Prezentacje i wywiady

Prezentacje i wywiady

Zorientowani na potrzeby Klientów


O innowacyjnych rozwiązaniach, możliwości nawiązania współpracy z bp Polska przez stacje prywatne oraz prognozach na przyszłość dla branży paliwowej rozmawiamy z Barbarą Wiążewską – Dyrektor Generalną bp Polska, dr Magdaleną Kandefer Kańtoch – Rzecznikiem Prasowym bp Polska oraz Krzysztofem Kozłowskim – Dyrektorem Sieci Stacji Partnerskich bp.

bp Polska jest obecne na polskim rynku od 1991 r. Jak obecnie wygląda sieć Państwa stacji paliw?

dr Magdalena Kandefer Kańtoch – Rzecznik Prasowy bp Polska: Firma bp od ponad 30 lat z sukcesem rozwija swój biznes w Polsce prowadząc ponad 570 stacji z innowacyjną ofertą paliwową i pozapaliwową. Przez 3 dekady firma zainwestowała w Polsce 4,5 mld złotych i obsłużyła 2,715 mld kierowców. Rynek paliw w ciągu ostatnich 30 lat zmienił się diametralnie. Kiedy bp rozpoczynało działalność w Polsce, stacje paliwowe wyglądały zupełnie inaczej. To była prosta oferta. Natomiast w tej chwili obiekty te są zupełnie inne – to wielofunkcyjne centra obsługi kierowcy w drodze, gdzie można nie tylko zatankować nowoczesne paliwa, ale i skorzystać z oferty sklepowej i gastronomicznej, myjni i wszystkich innych usług, potrzebnych podczas podróży. Sklepy przystacyjne nie oferują już wyłącznie produktów związanych z motoryzacją. Stają się miejscem, w którym można zaspokoić większość potrzeb zakupowo-usługowych. Teraz jesteśmy dojrzałym rynkiem, z innymi wyzwaniami. Oczywiście niezmiennie kontynuujemy strategię rozwoju, poszerzania oferty franczyzowej, ale wyzwań dostarcza nam rozwój i rodzaj inwestycji dotyczących oferty pozapaliwowej, również w zakresie np. home delivery. Wiodącym tematem jest niewątpliwie orientacja na zmieniające się potrzeby Klienta, związane z sektorem mobility&convenience i temat transformacji energetycznej. Od dwóch lat z sukcesem na świecie, ale i w Polsce realizujemy strategię #NetZero – przekształcamy się z międzynarodowej spółki naftowej wydobywającej zasoby, w zintegrowaną spółkę energetyczną, której głównym celem będzie dostarczanie rozwiązań energetycznych, które w zmieniającym się świecie zaspokoją złożone potrzeby Klientów. Dywersyfikujemy naszą działalność – interesują nas już nie tylko tradycyjna ropa i gaz, lecz także energia wiatrowa, słoneczna, biopaliwa i wodór. Wspieramy naszych Klientów – w tym miasta, branże i korporacje oraz Klientów detalicznych – w ich dążeniach do niskoemisyjności.

Czytelnikami „Paliw Płynnych” są m.in. właściciele i osoby zarządzające stacjami paliw w Polsce. Czy bp Polska poszukuje stacji paliw, które chciałyby podjąć współpracę?

Krzysztof Kozłowski – Dyrektor Sieci Stacji Partnerskich bp: Obecnie prawie 40% sieci bp to stacje partnerskie będące świetną wizytówką marki bp. Doskonale zarządzane, w świetnych lokalizacjach, z dobrej jakości obsługą i produktami. Mimo bardzo dużego zaangażowania bp w proces wdrażania na stacji partnerskiej standardów obsługi i bezpieczeństwa, udziału finansowego w kosztach związanych z modernizacją stacji, a także instalacji wielu elementów jej wyposażenia i wystroju – nie naruszamy stosunków własności. Stacja partnerska pozostaje własnością dealera, a działalność gospodarcza, jaką prowadzi na stacji, odbywa się w jego imieniu i na jego rachunek. Propozycja bp dla prywatnych stacji opiera się na zasadzie równości partnerów, którzy dzięki współpracy zyskują wszystkie te korzyści, które niesie ze sobą znak firmowy bp. Szczegółowe informacje na temat obszarów, na których poszukujemy obecnie partnerów do współpracy, znajdują się na naszej stronie internetowej www.bp.pl w zakładce Produkty i usługi/Stacje partnerskie bp.

