Auto i Myjnia

Największy projekt autobusów elektrycznych w Polsce z infrastrukturą od Ekoenergetyki-Polska


MZK Zielona Góra wybiera Ekoenergetykę-Polska jako dostawcę infrastruktury ładowania do największego projektu elektryfikacji autobusów w Polsce. 60% floty miasta - 47 autobusów - zostanie zelektryfikowanych. Pojazdy ładowane będą nocą na zajezdni, a w ciągu dnia na pętlach za pomocą stacji ładowania od Ekoenergetyki. Kontrakt na infrastrukturę ładowania opiewa na 18,5 mln zł jest największym tego typu projektem w Polsce, jak również jednym z największych w Europie.

Projekt zakłada instalację wielowyjściowych stacji ładowania na 11 pętlach o indiwidualnej mocy od 400kW do 800kW. W sumie do dyspozycji zielonogórskich autobusów elektrycznych będzie 29 zautomatyzowanych punktów ładowania pantografowego w mieście. Szybkie stacje ładowania miejskiego będą wyposażone w inteligentne, dynamiczne zarządzanie mocą - jedna stacja będzie mogła jednocześnie ładować kilka autobusów na raz za pomocą pantografu zainstalowanego na autobusie. Jeżeli zajdzie potrzeba ultraszybkiego doładowania jednego z pojazdów, pojedynczy punkt ładowania będzie mógł skorzystać z mocy przeznaczonej dla innych punktów. Operator będzie mógł podwoić lub potroić moc wysyłaną do autobusu, a tym samym kilkakrotnie skrócić czas ładowania.

28 dwuwyjściowych stacji ładowania nocnego, również wyposażonych w dynamiczne zarządzanie mocą, zainstalowanych zostanie na specjalnie do tego celu przystosowanej zajezdni. Każdy punkt będzie mógł ładować z mocą 40kW lub 80kW. Ładowanie nocne odbywać się będzie za pomocą wtyczki Combo 2. Dodatkowo, zajezdnia wyposażona będzie w szybką stację ładowania pantografem.

Dyrektor MZK Zielona Góra Barbara Langner powiedziała: “Projekt Zintegrowany System Niskoemisyjnego Transportu Publicznego w Zielonej Górze zakłada wymianą ponad 60 %   autobusów o napędzie tradycyjnym na autobusy o napędzie elektrycznym. Jest to projekt unikalny na skalę europejską. Rozwiązania technologiczne zastosowane w stacjach ładowania są innowacyjne i wprowadzane na taką skalę po raz pierwszy.Ekoenergetyka to lider innowacyjnych rozwiązań w szybkim ładowaniu autobusów projektach na całym kontynencie. Cieszymy się, że to właśnie Firma z Zielonej Góry, będzie dostarczać infrastrukturę ładowania do naszych nowych autobusów.”

Oprócz stacji ładowania Ekoenergetyka-Polska dostarczy również system monitoringu floty i infrastruktury, który pozwoli operatorowi zarządzać nimi w czasie rzeczywistym i na bieżąco reagować na zmieniające się warunki operacyjne. Ładowarki dla Zielonej Góry będą zgodne z międzynarodowymi standardami ładowania pojazdów elektrycznych, a tym samym będą mogły ładować różne modele autobusów elektrycznych.

Prezes Ekoenergetyki-Polska Bartosz Kubik powiedział: “Zielonogórski projekt to największy jednorazowy publiczny przetarg na infrastrukturę ładowania dla autobusów elektrycznych w Europie i pierwszy w Europie, gdzie stworzony zostanie system ładowania dla całego miasta. Autobusy elektryczne to czystsze powietrze i cichsze miasto. Cieszymy się, że będziemy mogli przyłożyć się do procesu wdrażania tych pojazdów i ich codziennej jazdy w rodzinnym mieście naszej firmy.”

Prezes Bartosz Kubik dodał: “Zielona Góra będzie pierwszym w Europie miastem wyposażonym w miejskie stacje ładowania autobusów elektrycznych z inteligentnym zarządzaniem mocy. Tym projektem pokazujemy, że nasze technologie - i nasze miasta - są w czołówce rozwiązań w dziedzinie autobusów elektrycznych w Europie.”

Stacje ładowania dostarczone w przyszłym roku, a Ekoenergetyka-Polska, oprócz infrastruktury, odpowiedzialna jest również za stacje transformatorowe i instalację stacji ładowania.

***

Ekoenergetyka-Polska to jeden z liderów europejskiego rynku ładowarek wysokiej mocy dla autobusów elektrycznych. Do tej pory firma dostarczyła blisko 140 stacji szybkiego ładowania do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma oferuje ładowarki mocy od 3kW do 800kW, współpracując z wiodącymi producentami autobusów, pomaga miastom we wprowadzaniu w życie zero-emisyjnych pojazdów transportu publicznego.

 

Źródło:  Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o. (EE)

Wróć