Wiadomości

Ekobarometr: percepcja LPG w 2025


W dniach maju 2025 r. Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała kolejną, 7. Edycję badania EKObarometr. Polska Organizacja Gazu Płynnego ponownie była partnerem tegorocznego projektu badawczego, co pozwala nam obserwować zmieniającą się percepcję gazu LPG w polskim społeczeństwie.

Bezkrytyczny entuzjazm wobec ekologii mamy za sobą

Wyniki Ekobarometru wskazują, że Polacy przestają bezkrytycznie wspierać postulaty ekologiczne. Postawy społeczne dojrzewają i Polacy zaczynają widzieć relację między ochroną klimatu, ochroną środowiska, a ponoszonymi przez siebie kosztami. W tym można upatrywać negatywnego nastawienia do spektakli organizowanych przez aktywistów ekologicznych – 51,2% respondentów odpowiedziało „Zgadzam się” lub „Zdecydowanie się zgadzam” na pytanie czy „działacze ekologiczni wykorzystują ekologię do autopromocji”. Aż 53,6% Polaków uważa, że akcje aktywistów ekologicznych „wyrządzają więcej szkód, niż pożytku”!

Polacy nie są jednak obojętni na ochronę środowiska, a tylko na epatowanie wartościami ekologicznymi. Tylko 9,3% ankietowanych chciałoby, aby Unia Europejska wstrzymała działania w zakresie ochrony klimatu. 71,4% zgadza się, że stan środowiska stanowi istotny problem naszych czasów, a 2/3 -że pracodawcy powinni wprowadzać proekologiczne działania w swoich firmach. 82,4% respondentów kupuje ekologiczne żarówki, a 87,1% twierdzi, że gasi światło – co oznacza, że co do zasady zgadzają się z postulatem oszczędzania energii.

W zrozumieniu ochłodzenia wobec postulatów ekologicznych pomaga pytanie o główną motywację dla podejmowanych działań proekologicznych: dla 34,9% Polaków to ekonomia i ekologia w podobnym stopniu, dla 28,6% - w większości ekonomia, a w niektórych przypadkach ekologia. Tylko 11,7% respondentów kieruje się czynnikami ekologicznymi (w większości lub wyłącznie).

Wzrost obojętności ekologicznej Polaków to nie tylko efekt zmęczenia powszechnym w mediach przekazem alarmistycznym, ale i wyraźny sygnał spadku zaufania do instytucji oraz poczucia braku wpływu na rzeczywistość. Wielu obywateli nie widzi sensu w proekologicznym działaniu, skoro efekty ich starań giną w szumie doniesień o globalnych zanieczyszczeniach, greenwashingu i opóźnieniach legislacyjnych. (...) Jeśli nie odbudujemy zaufania i kompetencji obywateli, transformacja ekologiczna może utknąć w martwym punkcie – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research.

Polacy AD2025 będą wspierać takie działania ekologiczne, które nie będą wiązać się dla nich z istotnymi kosztami, albo wręcz pozwolą im obniżyć koszty życia. Zalew alarmistycznych informacji w mediach powoduje jedynie poczucie zagubienia.

Źródło: Ekobarometr 7

Wizerunkowa katastrofa Stref Czystego Transportu

Walka ze smogiem to w Polsce powinien być samograj. 70,6% Polaków wskazuje, że zdrowie jest dla nich ważną wartością. 81,9% respondentów uważa, że smog jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi, a ponad 43% - że zanieczyszczenie powietrza należy do największych zagrożeń środowiskowych dla ich rodziny.

Tymczasem jedynie 18% Polaków uważa, że wprowadzenie Stref Czystego Transportu jest ważnym krokiem, aby poprawić jakość powietrza, a 24% całkowicie odrzuca pomysł wprowadzenia SCT w swoim mieście. 34% respondentów sprzeciwia się jakimkolwiek ograniczeniom dotyczącym wieku samochodów wjeżdżających do miast, a 36% Polaków uważa, że SCT z gruntu są niesprawiedliwe.

Można przypuszczać, że Strefom zaszkodziło silne upolitycznienie tego tematu, tak na poziomie krajowym, w kampaniach wyborczych, jak i lokalnym. Stosunek wobec SCT mógł być jednym z silnie definiujących kandydatów wyróżników dla elektoratu. Z drugiej strony, Polacy nie lubią ograniczeń i wdrażaniu SCT powinien towarzyszyć proces szerokich konsultacji i komunikacji społecznej.

