Wiadomości

Volvo Trucks rozpoczyna testy eksploatacyjne z wykorzystaniem skroplonego gazu, jako paliwa


W drugiej połowie października Volvo Trucks rozpoczyna publiczne testy eksploatacyjne samochodów ciężarowych napędzanych silnikami spalającymi mieszankę metanu i oleju napędowego, przystosowanymi również do zasilania skroplonym metanem. Równocześnie w Stigs Center, w Geteborgu, zostanie otwarta pierwsza w Szwecji stacja paliwowa oferująca skroplony metan. 

Jak przekonuje koncern, to przełomowy krok w popularyzacji gazu jako paliwa do samochodów ciężarowych, ponieważ skroplony metan w połączeniu z olejem napędowym zapewnia nawet czterokrotnie większy zasięg pojazdu, w porównaniu do samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.

Szersze wykorzystanie gazu stanowi pomost do realizacji idei transportu neutralnego dla klimatu – komentuje Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks. – W wielu krajach rozpoczyna się produkcja biogazu. Obecnie żyjemy w okresie przejściowym, w którym zmieniamy się ze społeczeństwa od dziesięcioleci uzależnionego od ropy naftowej w społeczeństwo zorganizowane wokół paliw odnawialnych. W porównaniu do konwencjonalnej techniki napędu, bazującej wyłącznie na oleju napędowym, samochód ciężarowy używający paliwa składającego się w 80 procentach z czystego biogazu i w 20 procentach z czystego oleju napędowego zapewnia o 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla.

Obecnie trwają testy eksploatacyjne trzech samochodów ciężarowych Volvo FM wyposażonych w silniki 13-litrowe. Są to sprawdzone jednostki napędowe Volvo, spełniające normę emisji spalin Euro 5, przystosowane do spalania gazu.

Wybraliśmy rozwiązanie, w którym łączymy wysoką sprawność, typową dla silnika wysokoprężnego, z zaletami gazu, opracowując samochód ciężarowych znacznie bardziej energooszczędny, niż konwencjonalne pojazdy z silnikami gazowymi – wyjaśnia Mats Franzén, menedżer ds. strategii i planowania silników w Volvo Trucks.

Pojazdy testowe są wyposażone w specjalne zbiorniki na skroplony metan. Ciekły gaz jest optymalnym paliwem w pojazdach zasilanych mieszanką metanu i oleju napędowego. Wykorzystując mieszankę metanu i oleju napędowego w proporcjach 75/25, samochód ciężarowy w transporcie długodystansowym lub międzymiastowym ma zasięg od 500 do 1000 km, zależnie od warunków jazdy. To dwukrotnie więcej, niż w przypadku pojazdów, w których stosuje się gaz sprężony w połączeniu z olejem napędowym oraz czterokrotnie więcej w porównaniu do samochodów ciężarowych z silnikami gazowymi o zapłonie iskrowym.

– Ogromną zaletą samochodu napędzanego silnikiem pracującym na mieszance metanu i oleju napędowego jest również możliwość spalania wyłącznie oleju napędowego, co ma znaczenie w kontekście jeszcze nie w pełni rozwiniętej infrastruktury tankowania skroplonego metanu – podkreśla Franzén.

Testowane pojazdy są użytkowane przez firmy DHL, Götene Kyltransporter i Renova. Inauguracja testów eksploatacyjnych zbiega się w czasie z otwarciem w Stigs Center, w Geteborgu, pierwszej w Szwecji ogólnodostępnej stacji paliwowej oferującej skroplony metan.   Stacja ta jest wspólnym przedsięwzięciem firm Volvo Trucks, FordonsGas Sverige i Göteborg Energi.

– Upowszechnienie się naszej technologii spalania mieszanki metanu i oleju napędowego wymaga rozwoju sieci dystrybucji metanu. Nowa stacja paliwowa to ważny krok w tym kierunku – mówi Mårtensson.

Dotychczas punkty sprzedaży paliw oferowały wyłącznie CNG (sprężony gaz ziemny). Metan oziębiony do temperatury minus 160 °C przechodzi w stan ciekły, zmniejszając swoją objętość o połowę. Gaz w tej postaci nosi oznaczenie LNG (skroplony gaz ziemny) lub LBG (skroplony biogaz), zależnie od pochodzenia. Obydwa te gazy (gaz ziemny lub biogaz) często bywają oznaczane wspólnym symbolem LMG (skroplony metan).

– Zainteresowanie Volvo skroplonym gazem otwiera przed nami całkowicie nowy rynek – mówi Bo Ramberg, dyrektor generalny FordonsGas Sverige AB. – W związku z popularyzacją gazu, jako paliwa również do samochodów ciężarowych, oczekujemy, że rynek ten będzie szybko się rozwijał. Wspierając ten trend, pokazujemy, że równolegle będzie rozwijana odpowiednia infrastruktura.

Dotychczasowe plany obejmują uruchomienie trzech stacji tankowania skroplonego metanu w Szwecji. Oprócz ukończonej stacji w Geteborgu, podobne punkty otworzą: Aga w Sztokholmie i Eon w Malmö. Volvo Trucks jest partnerem we wszystkich tych projektach. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania planuje się budowę kolejnych stacji.

Wróć