Wiadomości

Barter SA naciska na gaz


Przejęcie dużej sieci stacji paliw i podwojenie wolumenu dostaw LNG – białostocki Barter SA w ubiegłym roku umacniał pozycję w segmencie gazu. Podobną dynamikę obrotów spółka planuje w tym roku

 

Wydarzeniem ubiegłego roku było przejęcie przez Barter, należącej do światowego koncernu, dużej sieci stacji paliw, co skutkowało poszerzeniem rynku i zwiększenie przychodów ze sprzedaży LPG o ok. 20 proc. Pozwoliło to na optymalizację kosztów transportu, a także zwiększenie poziomu usług.

- Musieliśmy dostosować się do bardzo wysokich wymagań koncernu – nasze cysterny zostały wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, a kierowcy przeszli liczne szkolenia - mówi Joanna Pietraszewska, dyrektor ds. hurtu i autogazu Barter SA.

Rok upłynął też pod znakiem inwestycji we flotę pojazdów do transportu gazu – zarówno w ciągniki marki Volvo i nowocześnie wyposażone cysterny .

Rok wypadł bardzo dobrze pod względem wyników i marży na sprzedaży.

- Korzystnie ułożyły się zarówno notowania gazu, jak też kontrakty sieciowe m.in. z Auchan, Tesco czy Lotosem na zakup gazu – dodaje Joanna Pietraszewska.  

W efekcie w porównaniu z ubiegłym rokiem przychody z obrotu LPG wzrosły w Barterze w sumie o 16 proc.

Wg. Barter SA wprowadzenie 10-milionowych zabezpieczeń majątkowych od firm zajmujących się handlem gazem LPG z zagranicą może spowodować wzrost cen autogazu w tym roku. Poza tym nie wszystkie stacje paliw w porę złożyły aktualizację koncesji, co oznacza, że zmniejszy się liczba stacji prywatnych, a co za tym idzie zmieni się układ sił na rynku. To też może mieć wpływ na wzrost cen autogazu.

Przyszłość w LNG

Ponad 3,5 tys. ton skroplonego gazu zimnego LNG dostarczył Barter SA w ramach inwestycji zrealizowanych w dwóch zakładach z branży przemysłu spożywczego – o 100 proc. więcej niż w roku 2015.

-To efekt rosnącego zapotrzebowania na ekologiczne i ekonomiczne źródła zasilania przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarczych - mówi Grzegorz Lisowski z Barter SA. - Coraz częściej znaczenie tego przyjaznego dla środowiska i ekonomicznego medium doceniają także lokalne samorządy. Również w obliczu kolejnego wyzwania, jakim jest pogarszający się stan powietrza w Polsce – znaczenie LNG będzie rosło.

W tym roku Barter zakłada dalszy dynamiczny wzrost dostaw LNG dla swoich odbiorców – do 5,5 tys. ton. Firma będzie kontynuowała też inwestycje w nowe bazy i infrastrukturę logistyczną, optymalizując dostawy do klientów na terenie całego kraju. W planach jest budowa kilku stacji regazyfikacji i zakup nowych specjalistycznych cystern kriogenicznych do transportu LNG.

Wróć