Wiadomości

BP uświadamia kierowców

Od kilkunastu miesięcy BP prowadzi intensywną kampanię, której celem jest podniesienie świadomości kierowców dotyczącej niebezpieczeństwa związanego ze stosowaniem płynów do spryskiwaczy zawierających trujący metanol.

– Zależy nam, aby nasi klienci korzystali tylko z bezpiecznych płynów. Z tego powodu wraz z producentami i dystrybutorami bezpiecznych płynów do spryskiwaczy namawiamy wszystkich, by z uwagą czytali etykiety i świadomie wybierali produkt – mówi Marzena Maurek, kierownik ds. produktu w BP w Polsce. – W końcu, jeśli czujemy zapach płynu w kabinie, to znaczy, że docierają do niej opary płynu. Ta informacja ma szczególne znaczenia dla osób przewożących dzieci i dla alergików.

Nie wszyscy wiedzą, że metanolem można się zatruć nie tylko po jego wypiciu. Z obserwacji przeprowadzonych niedawno przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że jazda samochodem przez kilka godzin przy regularnym spryskiwaniu szyb płynem zawierającym metanol może być groźna zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Przy ciągłym stosowaniu płynów do spryskiwaczy zawierających powyżej 3 proc. metanolu, stężenie oparów alkoholu metylowego w kabinie kierowcy może nawet osiągnąć poziom przekraczający wartość najwyższego dopuszczalnego stężenia określonego prawem.

W stężeniu przekraczającym 10 proc. trucizna łatwo przedostaje się do organizmu przez skórę, groźne może być również samo wdychanie jej oparów. Dlatego właśnie chemicy pracujący z metanolem o takim stężeniu zwykle wkładają ubrania ochronne i maski. Kierowcy zaś nie stosują żadnych zabezpieczeń, a przecież wielu używa zimowych płynów zawierających nawet 30-35 proc. czystego metanolu!

O szkodliwości płynów do spryskiwaczy z metanolem mówią również eksperci, m.in. główny Konsultant Krajowy w dziedzinie toksykologii klinicznej, i doradzają, by nie kupować produktów z wysoką zawartością metanolu. Jego opinię podziela również Polskie Towarzystwo Kierowców, w którego oświadczeniu czytamy m.in.: „Płyny do spryskiwaczy zawierające duże stężenia toksycznego alkoholu metylowego mogą, w określonych warunkach, w postaci toksycznych oparów stanowić zagrożenie dla kierowców i pasażerów samochodu. PTK uważa, że opakowania wszystkich samochodowych płynów eksploatacyjnych powinny być zaopatrzone w pełną, rzetelną i wyraźną informację o zastosowanych w produkcie substancjach toksycznych lub alergizujących oraz zawierać stosowne ostrzeżenia. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli dokonywać bardziej świadomych wyborów, uwzględniających nie tylko walory eksploatacyjne i cenę, ale także bezpieczeństwo użytkowania produktu”.

Zgodnie z przepisami to na producentach i dystrybutorach ciąży obowiązek informowania o składzie produktu, oraz konsekwencjach kontaktu z nim poprzez wdychanie czy też kontakt ze skórą. – Dlatego właśnie na etykietach płynów do spryskiwaczy sprzedawanych na naszych stacjach klient znajdzie pełną informację na temat jego składników – mówi Maurek. – W tym najważniejszą – nasze płyny nie zawierają metanolu.


 

 

Wróć