Prawo

Współpraca organów ścigania z instytucjami zajmującymi się ochroną interesów ekonomicznych i finansowych Polski


Na początku lat 90. XX w. przestępczość w naszym kraju przybrała formę zorganizowaną, o wysokim profesjonalizmie podejmowanych przedsięwzięć oraz specjalizacją, przez co stała się niezwykle groźna dla obywateli, jak i dla bezpieczeństwa państwa.

 Szczególnie na tle innych przestępstw dużym stopniem skomplikowania charakteryzuje się zorganizowana przestępczość ekonomiczna, w tym w sektorze paliw płynnych, tj. wyłudzenia VAT, oszustwa związane z podatkiem akcyzowym, fikcyjne wewnątrzwspólnotowe nabywanie paliw, pranie pieniędzy w ramach karuzeli podatkowych. [...]

WIĘCEJ: czytaj w majowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie energetycznym naszego kraju, odwiedź XXIII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2016, 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

Przykładem współpracy pomiędzy organami ściągania z organami podatkowo-skarbowymi jest porozumienie zawarte pomiędzy Komendantem Głównym Policji i Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej z 11 stycznia 2005 r. w sprawie współdziałania Policji i organów kontroli skarbowej [...]

WIĘCEJ: czytaj w majowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie energetycznym naszego kraju, odwiedź XXIII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2016, 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

Ponadto na bieżąco prowadzona jest współpraca Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z podmiotami wymienionymi w Ustawie z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmowi (Dz.U. z 2014 r., poz. 455). Przedmiotowa współpraca polega na sprawnej i efektywnej wymianie informacji z organami ścigania oraz organami kontroli skarbowej, organami skarbowymi i organami celnymi.

W celu przeciwdziałania nieprawidłowościom w obrocie olejami napędowymi prowadzona jest współpraca organów skarbowych, organów podatkowych i Służby Celnej. Prowadzone wspólnie kontrole wywiązywania się podmiotów z obowiązków VAT[7], mają na celu sprawdzenie czy m.in. oleje opałowe i smarowe (ceramiczne), które obciążone są znacznie niższymi stawkami akcyzy, nie są wykorzystywane do celów napędowych, czyli niezgodnie z przeznaczeniem.

 [...]

WIĘCEJ: czytaj w majowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie energetycznym naszego kraju, odwiedź XXIII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2016, 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

 

Podsumowując – czy faktycznie podejmowane przez organy ścigania oraz instytucje podatkowo-skarbowe i finansowe działania okazują się skuteczne, a przyjęte przez nich rozwiązania prawne skutkują ograniczeniem zjawisku „szarej strefy” na rynku paliw płynnych? Patrząc przez pryzmat coraz większych strat ponoszonych przez Skarb Państwa co roku w związku z tego rodzaju przestępczością, z pewnością można stwierdzić, że mechanizmy prawne są nieskuteczne, a jeżeli zostają wprowadzone, to ze znacznym opóźnieniem. W wyniku takich zachowań ustawodawców przestępcy umiejętnie wykorzystują „umożliwione” im w ten sposób luki prawne. Z ustaw jasno wynika, które służby i instytucje zajmują się zwalczaniem oszustw związanych z wyłudzaniem VAT i akcyzy oraz przestępstw im towarzyszących. Tylko co z tego, skoro organów tych jest dość dużo w naszym kraju i tak naprawdę żaden z nich nie jest przygotowany, aby zwalczać współczesną przestępczość skarbową. Okazuje się bowiem, iż organy finansowe nie posiadają uprawnień, jakie mają organy niefinansowe, a te z kolei nie posiadają dostępu do istotnych i niezmiernie ważnych informacji jakimi są tajemnica skarbowa czy też bankowa.

Pomimo medialnych doniesień o rozbiciu grup przestępczych przez współdziałające i współpracujące ze sobą organy ścigania i służby podatkowo-skarbowe, tak naprawdę w większości przypadków kończy się to na tym pierwszym rozgłosie. Bowiem w wyniku prowadzonych przez kilka lat postępowań przygotowawczych i skarbowych (dotyczy spraw wielowątkowych, o znacznym ciężarze gatunkowym), sytuacja ta wygląda zupełnie inaczej. W wielu takich sprawach albo przestępstwo ulega przedawnieniu, albo sprawcy otrzymują wyroki, które nie odpowiadają rozmiarowi popełnionych przestępstw i strat poniesionych przez Skarb Państwa. Również w wielu sytuacjach majątek, który posiadają, w stanie prawnym nie należy do nich, a w przypadku zabezpieczenia mienia nie odpowiada skali popełnionych oszustw.

WIĘCEJ: czytaj w majowym wydaniu miesięcznika „Paliwa Płynne”

Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie energetycznym naszego kraju, odwiedź XXIII Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2016, 11-13 maja 2016 r. w EXPO XXI w Warszawie

Bożenna PIĄTKOWSKA,Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa

Wróć