Wiadomości

Zielona przyszłość transportu


Elektromobilność stała się w ostatnich latach jednym z kluczowych tematów w kontekście globalnych zmian klimatycznych i rozwoju branży transportowej. Transformacja energetyczna transportu to proces długotrwały, który niesie ze sobą wiele korzyści, ale i wyzwań. Unia Europejska zobowiązała się do redukcji emisji CO2 z transportu o co najmniej 55% do 2030 roku, a elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów strategii do osiągnięcia tych ambitnych celów.

Perspektywy elektromobilności w Polsce

Rynek transportu jest na drodze istotnych i nieuniknionych zmian w kierunku elektromobilności, która z roku na rok będzie coraz bardziej powszechna. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z końca czerwca 2023 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 40 780 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) oraz 39 452 hybryd typu plug-in, a liczba rejestracji hybryd oraz elektryków w Polsce wzrosła w I półroczu 2023 r. o 49% r/r. Za rosnącym zainteresowaniem elektromobilnością musi iść rozwój infrastruktury ładowania, co jest jednym z głównych wyzwań na polskim rynku. W miastach i na obszarach wiejskich, przy trasach szybkiego ruchu i przy lokalnych drogach – wszędzie tam potrzebne będą stacje ładowania, które są dostępne i wydajne. Stan sieci trakcyjnych w Polsce wymaga dostosowania do obsługi szybko rosnącej podaży pojazdów elektrycznych, a modernizacja infrastruktury energetycznej w celu zapewnienia przyłączy o dużej mocy staje się technicznie i finansowo wymagająca. Jest to jednak niezbędny warunek, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na ładowanie pojazdów elektrycznych.


Anwim inwestuje w „zieloną transformację”

Spółka Anwim, właściciel sieci stacji paliw MOYA, chce być jednym z liderów tej transformacji, a „zielona strategia” będzie osią rozwoju firmy w kolejnych latach. Inwestycje obejmą m.in. budowę sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz produkcję i dystrybucję prądu z odnawialnych źródeł energii. Planujemy instalację ładowarek na stacjach MOYA i poza nimi, a także współpracę z innymi dostawcami w ramach roamingu, stąd klienci MOYA już w przyszłym roku będą mieli dostęp do ponad 1 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych w całym kraju. Szacujemy, że do 2030 r. będziemy posiadali ponad 4 tys. własnych punktów ładowania, a łącznie z punktami sieci partnerskich, klienci MOYA będą mogli naładować swój pojazd elektryczny w ponad 10 tys. punktów w całej Polsce. Podobnie, jak w przypadku naszych stacji paliw, chcemy, aby klienci MOYA mieli dostęp do punktów ładowania zarówno przy głównych trasach tranzytowych, jak i drogach krajowych, w mniejszych miejscowościach oraz w aglomeracjach. Technologię do zarządzania infrastrukturą naszej sieci dostarczy nam firma Elocity. Integracja narzędzi do zarządzania flotą oraz usługi ładowania dla pojazdów elektrycznych stanowią ważne kroki w naszym dążeniu do rozwoju oraz promowaniu elektryfikacji i niskoemisyjnego transportu. Jeśli chodzi o produkcję i dystrybucję energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, mamy plan budowy farm fotowoltaicznych oraz elektrowni wiatrowych. Wyprodukowany w ten sposób prąd będzie przeznaczony na potrzeby utrzymania sieci stacji paliw, w tym punktów ładowania, a także udostępniany zewnętrznym odbiorcom – zarówno instytucjonalnym, jak i indywidualnym. Spółka w perspektywie najbliższych pięciu lat chce przeznaczyć na inwestycje w „zieloną transformację” ponad 1 mld zł.

Krzysztof Jędrzejczyk
Dyrektor projektu ds. zielonej transformacji
– pełnomocnik zarządu w Anwim S.A.

 

Artykuł ukazał się w wydaniu 5/2023 "Paliw Płynnych"

Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zezwolenia PIPP jest zabronione.

Wróć