszkańców okolicy. 25% premii musi być przeznaczone na podnoszenie wydajności produkcji kawy.
  • Poszanowanie praw człowieka – w zamian za możliwość sprzedawania plonów na zasadach Fairtrade rolnicy i inne podmioty w łańcuchu dostaw zobowiązują się do przestrzegania standardów Fairtrade. Standardy zakazują m.in. pracy dzieci i wszelkich form pracy niewolniczej i jakiejkolwiek dyskryminacji (ze względu na płeć, kolor skóry itp.).
  • Ochrona środowiska lokalnego i walka ze skutkami zmian klimatu – Fairtrade kładzie duży nacisk na zachowanie dobrego stanu otoczenia, w którym żyją i pracują rolnicy. System promuje rolnictwo ekologiczne – obecnie około połowy kawy Fairtrade ma również certyfikat ekologiczny. Rolnicy z globalnego Południa dotkliwie odczuwają skutki zmian klimatu. Jednym z nich jest epidemia rdzy kawowej – choroby roślin, która regularnie niszczy znaczną część upraw w Ameryce Środkowej. Rolnicy w spółdzielniach Fairtrade mają dostęp do szkoleń, na których uczą się, jak ograniczać występowanie choroby, a ze środków z premii Fairtrade mogą finansować zakup nowych sadzonek, które zastąpią chore kawowce.

Więcej na temat projektów społecznych Stop Cafe: stopcafe.pl/projekty-spoleczne

***

Fairtrade – największy system certyfikacji produktów Sprawiedliwego Handlu – obejmuje ponad 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w 75 krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii zrzeszonych w ponad 1500 organizacjach. Produkują oni między innymi kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, bawełnę czy kwiaty. Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.

Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska jest wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International. Początki Fundacji sięgają 2009 roku, kiedy to z inicjatywy między innymi Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiej Zielonej Sieci sformowana została nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu.

Fairtrade Polska jest organizacją non profit zajmującą się rozwojem rynku Fairtrade w naszym kraju. Współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLO-CERT GmbH z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade i licencjonowania produktów Fairtrade. Oprócz tego Fundacja zajmuje się promowaniem produktów z certyfikatem Fairtrade wśród konsumentów.

Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Uczestniczy w wyszehradzkim projekcie „V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model” oraz w europejskim projekcie „Trade Fair, Live Fair: Raising Awareness and Mobilizing the European Public to Advance Consumption patterns that Nurture the Sustainable Development Goals”.

Źródło: PKN Orlen

Wróć