Wiadomości

Pierwsze dwa seryjnie produkowane auta elektryczne wyjadą na ulice Warszawy


30 marca 2011 r. w Warszawie odbyła się uroczystość przekazania kluczyków do dwóch elektrycznych samochodów Mitsubishi i-MiEV, które zasilą flotę Banku Ochrony Środowiska.

BOŚ Bank jest już trzecim klientem, który zakupił w Polsce Mitsubishi i-MiEV. W naszym kraju sprzedano dotąd 29 takich samochodów, a do klientów trafiło już 7 z nich: 4 auta zakupiła energetyczna firma Fortum, która swe elektryczne samochody podarowała Straży Miejskiej we Wrocławiu i Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Częstochowie, jeden jest wykorzystywany przez Biuro Rozwoju Krakowa. Pozostałe 22 pojazdy zostaną niebawem przekazane dwóm przedsiębiorstwom z sektora energetycznego.

Mitsubishi i-MiEV zadebiutował w 2009 r. w Japonii jako pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem elektrycznym. Od grudnia 2010 r. jest dostępny w wersji na rynek europejski. Nowe auto zostało przetestowane w bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od +40 do -30 oC na dystansie 500 tys. km (12 okrążeń kuli ziemskiej). Jako pierwszy i jedyny pojazd elektryczny na świecie i-MiEV przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP, otrzymując 4 gwiazdki.

i-MiEV jest już dostępny w większości krajów europejskich, Japonii, Hong-Kongu, Australii i na Kostaryce. W Norwegii zajmuje 1. miejsce w segmencie małych samochodów miejskich.

Bank Ochrony Środowiska, nowy nabywca elektrycznie napędzanych aut Mitsubishi, konsekwentnie redukuje emisję CO2 do atmosfery. Od teraz pracownicy banku będą mogli przemieszczać się dwoma nieemitującymi spalin i-MiEV-ami, zasilanymi wyłącznie elektrycznością. - Coraz więcej Polaków dostrzega konieczność ochrony środowiska. Potwierdzają to badania opinii przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie BOŚ. Aż 72 proc. ankietowanych twierdzi, że każdy człowiek i jego zachowanie mają wpływ na środowisko  – mówi Adam Grzebieluch, wiceprezes zarządu BOŚ. Blisko 70 proc. Polaków sądzi, że banki powinny udzielać preferencyjnych kredytów dla rozwiązań proekologicznych. - My od lat odpowiadamy na te potrzeby. Postanowiliśmy pójść o krok dalej, stąd pomysł samochodów z silnikami przyjaznymi dla środowiska – dodaje Grzebieluch.

-Jesteśmy dumni, że nadal jako jedyna firma w Polsce mamy w ofercie seryjnie produkowane auto elektryczne. Coraz więcej przedsiębiorstw w naszym kraju przywiązuje wagę do problemu ochrony środowiska i w dowód tego chce kupować i promować ekologiczne pojazdy, takie  jak Mitsubishi i-MIEV - powiedział Arkadiusz Tomala, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Mitsubishi. - To pionierski projekt, ale mamy nadzieję, że już niebawem dzięki popularyzacji tej technologii i zwiększeniu produkcji akumulatorów spadnie ich koszt a auta elektryczne trafią pod strzechy.

Po pełnym naładowaniu i-MiEV może pokonać  150 km. Z badań przeprowadzonych w Europie i Japonii wynika, że to zasięg wystarczający, gdyż średni dzienny przebieg miejskiego auta to 37 km. Większość pokonywanych jednorazowo tras nie przekracza 8 km (przy takich odległościach rozgrzewający się, konwencjonalny silnik samochodowy emituje najwięcej zanieczyszczeń, a katalizator wykazuje najniższą wydajność). Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na dwa sposoby: 1. standardowe gniazdko elektryczne o mocy 230 V (16A) – czas ładowania 6 godz., 2. gniazdo trójfazowe i stacje szybkiego ładowania w ok. 1/2 godz.

Maksymalna prędkość pojazdu to 130 km/h. Koszt przejechania 100 km to ok. 6 zł (135 Wh/km). Na i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.

i-MiEV ma niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi. Dźwignię trybu pracy można przełączać w położenia P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu). Dodatkowo i-MiEV posiada dwa specyficzne tryby jazdy: B (Brake- hamowanie), który zwiększa odzyskiwanie energii (przeznaczony do jazdy z góry); C (Comfort), który redukuje odzyskiwanie energii (służy do jazdy w gęstym ruchu miejskim).
i-MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki 67-konny synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment obrotowy 180 Nm już od najniższych obrotów, co zapewnia dynamiczną jazdę i osiągi typowe niemal dla aut sportowych.
i-MiEV zasilany jest wysokoenergetycznymi akumulatorami litowo-jonowymi firmy Lithium Energy Japan. Bateria o dużej pojemności zbudowana jest z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.
Nad działaniem wszystkich podzespołów czuwa system operacyjny MiEV OS, który monitoruje poziom baterii i odzyskanej energii, by zapewnić płynną i dynamiczną jazdę. W rezultacie zużycie energii jest stale optymalizowane przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnych osiągów i bezpieczeństwa. Wszystkie dane widoczne są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu, który pokazuje jaki dystans można jeszcze pokonać bez dodatkowego ładowania.
Dzięki umieszczeniu napędu w tylnej części pojazdu we wnętrzu samochodu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czterech osób. Przestronna kabina pasażerska i panoramiczna szyba przednia dodają wrażenia jasności i przestronności. i-MiEV wyposażony jest w elektryczny system kontroli temperatury (klimatyzację) oraz w system ogrzewania oparty na cyrkulacji ciepłej wody. Panel sterujący klimatyzacją jest wyposażony w sześciostopniową ręczną regulację, która umożliwia ustawienie temperatury chłodzenia lub grzania. System jest skonstruowany tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, co zapewnienia minimalne zużycia energii. Samochód ma czworo szeroko otwieranych drzwi, bagażnik pojemności o 227 l, powiększany po złożeniu tylnych siedzeń do 860 l – (VDA), a promień skrętu wynoszący zaledwie 4,5 m czyni go wyjątkowo zwrotnym i poręcznym.
Zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy zostały umieszczone wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony ramą, co gwarantuje odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Zamontowanie akumulatorów pod podłogą, w środkowej części pojazdu, zapewnia, dzięki obniżeniu środka ciężkości, dobre prowadzenie i stabilność auta. Standardowo samochód został wyposażony w 6 poduszek bezpieczeństwa (czołowa kierowcy + czołowa pasażera + 2 x poduszki boczne +2 x kurtyny) oraz w system kontroli stabilności jazdy (ASC). Przeprowadzone niedawno testy zderzeniowe Euro NCAP i ADAC potwierdzają, że Mitsubishi i-MiEV zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy, pasażerom i pieszym.

Wróć