Auto i Myjnia

Shell otwiera stację LNG w niemieckim Lehre


10 października 2019 r. w Lehre firma Shell zainaugurowała działalność drugiej stacji detalicznej tankowania skroplonym gazem ziemnym (LNG) w Niemczech. WIĘCEJ czytaj w najbliższym wydaniu "Paliw Płynnych". Z pełną ofertą Shell Polska można było zapoznać się na organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXVI Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2019

Placówka Shell dla samochodów ciężarowych jest pierwszą publiczną stacją LNG w Dolnej Saksonii i znajduje się przy autostradzie A2 — najintensywniej wykorzystywanej trasie wschód-zachód w Niemczech.

- Otwieramy nowe stacje LNG, kolejni producenci wprowadzają do oferty nowe samochody ciężarowe na to paliwo, a władze państwowe okazują wsparcie w postaci zwolnienia z opłat na autostradach i zachęt podatkowych do zakupu takich pojazdów. Dzięki temu klienci mogą wybierać LNG jako perspektywiczne paliwo dla ciężkiego transportu drogowego, nie tracące na wartości ani efektywności. LNG jest obecnie konkurencyjną i przystępną cenowo alternatywą dla oleju napędowego – powiedział Jan Toschka, dyrektor generalny Shell ds. rynku detalicznego w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

- Wszystkie zaangażowane podmioty muszą utrzymać dynamikę ekspansji tego paliwa. Przewoźnicy potrzebują stabilnych warunków dla swoich inwestycji, a dostawcy będą mogli zaspokajać rosnący popyt dzięki rozwojowi infrastruktury. Wspólnie możemy szybko się przyczynić do redukcji emisji dwutlenku węgla w ciężkim transporcie drogowym. O naszym zaangażowaniu świadczą nowe stacje Shell LNG, takie jak ta otwarta dziś w Lehre – dodał Thomas Zengerly, prezes zarządu niemieckiego oddziału Shell.

Stacja jest bardzo nowoczesna i przestronna, z bogatą ofertą produktów i usług. Pojemność stacji LNG wynosi niemal 30 ton, co oznacza, że jest w stanie napełnić zbiorniki LNG 150–200 pojazdów ciężarowych dziennie.

Shell dąży do znaczącego wzrostu udziału LNG w niemieckim rynku ciężkiego transportu drogowego, przez co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń powietrza pomimo ciągłego rozwoju transportu samochodowego. Stacje Shell LNG w Hamburgu i Lehre to dopiero początek.

Shell planuje budowę kolejnych stacji o podobnej pojemności w miejscowościach Recklinghausen, Hermsdorf, Kirchheim/Teck, Weinsberg oraz w okolicach Kolonii.

Z badania Shell dotyczącego LNG, opublikowanego kilka miesięcy temu wynika, że paliwo to ma znaczny potencjał w transporcie drogowym. Na podstawie obecnych trendów szacuje się, że do 2040 roku liczba pojazdów ciężarowych w UE może wzrosnąć o 307 000, do 2,76 miliona. 480 000 (17%) z nich będzie mieć silnik na LNG i zastąpi tym paliwem 11,5 mld litrów oleju napędowego. Według DNV GL po europejskich drogach już dziś jeździ ponad 4000 pojazdów ciężarowych napędzonych skroplonym gazem ziemnym. Obecnie w Polsce jest już ponad 20 klientów z kartami Shell LNG, których floty aut ciężarowych mogą tankować skroplony gaz ziemny na europejskich stacjach Shell. W 2019 roku Shell rozpoczął również budowę pierwszej stacji tankowania LNG w Polsce.

***

  • Shell Retail dąży do uzyskiwania 20% marży paliwowej ze sprzedaży niskoemisyjnych rozwiązań energetycznych na należących do firmy stacjach do 2025 roku.
  • Shell należy do konsorcjum BioLNG EuroNet wraz z firmami DISA, Scania, IVECO i Nordsol. Członkowie konsorcjum podejmują indywidualne działania na rzecz wprowadzenia na drogi kolejnych 2000 samochodów ciężarowych na LNG, a także zbudowania 39 stacji LNG w Europie i zakładu produkcji bio-LNG w Holandii. Stacja w Lehre to jedna z 10 placówek planowanych w Niemczech w ramach tego projektu współfinansowanego w ramach instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” (CEF) dla sektora transportowego.
  • Skroplony gaz ziemny (LNG) to czysta, bezbarwna i nietoksyczna ciecz powstająca po schłodzeniu gazu ziemnego do –162°C. Jako paliwo transportowe może on odegrać istotną rolę w realizacji celów energetycznych i klimatycznych w Niemczech oraz w Europie ze względu na czystszy proces spalania i znacznie niższe poziomy emisji tlenków azotu, siarki oraz cząstek stałych w porównaniu z olejem napędowym.
  • Pojazdy na LNG są też cichsze w porównaniu z analogicznymi pojazdami na olej napędowy.

Źródło: Shell

Wróć