Wiadomości
Ekobarometr: percepcja LPG w 2025

W dniach maju 2025 r. Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała kolejną, 7. Edycję badania EKObarometr. Polska Organizacja Gazu Płynnego ponownie była partnerem tegorocznego projektu badawczego, co pozwala nam obserwować zmieniającą się percepcję gazu LPG w polskim społeczeństwie.
Bezkrytyczny entuzjazm wobec ekologii mamy za sobą
Wyniki Ekobarometru wskazują, że Polacy przestają bezkrytycznie wspierać postulaty ekologiczne. Postawy społeczne dojrzewają i Polacy zaczynają widzieć relację między ochroną klimatu, ochroną środowiska, a ponoszonymi przez siebie kosztami. W tym można upatrywać negatywnego nastawienia do spektakli organizowanych przez aktywistów ekologicznych – 51,2% respondentów odpowiedziało „Zgadzam się” lub „Zdecydowanie się zgadzam” na pytanie czy „działacze ekologiczni wykorzystują ekologię do autopromocji”. Aż 53,6% Polaków uważa, że akcje aktywistów ekologicznych „wyrządzają więcej szkód, niż pożytku”!
Polacy nie są jednak obojętni na ochronę środowiska, a tylko na epatowanie wartościami ekologicznymi. Tylko 9,3% ankietowanych chciałoby, aby Unia Europejska wstrzymała działania w zakresie ochrony klimatu. 71,4% zgadza się, że stan środowiska stanowi istotny problem naszych czasów, a 2/3 -że pracodawcy powinni wprowadzać proekologiczne działania w swoich firmach. 82,4% respondentów kupuje ekologiczne żarówki, a 87,1% twierdzi, że gasi światło – co oznacza, że co do zasady zgadzają się z postulatem oszczędzania energii.
W zrozumieniu ochłodzenia wobec postulatów ekologicznych pomaga pytanie o główną motywację dla podejmowanych działań proekologicznych: dla 34,9% Polaków to ekonomia i ekologia w podobnym stopniu, dla 28,6% - w większości ekonomia, a w niektórych przypadkach ekologia. Tylko 11,7% respondentów kieruje się czynnikami ekologicznymi (w większości lub wyłącznie).
Wzrost obojętności ekologicznej Polaków to nie tylko efekt zmęczenia powszechnym w mediach przekazem alarmistycznym, ale i wyraźny sygnał spadku zaufania do instytucji oraz poczucia braku wpływu na rzeczywistość. Wielu obywateli nie widzi sensu w proekologicznym działaniu, skoro efekty ich starań giną w szumie doniesień o globalnych zanieczyszczeniach, greenwashingu i opóźnieniach legislacyjnych. (...) Jeśli nie odbudujemy zaufania i kompetencji obywateli, transformacja ekologiczna może utknąć w martwym punkcie – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research.
Polacy AD2025 będą wspierać takie działania ekologiczne, które nie będą wiązać się dla nich z istotnymi kosztami, albo wręcz pozwolą im obniżyć koszty życia. Zalew alarmistycznych informacji w mediach powoduje jedynie poczucie zagubienia.

