Wiadomości

Nowa, trwała nawierzchnia na stołecznym lotnisku


Prace modernizacyjne dróg kołowania lotniska Chopina w Warszawie trwały ponad miesiąc i zakończyły się w drugiej połowie czerwca. W ramach robót wymieniono warstwę ścieralną nawierzchni oraz oświetlenie nawigacyjne. W projekcie zastosowano asfalty modyfikowane polimerami MODBIT, których właściwości pozwoliły na uzyskanie trwałej i szorstkiej nawierzchni spełniającej najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Remont dotyczył dróg kołowania DK A5, A6, A7 i A8 oraz DK H2 lotniska lokalizowanego na warszawskim Okęciu. Za realizację robót odpowiedzialna była firma Colas Polska Sp. z o.o. To wyjątkowy projekt nie tylko ze względu na wysokie wymogi eksploatacyjne stawiane nawierzchni, ale również na panujące tam najwyższe zasady bezpieczeństwa i reżimy czasowe. Prace prowadzone były przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu lotniczego, co niosło za sobą wiele dodatkowych wyzwań. Do strefy drogi startowej na przykład można było zbliżyć się jedynie w czasie tzw. core night, czyli całkowitego zakazu wykonywania operacji lotniczych, obowiązującego między 23:30 a 5:30.

– W czasie takiej operacji musieliśmy zmobilizować sprzęt, wykonać roboty i posprzątać po sobie. Pół godziny przed otwarciem lotniska przyjeżdżał dyżurny portu, który dokonywał kontroli czystości strefy. Bywało, że pierwszy samolot lądował 30 sekund po otwarciu lotniska, także nie było żartów – tam nie ma miejsca na margines błędu. Jak widać, praca na lotnisku wymagała specjalnego podejścia co do planowania, jak i godzin realizacji – tłumaczy Paweł Majewski, kierownik grupy budów z firmy Colas Polska Sp. z o.o. – Tylko w maju odebraliśmy na ten kontrakt ponad 500 ton asfaltów modyfikowanych MODBIT, co było możliwe dzięki doskonałej organizacji i logistyce oraz doświadczeniu i dobrej komunikacji pomiędzy dostawcą a wykonawcą.

Dostawcą surowca była spółka LOTOS Asfalt oferująca szeroką gamę asfaltów drogowych, modyfikowanych MODBIT, przemysłowych i specjalistycznych. – Asfalty modyfikowane od wielu lat z powodzeniem stosowane są do budowy nawierzchni o najwyższych wymaganiach eksploatacyjnych w Polsce i poza jej granicami – mówi Krzysztof Rodzik, członek Zarządu LOTOS Asfalt. – Jesteśmy poważnym partnerem dla firm drogowych i inwestorów w realizacji ambitnych zadań infrastrukturalnych, jak również przy realizacji tzw. zadań specjalnych jakimi są budowa i remonty nawierzchni lotniskowych. Współpraca z naszą firmą ceniona jest w szczególności wszędzie tam, gdzie oprócz stosowania produktów najwyższej jakości, liczy się zabezpieczenie odpowiedniej ilości materiałów oraz terminowość i bezpieczeństwo dostaw – podkreśla Krzysztof Rodzik.

Wybór tego konkretnego asfaltu poprzedziły dokładne badania laboratoryjne. Istotne było to, aby docelowa nawierzchnia asfaltowa spełniała wyśrubowane normy stawiane nawierzchniom lotniskowym. – Asfalty modyfikowane zapewniają odporność na deformacje plastyczne i spękania niskotemperaturowe oraz zabezpieczają przed działaniem czynników atmosferycznych – wody i mrozu oraz ekstremalnych temperatur – wymienia Aldona Mizgalska, dyrektor Laboratorium Colas Polska Sp. z o.o. – Dodatkowym atutem tego typu nawierzchni, i ich przewagą nad nawierzchniami betonowymi, jest odporność na działanie soli odladzających oraz zapewnienie nawierzchni lotniska wymaganej szorstkości, co jest niezwykle ważne ze względu na bezpieczeństwo.

 

Źródło: LOTOS

Wróć