Auto i Myjnia

PANEK CarSharing wprowadza do floty POLONEZA Caro


Polonez, samochód- nadzieja polskiej motoryzacji, stworzony dla klasy średniej, najlepiej na eksport, zwłaszcza do USA. Miał być receptą na kryzys gospodarczy, promować polską markę za granicą-takie były założenia. Teraz, 40 lat po wyprodukowaniu pierwszego egzemplarza, Polonez wraca do łask i zasila najnowocześniejszą flotę samochodów na minuty w Warszawie. Firma PANEK CarSharing wskrzesiła wyjątkowego, oryginalnego Poloneza Caro 93’, będzie go można wypożyczyć za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie.

Zaprojektowany na płycie podłogowej Fiata 125 p, bo tak było taniej, ale i dobrze, bo jak się Fiat sprzedawał dobrze, to dlaczego ma się nie sprzedawać dobrze i Polonez? I faktycznie, był na niego zbyt, eksportowano go do 40 krajów, jednak do USA nigdy nie dotarł. Polonez nie miał w tamtym czasie katalizatora, a fabryka nie była w stanie zagwarantować powtarzalności produkcji tego modelu. Miał jednak bardzo innowacyjny jak na tamte czasy design wnętrza, który na pewno zrobiłby furrorę „za wielką kałużą”.  Wnętrzem, a dokładniej deską rozdzielczą zajął się  Polak, inż. Wattson, jego projekt był ponoć największym rodzimym wkładem w pierwotną konstrukcję samochodu Polonez.

Polacy jednak nie przejęli się tym faktem i robili swoje. Polonez z założenia miał być przecież samochodem rozwojowym. Już na etapie podpisywania kontraktu z Fiatem zaznaczano, że produkowany na początku model to dopiero wstęp, wyjściowa, plany były ambitne. To była słuszna koncepcja, gdyż przez blisko 25 lat produkcji Polonez wciąż ewoluował. Mówi się, że był to pierwszy w historii FSO samochód, którego dokumentacja techniczna nie była zakończona w momencie przygotowywania produkcji.

Polonez cały czas poddawany był zmianom i testom. Pierwsze modele posiadały mało pasujące do wyglądu wnętrza kierownice od Fiata 132, ponieważ nowoczesne kolumny nie przeszły testów energochłonności i nie otrzymały homologacji.

Z czasem w Polonezie  wprowadzono też, uznaną na początku za niestosowną dla samochodów średniej klasy, dzieloną kanapę tylną, kolejno dodawano: elektryczny zapłon silnika, elektryczne szyby, aluminiowe felgi i szyberdach (tylko niektóre wersje). W roku 93’ w modelu Caro usprawniono wentylację, ulepszono wycieraczki i zamontowano mechanizm automatycznego właczania światła wewnątrz samochodu przy otwarciu drzwi. W połowie lat 90’ Polonez Caro był najchętniej kupowanym samochodem w Polsce.

Nikt jednak nie przewidział, że ktoś, w przyszłości będzie chciał otwierać Poloneza za pomocą telefonu i płacić jedynie za faktycznie przejechane minuty i kilometry. Dlatego wprowadzenie do nowoczesnej floty 25 letniego Poloneza było sporym wyzwaniem.

-Samochód jest w bardzo dobrym stanie wizualnym i technicznym. Kupiony od pierwszego właściciela z przebiegiem 107 000 km. Posiada katalizator i wtrysk paliwa. Jest napędzany silnikiem benzynowym o mocy 80KM. Specjalnie na potrzeby usługi przeszedł modernizację zamków i elektryki, zamontowano w nim kilka nowoczesnych urządzeń telematycznych, dzięki którym samochód można użytkować tak jak każdy inny pojazd w CarSharingu.  opowiada Leszek Leśniak, dyrektor rozwoju usługi PANEK CarSharing, pomysłodawca włączenia Poloneza do usługi.

 Dzięki możliwości wypożyczenia Poloneza, firma PANEK pokazała, jak wiele się przez ostatnie 25 lat w motoryzacji zmieniło. W proponowanej przez firmę usłudze CarSharingu znajduje się obecnie 600 nowych samochodów Toyota Yaris z automatyczną skrzynią biegów, blisko 100 konnym silnikiem, kamerą cofania, pełną elektryką, cyfrowym radiem, zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i wieloma innymi udogodnieniami. Polonez takich udogodnień nie ma, nie ma także poduszek powietrznych, zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, wspomagania kierownicy i automatycznej skrzyni biegów, dlatego jazda nim może być dla niektórych wyzwaniem.

Na pewno trzeba traktować go z szacunkiem, jak przystało na 25 letnią ikonę motoryzacji. Warto się nim przejechać, żeby poczuć, jak jeździło się kiedyś i docenić, jak komfortowo jeździ się nam dziś. Cena wypożyczenia tego samochodu wynosi 0,79 zł za minutę i 0,79 zł za kilometr, liczone łącznie. W Polonezie znajdować się będzie specjalna instrukcja, która ułatwi chętnym korzystanie.

 Samochód jest oznaczony specjalną ikoną w aplikacji mobilnej. Można go otworzyć i zamknąć telefonem. Dostępny jest do wypożyczenia po zainstalowaniu aplikacji mobilnej. Żeby móc go wypożyczyć należy zaktualizować/zainstalować aplikację dostępną w sklepach GooglePlay i AppStore :

Android (GooglePlay): https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.panekcs.mobile

iOS (AppStore) : https://itunes.apple.com/app/id1342734520

Źródło: Panek

Wróć