Auto-Flota

Poczta Polska i Energa rozwijają elektromobilność


Poczta Polska przygotowuje się do wprowadzenia samochodów elektrycznych. Pomóc ma w tym Energa. Obie firmy podpisały list intencyjny – będą wspólnie rozwijać transport oparty na pojazdach tego typu.

WIĘCEJ czytaj w majowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne". Jeśli interesują Cię kwestie energii dla TEN-T [w tym infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych], szukasz oferty ładowarek EV, przyjdź na organizowane wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2019, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Poczta Polska od 2018 roku prowadzi działania na rzecz rozwoju elektromobilności, testuje różne typy pojazdów elektrycznych oraz stacje ładowania. Spółka posiada flotę ponad 5 tys. aut i przygotowuje się do stopniowej ich wymiany na auta elektryczne. Już jesienią tego roku do floty pojazdów dołączą pierwsze pocztowe elektryki.

– Dzięki podpisaniu listu intencyjnego z Energą nasza spółka zyskuje poważnego partnera, z którym będziemy mogli rozwijać elekromobilność. Energa ma duże doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturą z wykorzystaniem dedykowanego systemu IT – mówi Wiesław Włodek, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.  – Chcemy jak najlepiej przygotować się do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu” oraz mieć pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza przez ograniczenie jego zanieczyszczenia – dodaje Paweł Przychodzeń, członek zarządu Poczty Polskiej.

Grupa Energa jest pionierem w zakresie rozwiązań elektromobilnościowych w Polsce. W 2013 roku firma rozpoczęła realizację projektu „eMobility”, w ramach którego m.in. zainstalowano pilotażową infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych, testowano flotę pojazdów elektrycznych oraz prowadzono testy systemów IT zarządzających terminalami ładowania i flotą EV. Wdrożono także pierwszą w Polsce usługę carsharingu opartą na samochodach elektrycznych. Na przestrzeni lat firma zrealizowała wiele inicjatyw z samorządami i klientami biznesowymi.

Energa ma pomóc Poczcie w zapewnieniu infrastruktury do aut o napędzie elektrycznym wraz z niezbędnymi do ich ładowania urządzeniami oraz systemem zarządzającym. Spółka energetyczna systematycznie rozbudowuje swoją sieć ładowania tego typu pojazdów. Do końca 2019 roku Grupa Energa będzie miała łącznie 54 stacje, a do 2022 roku co najmniej 100. Będą one ulokowane m.in. przy głównych szlakach komunikacyjnych oraz w większości dużych miast leżących na terenie działalności Grupy. Część spośród nich będzie stacjami szybkiego ładowania – umożliwiającymi naładowanie pojazdu do poziomu 80 proc. w ciągu 30 min. Koordynatorem działań w zakresie elektromobilności w Grupie jest Energa Obrót.

– Grupa Energa prężnie rozwija obszar e-mobility i dzieli się praktycznym doświadczeniem. Kooperacja z tak dużą firmą jak Poczta Polska, o ogólnopolskim zasięgu, jest szansą na wdrożenie rozwiązań w obszarze e-mobility korzystnych dla obydwu firm oraz dla klientów. Jestem przekonany, że ta współpraca umożliwi nam osiągnięcie założonych celów – mówi Dariusz Chrzanowski, wiceprezes zarządu Energi Obrót.

Firmy przygotowują się do uruchomionego przez Ministerstwo Energetyki „Planu rozwoju elektromobilności w Polsce”, realizującego „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”.

W ubiegłym roku Poczta przeprowadziła największe w Polsce testy dostawczych pojazdów elektrycznych do 3,5 tony o ładowności do 800 kg. Był to „poligon doświadczalny” dla kierowców i pracowników obsługi technicznej, jak również producentów. Przetestowano 9 marek samochodów oraz 5 rodzajów stacji ładowania. Obecnie prowadzone są testy pojazdów elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg. Auta pięciu producentów są używane w codziennej pracy przez pocztowców w Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Zabrzu, Krakowie i Pruszczu Gdańskim. Jednocześnie testowane są stacje ładowania 4 firm.

Samochody elektryczne stają się przyszłością motoryzacyjnego świata. Mają na to wpływ zarówno zmiany norm emisji spalin, niestabilne ceny paliw, rosnące koszty eksploatacyjne tradycyjnych pojazdów, jak też potrzeba ochrony środowiska naturalnego.

W myśl ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektoromobilności i paliwach alternatywnych, Polska stawia na rozwój samochodów, których użytkowanie jest niskoemisyjne. Przyjęte w ustawie rozwiązania, takie jak np. strefy czystego transportu, powodują konieczność stopniowej wymiany floty aut. Podobne regulacje do wymienionej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadzone zostały w większości krajów UE.

***

Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd ponad 3 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.

Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości 185 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju.

Źródło: Energa, fot. arch. Międzynarodowych Targów STACJA PALIW

 

Wróć