Ogrzewanie LPG - przede wszystkim na terenach wiejskich

W tym kontekście, LPG pozostaje paliwem powszechnym i lubianym przez Polaków. 47,9% Polaków deklaruje, że korzystało kiedykolwiek z gazu płynnego, przy czym wśród mieszkańców terenów wiejskich takich wskazań jest 50,5%. Gaz płynny najpopularniejszy jest wśród ludzi młodszych - korzysta z niego 52,1% osób w grupie wiekowej 25-44 lata. Starsi częściej korzystają z paliw stałych.

Koszty transformacji energetycznej, jak w całej Europie, absorbują dzisiaj także Polaków. Stąd bierze się ich pozytywna opinia o LPG, paliwie efektywnym kosztowo, które zarazem pozwala na poprawę jakości powietrza - mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.

47,6% spośród użytkowników gazu płynnego wykorzystuje go do przygotowania posiłków. Na terenach wiejskich takich osób jest 56,2%, najwięcej - w grupie wiekowej 55-64 lata. Do ogrzewania domu z LPG korzysta 13,5% użytkowników paliwa, przy czym na wsiach jest takich osób 15,6%. W tym zastosowaniu z gazu korzystają najchętniej ludzie młodzi - w grupie wiekowej 16-34 jest ich aż 18,7%, co wynika z uwarunkowań ekonomicznych przy jednocześnie wysokiej świadomości ekologicznej.

52,3% Polaków utrzymuje, że LPG to dobre rozwiązanie grzewcze dla obszarów, gdzie nie ma dostępu do gazociągów ani ogrzewania z sieci miejskiej, a 52,7% - że wymiana kotłów węglowych na kotły zasilane gazem przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu. Wobec ubiegłego roku liczba wskazań pozytywnych wzrosła.

Źródło: Ekobarometr 7

Wielkim rozczarowaniem było wyłączenie kotłów gazowych z programu Czyste Powietrze. 51,5% respondentów uważa, że kotły gazowe powinny być nadal dofinansowywane ze środków publicznych - na wsiach takich wskazań jest aż 54,3%. Tylko 6,9% Polaków popiera wycofanie wsparcia finansowego dla kotłów gazowych.

Źródło: Ekobarometr 7

Warto też zwrócić uwagę, że coraz więcej Polaków wskazuje, że do używania LPG zachęca ich wygoda korzystania z instalacji LPG (+4,7 pp w porównaniu do badania ubiegłorocznego),a także że gaz LPG jest bardziej ekologiczny w porównaniu do tradycyjnych paliw (+4,2 pp).

Autogaz - pracownicy ze średnich miast

Polska jest największym autogazowym rynkiem w Unii Europejskiej. Pojazdy zasilane LPG stanowią ok. 13% całego parku samochodowegow kraju, a aż 18,5% Polaków potwierdza, że miało okazję prowadzić taki samochód w ciągu ostatnich trzech lat. Dominują w tej grupie osoby w wieku produkcyjnym - wśród użytkowników LPG w wieku 25-55 lat 43,4% korzysta z samochodu z instalacją autogazową. Pojazdy takie najpopularniejsze są w średnich miastach: 43,9% użytkowników gazu w miastach o wielkości 100-500 tys. mieszkańców jeździ na autogazie.

43,6% Polaków uważa, że używanie autogazu (gazu płynnego LPG) w samochodach przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu, jednak wobec ubiegłego roku z 43,3% do 48,5% zwiększył się udział respondentów niepewnych co do wpływu autogazu na środowisko. Jest to efekt bardzo intensywnej promocji pojazdów elektrycznych oraz starzenia się zarejestrowanej w Polsce floty samochodowej.

Źródło: Ekobarometr 7

Polacy jednak wciąż chętnie wybierają samochody osobowe napędzane autogazem. Odpowiadając na pytanie Biorąc pod uwagę moją sytuację, bardziej prawdopodobne, że mój kolejny samochód będzie zasilany autogazem, niż energią elektryczną, 33,4% respondentów wskazało samochód na autogaz, a 16,9% - elektryczny. Największa, aż trzykrotna różnica wystąpiła w grupie wiekowej 25-34 lata: w tym przypadku 42,2% Polaków wskazało na samochód zasilany autogazem, a 14,4% - na elektyczny.

Wobec trwającej dyskusji o Strefach Czystego Transportu, zadaliśmy Polakom pytanie, czy ich zdaniem zasilane LPG samochody z ważnymi badaniami technicznymi mogły wjeżdżać do SCT. 49,3% respondentów udzieliło odpowiedzi pozytywnej, a 5,7% - negatywnej.

Źródło: Ekobarometr 7

 

Pełny raport z badania Ekobarometr 7 agencji SW Research znajdziecie Państwo tutaj.

Link do aktualności: >>><<<

Źródło: Polska Organizacja Gazu Płynnego 

Wróć