Auto i Myjnia

Startują przetargi na ostatnie odcinki A1


GDDKiA przekazała Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym budowy ostatnich odcinków na terenie województw: łódzkiego i śląskiego.

Na Śląsku będzie to od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego/śląskiego (odcinek E), natomiast na terenie województwa łódzkiego cztery odcinki realizacyjne A (węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe), B (węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk), C (węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko), D (węzeł Radomsko – granica województw śląskiego). Odcinki będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa zakończy się do 2021 r.

 Ogłoszenie przetargu przez GDDKiA nastąpi niezwłocznie po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

 Województwo łódzkie

Przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym otrzyma informacyjnie przygotowaną wcześniej dokumentację i PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na wykonaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej oraz wybudowaniu autostrady o łącznej długości 63,8 km (odcinek A o długości 15,84 km, odc. B o długości 24,21 km, odc. C o długości 16,72 km , odc. D o długości 7,02 km). Decyzję ZRID na wszystkie cztery odcinki uzyskano 11 listopada 2013 r.

 Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121,0 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem Tuszyn i węzłem Piotrków Trybunalski Zachód.  Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną naturalnie wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne: w Kamieńsku A1/dw484 i w Radomsku A1/dk42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m.

 Województwo śląskie

Przyszły wykonawca, wyłoniony w przetargu publicznym, będzie miał za zadanie, wykonać niezbędną dokumentację techniczną i projektową, uzyskać decyzje dla budowy oraz użytkowania autostrady oraz wybudować autostradę o długości 16,9 km w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1. Przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

 Realizacja odcinków F, G, H, I autostrady A1 jest współfinasowana ze środków finansowych Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, natomiast odcinek E finansowany będzie ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie na terenie województwa śląskiego przejezdne jest ponad 91 km autostrady, w trakcie budowy 57 km, przed nami budowa brakującego odcinka o długości niespełna 17 km. Po wybudowania wszystkich odcinków śląska część A1 będzie miała długość około 165 km.

 Dokończenie budowy autostrady A1 jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Do 2021 r. autostrada ta będzie przejezdna na całej zakładanej długości - od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do trójmiejskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski, ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji czy Węgier, co znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i wpływa na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.

 Ruszył też przetarg na kolejne odcinki S14

 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczące budowy pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S14 na terenie województwa łódzkiego. Inwestycja obejmuje dwa odcinki realizacyjne: I - węzeł Lublinek – węzeł Łódź Teofilów (z węzłem) i II – węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – Słowik i będzie realizowana w formule „Projektuj/Optymalizuj i Buduj”.

Przyszły wykonawca wyłoniony w przetargu publicznym otrzyma projekt, decyzję ZRID, przygotowaną wcześniej dokumentację oraz PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na przygotowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej i wybudowaniu odcinka drogi ekspresowej o łącznej długości do 28,5 km (zależnie od przyjętych przez Wykonawcę rozwiązań).

 7 maja 2012 r. podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej S14 nazwanej „Zachodnią Obwodnicą Łodzi i Zgierza”. 8 października 2015 r. Wojewoda Łódzki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla I odcinka S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Na drugi odcinek trasy decyzję ZRID wydano 18 listopada 2015 r. 2 października 2015 r. ogłoszono przetarg na budowę opisywanego odcinka  S14, jednak ze względu na fakt, że wszystkie 18 ofert na obydwa odcinki znacznie przekraczały kosztorys inwestorski (z uwzględnieniem kwot zabezpieczenia od ponad 200 milionów do ponad miliarda złotych) 21 kwietnia przetarg został unieważniony. 

 Zakres przetargu, łącznie dla dwóch odcinków, obejmuje między innymi: budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z przynależną infrastrukturą techniczną, w tym: węzłów drogowych, budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków dróg istniejących w zakresie kolizji z drogą ekspresową, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację licznych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną (taką jak: sieci wodno-kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, urządzenia melioracyjne itp.)

 Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S14 jest niesłychanie ważna zarówno z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, jak i dla całego transportu krajowego. Pozwoli „domknąć” autostradowy „ring” wokół aglomeracji łódzkiej, co zdecydowanie  poprawi warunki życia mieszkańców: Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, a także radykalnie skróci czas przejazdu przez centrum kraju, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo podróżowania. Pozwoli też na ożywienie gospodarcze całej zachodniej ściany aglomeracji łódzkiej przyczyniając się do dalszego rozwoju nie tylko stolicy regionu ale również pozostałych, wymienionych wyżej miast.

Patrz  również: GDDKiA przygotowała nową ofertę na MOP - informacje dla inwestorów

Wróć