Prezentacje i wywiady

Prezentacje i wywiady

Najważniejsze jest znaleźć taką pracę, która będzie dawała dużo satysfakcji – rozmowa z Katarzyną Warzywodą, dyrektorką ds. sprzedaży rozwiązań flotowych Shell na Europę Środkową i Południową


Pracą jakiej liczby osób zarządza Pani na co dzień jako dyrektorka ds. sprzedaży rozwiązań flotowych Shell na Europę Środkową i Południową oraz członkini zarządu Shell Polska?

Mój zespół liczy obecnie 43 osoby, a niebawem rozpocznie się rekrutacja zespołu pracującego we Włoszech. Bezpośrednio współpracuję z 7 osobami 6 z nich zarządza sprzedażą rozwiązań flotowych w 7 krajach – w Polsce, Rosji, Czechach, Bułgarii, we Włoszech, na Słowacji oraz na Węgrzech – i ma wieloosobowe zespoły.

Jakie zdolności menedżerskie są najbardziej potrzebne w Pani pracy?

Najważniejsze jest dla mnie motywowanie mojego zespołu, ustalanie wspólnych celów i dawanie wolnej ręki w ich realizacji. Na co dzień staram się dbać zarówno o rozwój własny, jak i osób z mojego zespołu np. poprzez coaching. Kluczowe są dla mnie także: wzajemny szacunek, elastyczność i umiejętność współpracy.

Jakie umiejętności ceni Pani u swoich pracowników najbardziej?

Najbardziej cenię inwencję oraz odwagę we wdrażaniu swoich pomysłów. Ważne jest dla mnie także zrównoważone, biznesowe podejście, umiejętność współpracy oraz motywowanie współpracowników.

Czy kobiecie trudno jest robić karierę w branży paliwowej?

Myślę, że branża, w której się pracuje nie ma znaczenia. W każdej branży potrzebne są różnorodne umiejętności. W Shell, również w Polsce, jest wiele kobiet na wysokich stanowiskach i ten odsetek ciągle rośnie. Obecnie 62% menedżerów w Polsce to kobiety.

Co mogłaby Pani poradzić innym kobietom, marzącym o karierze w mocno zmaskulinizowanej branży?

Od prawie 20 lat jestem związana z Shell. Odpowiadałam między innymi za planowanie i rozwój sieci stacji paliw w Europie Środkowo-Wschodniej, a obecnie zarządzam działaniami w zakresie oferty paliwowej i pozapaliwowej dla klientów B2B. Wszystkim, nie tylko kobietom, radzę podjąć wyzwanie, tak by znaleźć pracę, która będzie dawała dużo satysfakcji.

Odpowiada Pani za zarządzanie sprzedażą rozwiązań flotowych. Czy zatem karty paliwowe są nadal skutecznym narzędziem lojalizowania klientów? Jakie są perspektywy rozwoju tego rynku?

Karty paliwowe są świetnym rozwiązaniem biznesowym. Dla klientów oznaczają one wygodę i ułatwiają zarządzanie kosztami. Ten rynek będzie się rozwijał, jednak coraz częściej będziemy mówić nie o karcie plastikowej, a o rozwiązaniach mobilnych. Jest to powiązane ze zmieniającymi się trendami konsumenckimi i preferencjami klientów.

Jak rynek kart paliwowych zmieniły kolejne lockdowny? Czy można powiedzieć, że dzięki większemu zapotrzebowaniu na transport towarów karty przeżywają swój renesans?

Nie powiedziałabym, że karty paliwowe przeżyły w ostatnim czasie „renesans”. Cieszyły się one bowiem zainteresowaniem klientów zarówno przed lockdownem, jak i w czasie jego trwania. Zdecydowanie mogę powiedzieć, że zamknięcia spowodowane pandemią nie przeszkodziły w rozwoju tego narzędzia. Należy także nadmienić, że dzięki rozwojowi handlu elektronicznego (e-commerce) branża transportowa zyskała.

Czy i kiedy planują Państwo wprowadzić karty dedykowane ładowaniu elektrycznością?

Obecnie pracujemy nad tym rozwiązaniem i powinno ono być dostępne dla naszych klientów w czwartym kwartale 2021 roku. Warto także wspomnieć, że już teraz oferujemy karty przeznaczone do tankowania LNG. Jest to o tyle istotne, że LNG jest obecnie najczystszą alternatywą dla ciężarówek z silnikami diesla. Błękitne paliwo pozwala zredukować emisję gazów cieplarnianych pochodzących z samochodów ciężarowych o 22% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym1. Może się ono przyczynić do dekarbonizacji transportu drogowego, szczególnie w okresie przejściowym, czyli przed wprowadzeniem w transporcie ciężkim elektromobilości lub wodoru na większą skalę. Obecnie na terenie naszego kraju działają 2 komercyjne stacje Shell oferujące LNG – w Bielanach Wrocławskich i Świecku. Z kolei w Europie jest ich łącznie 33. W planach mamy także otwarcie kolejnych punktów m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Jędrzychowicach czy Poznaniu.

W jaki sposób i dzięki jakim usługom właściciel floty może kontrolować wydatki i pracę swoich pracowników?

W celu nadzorowania wydatków przez właścicieli floty stworzyliśmy kilka różnych, specjalnych narzędzi. Przykładowo dzięki Shell Fleet Assistant właściciel floty może planować trasy, a także obserwować ceny na poszczególnych stacjach i wybierać najbardziej ekonomiczne trasy. Dostępna jest także funkcjonalność Track and Trace, która pozwala obserwować w czasie rzeczywistym, gdzie dany pojazd się znajduje. Ponadto ułatwia kontakt pomiędzy kierowcą a zarządzającym flotą, np. pomaga w przesyłaniu dokumentów, ma też funkcję tłumaczenia, jeżeli kierowca i zarządzający flotą nie komunikują się w tym samym języku. Innym przykładem rozwiązania jest Shell Fleet Hub. Jest to platforma, która znacznie przyspiesza i ułatwia zarządzanie kontem kart paliwowych. Usługa umożliwia konfigurację raportów zawierających dane o zużyciu paliwa we flocie oraz transakcjach i nietypowych zdarzeniach.

A jakie udogodnienia dla samych kierowców można zyskać dzięki karcie paliwowej?

Najważniejszym udogodnieniem dla kierowców jest możliwość zapłacenia za paliwo i inne produkty dostępne na stacjach, czyli np. myjnię, parking czy opłaty drogowe, za pośrednictwem jednego narzędzia – karty paliwowej. Wpływa to więc na wygodę. Ponadto wszyscy kierowcy posiadającyShell Card mogą korzystać z aktualnych kampanii marketingowych. Przykładowo aktualnie obowiązująca kampania pozwala na zakup kawy z 50% rabatem.

Czy istnieje możliwość, aby karta paliwowa umożliwiała płatność za inne usługi (np. posiłki)?

Kartą można regulować płatność za parking, myjnię, posiłki, pralnię czy wizytę w punkcie napraw. Jest to ustalane z każdym klientem indywidualnie, jakie grupy produktów mogą być opłacone daną kartą.

Na ilu stacjach w Polsce, a na ilu w Europie honorowane są Państwa karty?

Karty paliwowe Shell Card są obecnie honorowane na ponad 900 stacjach w Polsce i w ponad 38 tys. punktów w całej Europie.

 

Wywiad ukazał się w wydaniu 8,9/2021 magazynu "Paliwa Płynne"

Wróć