Wiadomości
Royal Unibrew Polska i Van Pur łączą siły
Dwie firmy zajmujące czwarte i piąte miejsce na polskim rynku piwa połączą się. Powstaje silna grupa prowadząca pięć browarów i dysponująca takimi markami, jak Łomża, Karpackie, Van Pur, Faxe, Cooler czy Brok. Łączne zdolności produkcyjne sięgną 3,4-3,6 mln hektolitrów rocznie i będą mogły zaspokoić nawet do 10 proc. krajowego popytu na piwo. Będzie to jednocześnie największa firma w branży piwnej, kontrolowana przez polski kapitał.
Decyzja o połączeniu sił ostatecznie zapadła w ostatnich dniach i jest podyktowana przede wszystkim chęcią zbudowania silnej grupy, z bardzo dużym potencjałem wzrostu, zdolnej do podniesienia poziomu konkurencji z czołową trójką wytwórców piwa na polskim rynku (Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska i Carlsberg). Bardzo ważnym czynnikiem jest wzajemne uzupełnianie się Van Pur i RUP – pierwszy dotąd stawiał na produkcję popularnych piw, także regionalnych (m. in. Karpackie, Van Pur, Zlaty Hrad czy Brok) oraz marek prywatnych, a drugi – na marki regionalne, w tym premium (m. in. Łomża, Rybnicki Full, Strzelec) oraz piwa smakowe (Cooler). Dysponuje też marką międzynarodową – Faxe.
Do wspólnego przedsięwzięcia firmy wnoszą łącznie pięć browarów o łącznej zdolności produkcyjnej rzędu 3,4-3,6 mln hektolitrów rocznie (dla porównania, ubiegłoroczne spożycie w Polsce wyniosło 32,3 mln hl). Są to: browary w Rakszawie, Zabrzu i Koszalinie (Van Pur) oraz w Łomży i Jędrzejowie (Royal Unibrew Polska). Zgodnie z decyzją właścicieli, wszystkie browary i marki będą utrzymane i rozwijane.
Nowy podmiot będzie spółką, w której obejmą udziały dotychczasowi akcjonariusze Van Pur SA (80 proc.) i Royal Unibrew (20 proc.). Spodziewana sprzedaż sięgnie pół miliarda złotych. W radzie nadzorczej zasiądą przedstawiciele obydwu firm, a na czele połączonych firm stanie Beata Pawłowska, dotychczasowa Dyrektor Generalna Royal Unibrew Polska.