Wiadomości

PGNiG i PKP Cargo sprawdzą możliwość przewozu paliwa gazowego LNG za pośrednictwem kolei


PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego (LNG). WIĘCEJ czytaj w najbliższym wydaniu "Paliw Płynnych" - w dziale #TRANSPORT. Jeśli interesują szukasz infrastruktury do dystrybucji LNG/CNG, przyjdź na organizowane wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2020, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Skroplony gaz ziemny sprowadzany do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród przedsiębiorstw, działających w Polsce. Aktualnie skroplony gaz z Terminalu LNG transportowany jest do odbiorców w całym kraju głównie z wykorzystaniem autocystern kriogenicznych. Uruchomienie transportu kolejowego paliwa LNG pozwoliłoby na przewożenie znacznie większych ilości gazu w krótkim czasie i tym samym otworzyło nowe interesujące perspektywy biznesowe.

– Chcemy w pełni wykorzystać potencjał biznesowy jaki daje nam technologia LNG, dlatego dynamicznie rozwijamy ten segment naszej działalności. Gaz skroplony, dzięki aktywności GK PGNIG, wykorzystywany jest jako ekologiczne paliwo w przemyśle, rozwija średni i mały biznes na terenach gdzie nie ma gazu sieciowego, znajduje zastosowanie w  ciężkim transporcie kołowym oraz służy do zasilania autobusów miejskich. Jestem przekonany, że transport LNG koleją pozwoli na osiągnięcie jeszcze większej skali dostaw, a co za tym idzie zoptymalizuje parametry kosztowe oferty – powiedział Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Pierwszym etapem współpracy PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z Terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce. PKP CARGO bacznie obserwuje rynek i widzimy, że dzięki importowi skroplonego gazu, rośnie zapotrzebowanie na przewóz tego surowca w głąb kraju. Tworzy się nowy sektor rynku przewozowego, na którym chcemy być obecni i zaoferować naszemu klientowi jak najlepsze warunki transportu gazu. Liczymy, że ten list intencyjny stanie się podstawą podpisania w niedalekiej przyszłości umowy przewozowej. Dla nas to nie tylko biznes, cieszymy się, że będziemy mogli wziąć aktywny udział w procesie wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski – powiedział Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO.

PKP CARGO wykazuje jednocześnie zainteresowanie dotyczące utworzenia centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji Spółki. Umożliwiłoby to transport intermodalny, pozwalający na szybką lokalną dystrybucję paliwa LNG do odbiorców końcowych.

***

PGNiG Obrót Detaliczny sp. z o.o. jest liderem sprzedaży na rynku gazu ziemnego w Polsce. Obsługuje blisko 7 mln klientów, gospodarstw domowych oraz przedsiębiorców, wśród których są zarówno duże, średnie i mniejsze firmy. Spółka specjalizuje się w sprzedaży: gazu ziemnego (wysokometanowego i zaazotowanego), energii elektrycznej, sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG). 

PKP CARGO jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce i czołowym operatorem w Unii Europejskiej. Jako Grupa oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialne m.in. za przewozy intermodalne, krajową i międzynarodową spedycję kolejową (PKP CARGO Connect) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).

W 2018 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 5,24 mld zł przychodów, przewożąc 121,9 mln ton ładunków.

Źródło: PGNiG

Wróć