Czym wyróżniają się stacje bp Polska na tle konkurencji?

Barbara Wiążewska – Dyrektor Generalna bp Polska: Stacje bp to obecnie wielofunkcyjne obiekty, gdzie można nie tylko zatankować nowoczesne paliwa, ale i skorzystać z oferty sklepowej i gastronomicznej, myjni oraz innych usług, potrzebnych kierowcy w drodze. Jesteśmy przekonani, że obecne stacje paliwowe odegrają dużą rolę jako tzw. huby nowej mobilności, w połączeniu z ofertą convenience. Zmienił się model podróżowania, zmieniły się oczekiwania Klientów, pojawiły się możliwości, których wcześniej nie było. Nowa rzeczywistość koncentruje się wokół customer experience i e-commerce: wygoda, elastyczność, bezpieczeństwo i technologia określają i będą określać potrzeby naszych Klientów. Stawiamy na rozwój unikalnej oferty Wild Bean Cafe. Poszerzamy m.in. ofertę współpracy z Robertem Makłowiczem. Z pewnością nastąpi dalsza integracja oferowanych usług, które będą się zmieniać wraz z dalszym rozwojem digitalizacji, elektromobilności oraz zakupów online. Będziemy stawiać na nowoczesne rozwiązania, m.in. wprowadzimy usługę elektrycznych ładowarek na stacjach oraz będziemy rozwijać opcję zakupów spożywczych, zarówno poprzez inwestycje w infrastrukturę i wyposażenie sklepu bezpośrednio na stacji, jak i rozwiązania IT wspierające zakupy na odległość. Dodatkowe serwisy i rozszerzenie oferty spożywczej będą istotnym elementem stacji przyszłości, którą kształtować będą potrzeby naszych Klientów. Stąd decyzja o rozpoczęciu współpracy z Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl czy To Good To Go. Wszystkie te rozwiązania są dobrze przyjęte przez naszych Klientów. W tym kierunku będzie podążał rynek. Testujemy także nowoczesne urządzenia piorąco-suszące firmy Break&Wash. Jest to innowacyjne rozwiązanie, zapewniające podróżującym, szczególnie kierowcom zawodowym, ale też podróżującym kamperami, możliwość skorzystania z wygodnego i samoobsługowego prania oraz suszenia odzieży. Nie zapominamy też o rodzinach podróżujących z dziećmi. W kawiarniach bp dostępne są soki, jogurty, zdrowe przekąski czy kanapki z pełnego ziarna. Do kawy oferujemy mleko sojowe dla alergików. Na wielu stacjach bp posiadamy przewijaki dla niemowląt oraz podgrzewacze do butelek i jedzenia. W sklepach przystacyjnych nie brak pampersów, mokrych chusteczek i jedzenia dla niemowląt. W ofercie są też zabawki (pluszaki, lalki, klocki), książeczki, prasa dla dzieci czy bajki na DVD. Przy niektórych stacjach rodzice znajdą place zabaw, kąciki dla dzieci, a nawet mini zoo, czy mini parki safari!

Wspomniała Pani o kierowcach kamperów. Na wybranych stacjach bp na użytkowników tego typu pojazdów czekają różne ułatwienia. Jakich udogodnień mogą się spodziewać?

Barbara Wiążewska: W nowej rzeczywistości pojawiają się nowe potrzeby i nowe grupy Klientów, dla których stacja jest ważnym punktem w podróży. Dlatego mamy dedykowaną ofertę dla kamperowców. Wiedzieliśmy, że nasi Klienci są zainteresowani takimi udogodnieniami. Wśród pracowników bp też jest wielu zapalonych miłośników vanlife. Na stacjach bp położonych przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, głównie przy granicy zachodniej i południowej oraz na autostradach przecinających Polskę z południa na północ oraz z zachodu na wschód, można wygodnie i bezpiecznie zatrzymać się na miejscach parkingowych, przystosowanych do tego typu pojazdów. W razie potrzeby można uzupełnić wodę, skorzystać z punktu zrzutu ścieków, czy podładować akumulatory. Ponadto kierowcy mają dostęp do prysznica, otwarty 24/7 sklep z szerokim asortymentem, czy wybór posiłków w Wild Bean Cafe.

