Wiadomości

Volvo Trucks o problemie skrętu w prawo


Do najbardziej wrażliwych użytkowników dróg należą ci, którzy znajdują się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy pojazdu ciężarowego. Volvo Trucks zajmuje się tym problemem na każdym poziomie, np. za pomocą nowych technologii oraz publicznych kampanii edukacyjnych.

Piesi i rowerzyści z łatwością dostrzegą samochód ciężarowy. Jednak kierowcy samochodu ciężarowego nie jest równie łatwo zauważyć pieszego czy rowerzystę. W porównaniu z samochodem osobowym, w pojeździe ciężarowym występuje więcej martwych pól. Szczególnie słabo widoczny – mimo obecności aż czterech lusterek wstecznych – jest obszar wzdłuż prawej strony pojazdu. Statystyka mówi jasno: 20 procent wszystkich wypadków między samochodami ciężarowymi, a innymi użytkownikami dróg zdarza się na skrzyżowaniach, podczas skrętu „dużego” pojazdu w prawo.

Dopóki miasta potrzebują transportu, dopóty po ich ulicach będą jeździły samochody ciężarowe. Ale mamy możliwości poprawy sytuacji i jako szczególnie istotny problem bezpieczeństwa został zidentyfikowany właśnie manewr skrętu w prawo – mówi Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Skrzyżowania ulic to niebezpieczne miejsca. Różni uczestnicy ruchu rywalizują ze sobą o przestrzeń i właściwa ocena sytuacji na drodze stanowi problem. To najtrudniejszy moment dla wszystkich kierowców samochodów ciężarowych.

– Pojazd stoi na czerwonym świetle, ale jego otoczenie ciągle się zmienia. Kierowca musi równocześnie koncentrować się na wielu sprawach, takich jak sygnalizacja świetlna czy wypatrywanie wolnej przestrzeni między pojazdami znajdującymi się z przodu. Przede wszystkim jednak nie widzi on tego, co dzieje się za jego pojazdem. Szczególnie szybko w bliskim sąsiedztwie pojazdu mogą pojawić się rowerzyści - mówi Malte Ahrholdt, menedżer projektu w Volvo Technology. Malte Ahrholdt zajmuje się Intersafe-2, finansowanym przez Unię Europejską projektem, poświęconym poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. Volvo Trucks wnosi do tego projektu system, którego zadaniem jest eliminowanie problemu martwego pola po stronie pasażera. Ahrholdt i jego współpracownicy zamontowali w pojeździe testowym skanery laserowe i czujniki ultradźwiękowe, monitorujące obszar z prawej strony pojazdu. Gdy rowerzysta lub pieszy znajdzie się zbyt blisko, kierowca otrzymuje ostrzeżenie świetlne i dźwiękowe. – Natarczywość alarmu świetlnego i dźwiękowego jest tym większa, im bardziej niebezpieczna jest sytuacja – relacjonuje Ahrholdt. 

Zdaniem Johana Almqvista same innowacje techniczne nie wystarczą do rozwiązania tego problemu: – Ogólnie rzecz biorąc, niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z ograniczonej widoczności kierowcy samochodu ciężarowego. Aby osiągnąć realną poprawę statystyki wypadków, opinia publiczna musi lepiej rozumieć, jak samochody ciężarowe funkcjonują w ruchu drogowym. Dlatego mówimy: »Nie zbliżaj się do samochodu ciężarowego od strony pasażera«. W tej strefie nigdy nie jesteś widoczny. 

Przykładem aktywności firmy na poziomie informacji jest projekt o nazwie „Road Safety at Eye Level”, realizowany przez Volvo Trucks w Danii, jako reakcja na dużą liczbę wypadków przy skręcie samochodu ciężarowego w prawo, w których wiele ofiar stanowiły dzieci. Zajęcia w ramach projektu są prowadzone w szkołach w całym kraju. Dotychczas kurs ukończyło ponad 60 000 dzieci.

W Danii, od momentu rozpoczęcia tej kampanii edukacyjnej w 2003 r., liczba wypadków z udziałem rowerzystów i samochodów ciężarowych skręcających w prawo  spadła z około dziesięciu rocznie do zaledwie jednego w 2009 r. Trudno jednoznacznie ocenić, na ile przyczyniła się do tego kampania, lecz obecnie zapotrzebowanie szkół w Danii na tego typu szkolenia jest ogromne. Volvo Trucks chce zainicjować podobne projekty w kilku innych europejskich krajach.

System opracowany w ramach Intersafe-2 wciąż znajduje się w fazie badań. Jednak Volvo Trucks już oferuje rozwiązania ułatwiające kierowcom dostrzeżenie innych użytkowników drogi. Oprócz obowiązkowych lusterek wstecznych, rozwiązania te obejmują m.in. kamery cofania i Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu, ułatwiający bezpieczne wykonanie tego manewru. 

Obejrzyj film o tym, jak Volvo Trucks stara się rozwiązać problem bezpiecznego skrętu w prawo: http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=625

Wróć