Wiadomości

PZPO: Elektromobilność a opony

Większy zasięg samochodu z bezpiecznymi i energooszczędnymi oponami

Pokonanie oporów toczenia opon pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd[1]. Kolejne generacje markowych opon różnią się wartością współczynnika oporu toczenia opony – nowe technologie pozwalają na zmniejszenie tego parametru bez pogorszenia przyczepności. Jest to ważne dla wszystkich kierowców – mniejsze zużycie paliwa to oszczędność pieniędzy, a w przypadku samochodów elektrycznych mniejszy opór toczenia oznacza dłuższe zasięgi jazdy na jednym ładowaniu. Decyzje konsumentów mają wpływ nie tylko na ich portfele, ale i na środowisko – mniejsze zużycie paliwa i bieżnika opon powoduje istotny spadek emisji CO2 przy zachowaniu najlepszych parametrów bezpieczeństwa.

Nawet 0,5 l/100 km – tyle może wynosić różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G[2]. Markowe opony energooszczędne, czyli takie o zmniejszonym współczynniku oporu toczenia, pozwalają na znaczące ograniczenie wydatków na benzynę na przestrzeni lat – przy zachowaniu wysokich parametrów bezpieczeństwa. Ponadto silniki elektryczne mają inną charakterystykę momentu obrotowego – już przy niskich obrotach opony muszą poradzić sobie z przeniesieniem jego dużej siły, bez nadmiernego zużycia bieżnika i zachowując możliwie największą przyczepność. To powoduje, że pojazdy elektryczne powinny być wyposażone w nieco inne ogumienie.

Rozwój motoryzacji i wejście pojazdów elektrycznych zmienia przemysł oponiarski. O ile jeszcze nie wiemy czy wyścig o popularność na rynku wygrają czyste „elektryki” czy „elektryki” napędzane wodorem, to wiemy, że będą potrzebować specjalnych opon. Na szczęście przemysł oponiarski jest zawsze pionierem innowacji i ma gotowe pomysły jak odpowiedzieć na to zapotrzebowanie podkreślaPiotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) W nieodległej przyszłości na rynku pojawią się inteligentne opony, które nie tylko będą skutecznie skracać drogę hamowania czy posiadać czujniki informujące nas w przypadku nieodpowiedniego ciśnienia w ogumieniu – tak jak opony aktualnie dostępne na rynku – ale także komunikować się elektronicznie z nawierzchnią, rozpoznawać warunki atmosferyczne na drodze i wykonywać swoją własną diagnostykę pod względem zużycia czy temperatury pracy  dodaje Sarnecki.

Energooszczędność jest nieodzowną częścią przyszłości motoryzacji. Wybór markowego ogumienia energooszczędnego do naszych samochodów ma pozytywne skutki niezależnie od tego, czy posiadamy samochód elektryczny czy na paliwo konwencjonalne– należy jedynie spełnić podstawowy warunek, którym jest prawidłowe ciśnienie powietrza wewnątrz opon.

Etykiety – ważne dane dla kierowców

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w  odpowiednie etykiety. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane, które się na niej znajdują są niezwykle istotne dla każdego kierowcy. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 osiągów danej opony:

  • Efektywność paliwowa– określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni– informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
  • Zewnętrzny hałas toczenia– wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

–Już po przeczytaniu tych trzech informacji jesteśmy w stanie dokonać o wiele bardziej przemyślanych decyzji konsumenckich i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, jakie niesie za sobą jazda na oponach niskiej jakości – dodaje Piotr Sarnecki.


Więcej informacji na stronach pzpo.org.pl, pamietajooponach.pl, porazmienicopony.pl oraz facebook.com/PZPO.org

 

[1] Dane PZPO

[2] Dane PZPO

fot. XXV Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2018

 

Wróć