Od pewnego czasu bp Polska współpracuje również z Too Good To Go – aplikacją, która pomaga walczyć z marnowaniem jedzenia. Jak oceniacie Państwo tę kooperację?

dr Magdalena Kandefer Kańtoch: 650 000 uratowanych w ciągu ponad dwóch lat paczek w ramach naszej współpracy chyba wystarczyłoby za odpowiedź… Ale odpowiadając szerzej: od 2020 r. Klienci bp mogą dołączyć do Pogromców Marnowania Jedzenia z Too Good To Go. W aplikacji ratującej żywność przed zmarnowaniem dostępne są dwa rodzaje paczek – niespodzianek: z produktami kawiarni Wild Bean Cafe lub z produktami ze sklepów bp. Idea Zero Waste jest od lat realizowana również w bp, więc współpraca z Too Good To Go jest jej naturalnym rozwinięciem.

Porozmawiajmy szerzej na temat branży paliwowej. Jak na rynek wpłynęła pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie? Czy wydarzenia te zmieniły zachowania klientów stacji paliw?

dr Magdalena Kandefer Kańtoch: Od ponad 2 lat żyjemy w nowej rzeczywistości naznaczonej globalnymi czynnikami kryzysogennymi. Branża paliwowa jest swoistym barometrem aktywności gospodarczej. W tej chwili wpływa na nią kilka przeciwstawnych sił. Długoterminowe perspektywy dla rozwoju polskiej gospodarki cały czas są bardzo dobre, a najbliższych kilka kwartałów wciąż będzie obarczone dużą zmiennością. Popyt na paliwa w Polsce w ciągu trzech ostatnich lat podlegał gwałtownym zmianom. Wybuch pandemii w 2020 r. mocno go ograniczył, ponieważ konsumenci przestali podróżować i dojeżdżać do pracy. Po okresie obostrzeń, w 2021 r., zaczął się okres zwiększonej mobilności i rozwoju gospodarczego, które spowodowały, że mimo rosnących cen zużycie paliw transportowych w Polsce wzrosło o 7 proc. r/r (według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego). Z kolei I półrocze 2022 r. naznaczył przede wszystkim wybuch wojny w Ukrainie, który wpłynął na rynek paliwowy w Polsce na kilka sposobów, np. generując efekt paniki zakupowej w pierwszych dniach wojny, a później zwiększone wolumeny sprzedaży związane z – będącym efektem wojny w Ukrainie – intensywnym ruchem transportowym. Potem sytuacja się ustabilizowała. Zaczyna być widoczny efekt przypływu uchodźców do Polski i zwiększonej aktywności transportowej z tym związanej. Widzimy też strumienie paliwowe, które płyną z Polski do Ukrainy, żeby wspierać tamtejszą gospodarkę. Z drugiej strony na rynek paliw oddziałują też m.in. rozpoczynające się spowolnienie gospodarcze, inflacja, słaby złoty i ogólna niepewność osłabiające popyt. Trudno więc prognozować dalszy rozwój rynku. Jednak jesteśmy przekonani, że obecna sytuacja nie spowolni transformacji energetycznej w UE, ale wręcz przeciwnie – przyspieszy jej tempo.

Na koniec, pytanie o przyszłość. Zgodnie z zapowiedziami rządu, Polska będzie w najbliższych latach skupiała się na elektromobilności. Jak rozwój tej części rynku może wpłynąć na branżę paliw?

Barbara Wiążewska: Obecna sytuacja geopolityczna jest skomplikowana. Naszym priorytetem jest zapewnienie ludziom energii, której potrzebują teraz. Inwestujemy także w strategię stawania się zintegrowanym przedsiębiorstwem energetycznym, czyli przeznaczamy fundusze na taką energetykę, której użytkownicy oczekują w przyszłości. Segment elektromobilności jest jednym z filarów zielonej strategii bp. Koncern chce go rozwijać na dużych rynkach, w niedługim czasie zadebiutuje również w Polsce. W naszym kraju, gdzie bp zarządza siecią około 600 stacji paliwowych, pierwsze ładowarki mają pojawić się już w 2023 r. Docelowo stacje ładowania „elektryków” pojawią się na większości stacji w sieci bp.

Wywiad ukazał się w wydaniu 2/2023 magazynu "Paliwa Płynne"

Wróć