Wiadomości
VOLVO: system zapobiegający przewróceniu się pojazdu
Shell Chemicals i Bertocco opracowały system ograniczenia ryzyka przewrócenia się pojazdu. Zaprojektowano go z myślą o cysternach, ale może być wykorzystywany także w innych samochodach ciężarowych z przyczepami. System został uhonorowany nagrodą EuroTra Safety and Innovation Award 2010. Nagroda ta jest przyznawana raz do roku przez European Transport Training Association (EuroTra), we współpracy z Volvo Trucks.
– Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych wartości Volvo Trucks. Chcemy więc nagradzać dobre pomysły, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tegoroczni laureaci nagrody zaproponowali proste, pomysłowe rozwiązanie dotyczące jednej z najistotniejszych kwestii w dziedzinie bezpieczeństwa – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów Volvo Trucks i jednocześnie członek jury EuroTra.
System składa się z czujnika zamontowanego na tylnej osi przyczepy oraz odbiornika w kabinie. Czujnik monitoruje poprzeczne ruchy przyczepy i ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi, gdy zachowanie zestawu drogowego stanie się nienormalne i grozi przewróceniem się pojazdu. Może do tego dochodzić np. podczas zbyt szybkiej jazdy na łuku drogi. System jest prosty, tani i może być montowany w już użytkowanych samochodach ciężarowych. Jest także idealnym narzędziem szkoleniowym, pozwalającym kierowcy lepiej zrozumieć, jak można uniknąć destabilizacji pojazdu, grożącej wypadkiem.
– W nowoczesnych samochodach ciężarowych, wyposażonych w układ ESP, kierowca otrzymuje ostrzeżenie o wysokim prawdopodobieństwie przewrócenia się pojazdu i jednocześnie układ w sposób kontrolowany uruchamia hamulce – wyjaśnia Carl Johan Almqvist. – W przypadku starszych pojazdów, zaprezentowany system stanowi doskonałą alternatywę.
EuroTra jest międzynarodowym stowarzyszeniem, skupiającym firmy prowadzące szkolenia w branży transportowej i logistycznej. Raz do roku, EuroTra, we współpracy z Volvo Trucks, przyznaje nagrodę EuroTra Safety and Innovation Award firmie, która wniosła istotny wkład w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego lub warunków pracy kierowcy.
Układ ESP Volvo Trucks
Opracowany przez Volvo układ stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program) za pomocą kilku czujników rejestruje działania kierowcy i reakcje pojazdu. Monitorowane są parametry, takie jak stopień nad- lub podsterowności, prędkości obrotowe kół i nagłe zmiany kierunku ruchu. Na podstawie tych informacji, układ ESP wykrywa ryzyko przewrócenia się pojazdu i podejmuje odpowiednią interwencję. Może również przeciwdziałać poślizgowi i złożeniu się zestawu drogowego, poprzez selektywne hamowanie jednego lub więcej kół w celu przywrócenia stateczności. Volvo jest jedynym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje ESP zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i w podwoziach samochodu ciężarowego holujących jedną lub więcej przyczep.