Wiadomości

Nowe Volvo w sprzedaży - FM MethaneDiesel


Nasz nowy samochód ciężarowy, zasilany mieszanką oleju napędowego i metanu, wprowadza pojazdy z silnikami gazowymi w nowy obszar zastosowań. Dzięki możliwości spalania metanu, magazynowanego w zbiornikach w stanie ciekłym, w wydajnym silniku o zapłonie samoczynnym, pojazdy te mogą być z powodzeniem wykorzystywane w cięższym transporcie na większe niż dotychczas odległości. Jesteśmy pierwszym producentem samochodów ciężarowych w Europie, który to umożliwia – mówi Claes Nilsson, prezes Europejskiej Dywizji Volvo Trucks.

Seryjna produkcja Volvo FM MethaneDiesel rozpocznie się w sierpniu br., ale zamówienia na te pojazdy można składać już teraz. Ilość dostępnych pojazdów będzie ograniczona. W pierwszej kolejności trafią one na rynki holenderski, brytyjski i szwedzki, gdzie istnieje najlepiej rozwinięta infrastruktura dystrybucji skroplonego metanu. Plany przewidują wyprodukowanie około 100 egzemplarzy pojazdów w 2011 r.

Nowe Volvo FM MethaneDiesel jest napędzane 13-litrowym silnikiem, rozwijającym moc 460 km i moment obrotowy 2300 Nm. Mieszanka paliwowa zawiera do 75 proc. metanu, podczas, gdy resztę stanowi olej napędowy. Proporcje te są zmienne, zależnie od warunków użytkowania pojazdu. Ponieważ metan jest znacznie tańszy od oleju napędowego, można sporo zaoszczędzić na rachunkach za paliwo. 

W porównaniu z konwencjonalnymi silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność, co oznacza zużycie paliwa mniejsze nawet o 25 proc. Dodatkowo, jeżeli metan pochodzi ze źródeł odnawialnych (biogaz), silnik emituje do 70 proc. mniej dwutlenku węgla, w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym, zasilanym wyłącznie olejem napędowym.

Silnik o zapłonie samoczynnym

Pod względem technicznym Volvo FM MethaneDiesel bazuje na standardowym silniku wysokoprężnym, wyposażonym dodatkowo we wtryskiwacze gazu, specjalne, izolowane termicznie zbiorniki, utrzymujące gaz w stanie ciekłym (temp. -140 st. C), oraz specjalnie opracowany katalizator spalin. Zastosowanie gazu skroplonego zamiast sprężonego pozwala znacznie zwiększyć zapas paliwa w pojeździe. Dzięki temu użyteczny zasięg samochodu zasilanego mieszanką metanu i oleju napędowego jest znacznie większy, niż pojazdu napędzanego tradycyjnym silnikiem gazowym o zapłonie samoczynnym. W przypadku zestawu drogowego o masie całkowitej 40 t zapas gazu w zbiornikach wystarczy do przejechania nawet 500 km w normalnych warunkach drogowych.
Przeprowadzone przez Volvo Trucks testy eksploatacyjne udowodniły, że dwupaliwowe jednostki napędowe są równie niezawodne, jak konwencjonalne silniki wysokoprężne. Zapewniają również podobne właściwości jezdne. Jeżeli gaz się wyczerpie, silnik może kontynuować pracę, spalając tylko olej napędowy. Przejście na inny rodzaj paliwa odbywa się automatycznie, o czym kierowca jest powiadamiany za pośrednictwem lampki kontrolnej w zestawie wskaźników.

 Jeżeli sprawy potoczą się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w ciągu następnych kilku lat powinniśmy co roku sprzedawać około 400 pojazdów MethaneDiesel,  nie na trzech, lecz być może sześciu, ośmiu rynkach w Europie. Rozwój sprzedaży zależy oczywiście od rozwoju infrastruktury dystrybucji gazu skroplonego na stacjach paliwowych obsługujących samochody ciężarowe – mówi Claes Nilsson.

Łącze do filmu:

http://www.youtube.com/watch?v=YZFNY1R-T-s

 

Wróć