Wizerunkowa katastrofa Stref Czystego Transportu
Walka ze smogiem to w Polsce powinien być samograj. 70,6% Polaków wskazuje, że zdrowie jest dla nich ważną wartością. 81,9% respondentów uważa, że smog jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi, a ponad 43% - że zanieczyszczenie powietrza należy do największych zagrożeń środowiskowych dla ich rodziny.
Tymczasem jedynie 18% Polaków uważa, że wprowadzenie Stref Czystego Transportu jest ważnym krokiem, aby poprawić jakość powietrza, a 24% całkowicie odrzuca pomysł wprowadzenia SCT w swoim mieście. 34% respondentów sprzeciwia się jakimkolwiek ograniczeniom dotyczącym wieku samochodów wjeżdżających do miast, a 36% Polaków uważa, że SCT z gruntu są niesprawiedliwe.
Można przypuszczać, że Strefom zaszkodziło silne upolitycznienie tego tematu, tak na poziomie krajowym, w kampaniach wyborczych, jak i lokalnym. Stosunek wobec SCT mógł być jednym z silnie definiujących kandydatów wyróżników dla elektoratu. Z drugiej strony, Polacy nie lubią ograniczeń i wdrażaniu SCT powinien towarzyszyć proces szerokich konsultacji i komunikacji społecznej.
Ogrzewanie LPG - przede wszystkim na terenach wiejskich
W tym kontekście, LPG pozostaje paliwem powszechnym i lubianym przez Polaków. 47,9% Polaków deklaruje, że korzystało kiedykolwiek z gazu płynnego, przy czym wśród mieszkańców terenów wiejskich takich wskazań jest 50,5%. Gaz płynny najpopularniejszy jest wśród ludzi młodszych - korzysta z niego 52,1% osób w grupie wiekowej 25-44 lata. Starsi częściej korzystają z paliw stałych.
Koszty transformacji energetycznej, jak w całej Europie, absorbują dzisiaj także Polaków. Stąd bierze się ich pozytywna opinia o LPG, paliwie efektywnym kosztowo, które zarazem pozwala na poprawę jakości powietrza - mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny POGP.
47,6% spośród użytkowników gazu płynnego wykorzystuje go do przygotowania posiłków. Na terenach wiejskich takich osób jest 56,2%, najwięcej - w grupie wiekowej 55-64 lata. Do ogrzewania domu z LPG korzysta 13,5% użytkowników paliwa, przy czym na wsiach jest takich osób 15,6%. W tym zastosowaniu z gazu korzystają najchętniej ludzie młodzi - w grupie wiekowej 16-34 jest ich aż 18,7%, co wynika z uwarunkowań ekonomicznych przy jednocześnie wysokiej świadomości ekologicznej.
52,3% Polaków utrzymuje, że LPG to dobre rozwiązanie grzewcze dla obszarów, gdzie nie ma dostępu do gazociągów ani ogrzewania z sieci miejskiej, a 52,7% - że wymiana kotłów węglowych na kotły zasilane gazem przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu. Wobec ubiegłego roku liczba wskazań pozytywnych wzrosła.

Wielkim rozczarowaniem było wyłączenie kotłów gazowych z programu Czyste Powietrze. 51,5% respondentów uważa, że kotły gazowe powinny być nadal dofinansowywane ze środków publicznych - na wsiach takich wskazań jest aż 54,3%. Tylko 6,9% Polaków popiera wycofanie wsparcia finansowego dla kotłów gazowych.

Warto też zwrócić uwagę, że coraz więcej Polaków wskazuje, że do używania LPG zachęca ich wygoda korzystania z instalacji LPG (+4,7 pp w porównaniu do badania ubiegłorocznego),a także że gaz LPG jest bardziej ekologiczny w porównaniu do tradycyjnych paliw (+4,2 pp).
Autogaz - pracownicy ze średnich miast
Polska jest największym autogazowym rynkiem w Unii Europejskiej. Pojazdy zasilane LPG stanowią ok. 13% całego parku samochodowegow kraju, a aż 18,5% Polaków potwierdza, że miało okazję prowadzić taki samochód w ciągu ostatnich trzech lat. Dominują w tej grupie osoby w wieku produkcyjnym - wśród użytkowników LPG w wieku 25-55 lat 43,4% korzysta z samochodu z instalacją autogazową. Pojazdy takie najpopularniejsze są w średnich miastach: 43,9% użytkowników gazu w miastach o wielkości 100-500 tys. mieszkańców jeździ na autogazie.
43,6% Polaków uważa, że używanie autogazu (gazu płynnego LPG) w samochodach przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu, jednak wobec ubiegłego roku z 43,3% do 48,5% zwiększył się udział respondentów niepewnych co do wpływu autogazu na środowisko. Jest to efekt bardzo intensywnej promocji pojazdów elektrycznych oraz starzenia się zarejestrowanej w Polsce floty samochodowej.

Polacy jednak wciąż chętnie wybierają samochody osobowe napędzane autogazem. Odpowiadając na pytanie Biorąc pod uwagę moją sytuację, bardziej prawdopodobne, że mój kolejny samochód będzie zasilany autogazem, niż energią elektryczną, 33,4% respondentów wskazało samochód na autogaz, a 16,9% - elektryczny. Największa, aż trzykrotna różnica wystąpiła w grupie wiekowej 25-34 lata: w tym przypadku 42,2% Polaków wskazało na samochód zasilany autogazem, a 14,4% - na elektyczny.
Wobec trwającej dyskusji o Strefach Czystego Transportu, zadaliśmy Polakom pytanie, czy ich zdaniem zasilane LPG samochody z ważnymi badaniami technicznymi mogły wjeżdżać do SCT. 49,3% respondentów udzieliło odpowiedzi pozytywnej, a 5,7% - negatywnej.

Pełny raport z badania Ekobarometr 7 agencji SW Research znajdziecie Państwo tutaj.
Link do aktualności: >>><<<
Źródło: Polska Organizacja Gazu Płynnego