Prawo

Nowy projekt Ustawy VAT


25-04-2019 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Projekt zwolniony z obowiązku opracowywania założeń projektu ustaw na podstawie wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Numer z wykazu: UA37).

Projekt zawiera istotne modyfikacje przepisów w zakresie m.in. „szybkiego VAT” płaconego przy nabyciach wewnątrzwspólnotowych paliw oraz regulacji dotyczących koncesji paliwowych udzielanych przez Prezesa URE.

Z projektem można zapoznać się tu>>>>

Kluczowe z punktu widzenia MF pozostaje, że rejestr VAT jest jednym z narzędzi umożliwiających badanie należytej staranności, więc mając na uwadze ochronę rzetelnych podmiotów, należy dbać o jego aktualność. Rejestr ma chronić przed podmiotami niewiarygodnymi, a wynikające z art. 96 ust. 9 pkt 1-4 przesłanki należy niewątpliwie zaliczyć do sytuacji spotykanych, co do zasady, w przypadku podmiotów dokonujących wyłudzeń. Stąd bardziej rygorystyczne działanie wobec takich podmiotów jest uzasadnione i będzie miało pozytywny wpływ na rzetelne podmioty na etapie weryfikacji przez nie kontrahenta.
RCL nie akceptuje rozwiązania wiążącego skuteczność rozstrzygnięcia organu z jego „wysłaniem”do adresata. Proponowane regulacje w tym zakresie koncentrują się na użyteczności wprowadzanych rozwiązań dla aparatu skarbowego i nie uwzględniają szczególnego charakteru zwrotu podatku w terminie 25 dni
RCL wskazuje na potrzebę jednoznacznego wskazania w ustawie zasad określania cen tych towarów, podmiotu je określającego oraz formy prawnej tej czynności oraz wyjaśnienia odejścia od wymogu przyjęcia udostępnionych cen towarów, gdyż w obecnym kształcie projektowana regulacja uzależnia stosowanie uproszczenia od udostępnienia cen, ale nie wymaga już ich „przyjęcia”.
Przepis przejściowy utrzymujący w mocy dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 32 ust. 6 prawa energetycznego. MF stoi na stanowisku, że w powyższym zakresie należy zauważyć, że ze zmiany art. 3 pkt 3b Prawa energetycznego nie wynika konieczność zmiany kodów CN w rozporządzeniu Ministra Energii w sprawie szczegółowego wykazu, które są podstawą do określenia, jakie paliwa podlegają obowiązkowi koncesyjnemu oraz wpisowi do rejestru podmiotów przywożących, ponieważ oznaczenia kodów CN wynikają z klasyfikacji Nomenklatury Scalonej. Nawet w przypadku zmiany nazw grupy paliw ich szczegółowy kod CN nie ulegnie zmianie. Stąd nie jest uzasadnione wskazanie przez RCL, że konieczność zmiany zakresu koncesji, wpisu do rejestru lub ich uzyskania wynikać będzie z dostosowania przepisów wykonawczych do przepisów ustawy. Ponadto zalecenie dotyczące harmonizacji terminów wejścia w życie ustawy oraz rozporządzenia Ministra Energii pozostaje trudne do zrealizowania. Uwzględnienie stanowiska RCL rodzi ryzyko powstania luki prawnej, w której nie będą obowiązywać żadne przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 32 ust. 6 Prawa energetycznego, co uniemożliwi Prezesowi URE prowadzenie postępowań w zakresie koncesji dotyczącej paliw ciekłych oraz wpisowi do rejestru podmiotów przywożących

Źródło: RCL, opr. mgr Zdzisław Pisiński

Wróć