Wiadomości

Terminal Port Arthur z zezwoleniem na eksport LNG poza strefę FTA


Departament Energii USA udzielił zgody na eksport LNG poza strefę FTA dla terminalu Port Arthur LNG, którego uruchomienie planowane jest w 2023 roku. Ładunki skroplonego gazu ziemnego z tego terminalu odbierać będzie m.in. PGNiG.

 

 

Dokument podpisany przez sekretarza energii USA Ricka Perry’ego podczas forum energetycznego USA-UE w Brukseli 2 maja 2019 roku zezwala na eksport ok. 54 mln m³ gazu ziemnego dziennie z planowanego terminalu do państw, które nie posiadają umów o wolnym handlu z USA (ang. Free Trade Agreement) – w Europie, Azji i na innych rynkach na świecie. 

Kolejne zezwolenie rządu USA dla terminalu eksportowego LNG oznacza, że amerykańscy eksporterzy, a wśród nich partnerzy handlowi PGNiG, będą umacniać swoją pozycję konkurencyjną na globalnym rynku LNG. USA są już dostawcą skroplonego gazu do Europy z bardzo szybko rosnącym udziałem w rynku wynoszącym po I kwartale 2019 roku 13,5 proc. całkowitego importu LNG. Dywersyfikacja źródeł i kierunków dostaw gazu sprzyja konkurencji i jest potrzebna Europie.

PGNiG podpisało w 2018 roku z Port Arthur LNG z Grupy Sempra umowę długoterminową na zakup 2 mln ton LNG rocznie (ok. 2,7 mld m³ po regazyfikacji) w formule FOB (Free-on-Board). Planowo odbiór ładunków rozpocznie się w 2023 roku, kiedy terminal rozpocznie pracę. Terminal Port Arthur składać się będzie z dwóch ciągów skraplających, do trzech zbiorników lądowych na LNG i niezbędnej infrastruktury towarzyszącej. Operator planowanego terminalu chce eksportować z niego amerykańskie LNG o rocznym wolumenie 13,5 mln ton.

Terminal Port Arthur LNG budowany jest w Teksasie nad Zatoką Meksykańską. W kwietniu br. otrzymał zgodę Federalnej Komisji Regulacji Energetyki (FERC) na budowę i eksploatację terminalu oraz towarzyszących mu instalacji.

Poza umową z Port Arthur LNG, PGNiG podpisało także kontrakty długoterminowe na zakup skroplonego gazu z USA z firmami Cheniere oraz Venture Global Calcasieu Pass LNG i Venture Global Plaquemines LNG. Terminal Calcasieu Pass uzyskał już odpowiednią zgodę FERC, a terminal Plaquemines – ostateczną ocenę oddziaływania na środowisko (Final Environmental Impact Statement). Terminale mają rozpocząć działalność – odpowiednio – w 2022 i 2023 roku. Firma Cheniere dysponuje już dwoma działającymi terminalami w Zatoce Meksykańskiej. Dostawy LNG do Polski w ramach umowy z tą firmą rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Źródło: PGNiG

Wróć


Fatal error: Uncaught exception Exception with message Query error: Table './pipp_www/tl_search_index' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed (DELETE FROM tl_search_index WHERE pid='23606') thrown in system/modules/core/library/Contao/Database/Statement.php on line 283
#0 system/modules/core/library/Contao/Database/Statement.php(254): Contao\Database\Statement->query()
#1 system/modules/core/library/Contao/Search.php(291): Contao\Database\Statement->execute('23606')
#2 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(310): Contao\Search::indexPage(Array)
#3 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(121): Contao\FrontendTemplate->addToSearchIndex()
#4 system/modules/core/pages/PageRegular.php(189): Contao\FrontendTemplate->output(true)
#5 index.php(260): Contao\PageRegular->generate(Object(Contao\PageModel), true)
#6 index.php(444): Index->run()
#7 {main}