Strefa przedsiębiorcy

Flotowa stacja paliw - specjalnie dla Polskiej Izby Paliw Płynnych komentuje Sławomir Prusinowski, MOYA


Budowa stacji automatycznej wiąże się z bardzo dużymi kosztami związanymi nie tylko z samą inwestycją w infrastrukturę stacyjną, ale również w systemy informatyczne, które muszą zapewnić bezpieczeństwo transakcji.

"Paliwa Płynne": Na rynku polskim mamy wysyp stacji flotowych, czyli: tylko ON, wysokowydajny, bezobsługowy odmierzacz, płatność tylko kartą. Stacjami takimi – czy to budowanymi od podstaw, czy modernizowanymi poprzez dostawienie HSD+AdBlue – coraz bardziej interesują się też także prywatni inwestorzy. Jakie wyzwania stają przed takim inwestorem?

Sławomir Prusinowski, Dyrektor ds. sprzedaży hurtowej i flotowej, Dział kart flotowych MOYA: Wyzwaniem, które generuje dodatkowe koszty utrzymania takiego obiektu jest zapewnienie jego bezawaryjnego funkcjonowania przez całą dobę. To wiąże się ze stałym monitorowaniem sytuacji na podjeździe oraz reagowaniem na wszelkie nieprzewidziane sytuacje, do których dochodzi podczas obsługi samochodów ciężarowych.
Najważniejszą kwestią jest jednak zapewnienie stacji odpowiednich obrotów, ponieważ o rentowności takiej inwestycji decyduje tylko i wyłącznie wolumen sprzedaży. Firma Anwim S.A. właściciel marki MOYA działa na rynku już 25 lat i posiada bardzo dużą bazę aktywnych klientów flotowych co sprawia, że łatwiej jest nam zapewnić odpowiednie obroty na stacjach automatycznych. Duża konkurencja i niskie marże sprawiają, że biznes ten obarczony jest dużym ryzykiem.

"Paliwa Płynne": Jak zintegrowane muszą być systemy pod względem: logistyki, jakości paliw, płatności, wymogów fiskalnych? 
Sprawnie działający i dobrze zabezpieczony system informatyczny to kluczowa kwestia w przypadku stacji automatycznych. Nie jest to zatem element, na którym można oszczędzić, ponieważ decydując się na tańsze i nie sprawdzone rozwiązania można narazić całe przedsięwzięcie na niepowodzenie. Utrzymanie takiego obiektu również wymaga w pełni zintegrowanych systemów. Średnia wielkość tankowania diesla na takich stacjach przez jednego TIR-a to kilkaset litrów. Dlatego tylko sprawnie działająca logistyka i monitoring on-line stanów paliwa w zbiornikach może zapewnić klientom bezawaryjny dostęp do usługi non stop przez 365 dni w roku. Płatności dokonywane są przy pomocy karty bezgotówkowej, przypisanej do danego kierowcy, z indywidualnymi limitami przyznanymi przez właściciela firmy transportowej. Jakość paliwa to z kolei jeden z kluczowych czynników wyboru dostawcy przez klienta. Dlatego monitorowanie jakości lepiej zlecić firmie zewnętrznej, która ma pod stałym nadzorem paliwa dystrybuowane na stacji. W sieci stacji paliw MOYA kontrolą tą zajmuje się niezależne laboratorium J.S. Hamilton Polska S.A.. Każda stacja MOYA objęta monitoringiem posiada stosowny certyfikat jakości paliw TankQ.

"Paliwa Płynne": Jakie wyzwania przed inwestorem stawia implementacja unijnej dyrektywy o rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych? Czy na stacji flotowej będzie można zatankować LPG do gazodiesla, LNG/CNG do autobusu, czy skorzystać z wysokowydajnej ładowarki EV?

Głównym problemem będzie rozbudowa już działających obiektów. Zarówno ze względu na ograniczenia związane z powierzchnią działki lub uzyskaniem stosownych pozwoleń. Naszym zdaniem to pieśń przyszłości, choć naturalnie będziemy się przyglądali rozwojowi sektora gazowego. Jednak dziś udział pojazdów wyposażonych w taką instalację jest zbyt mały, by ponosić duże nakłady finansowe. Firmy transportowe posiadające w swojej flocie pojazdy zasilane LNG/CNG dysponują zazwyczaj własną infrastrukturę do tankowania.

Planujemy w tym roku otwarcie kolejnych stacji automatycznych i póki co w projektach nie zakładamy przygotowania infrastruktury pod instalacje gazowe. Przyglądając się planom największych producentów ciągników siodłowych, uważamy że przez co najmniej kolejną dekadę rynek transportu ciężarowego będzie opierał się przede wszystkim na dieslu. Swoją ofertę prezentujemy na większości większych wydarzeń branżowych oraz wspólnie z Polską Unią Transportu organizujemy regionalne spotkania dla przewoźników.

"Paliwa Płynne": Dziękujemy za rozmowę.
***
MOYA to założona w 2009 roku, należąca do spółki ANWIM S.A. ogólnopolska sieć stacji paliw, licząca obecnie 132 placówki, w tym 18 stacji własnych. Stacje sieci MOYA obecne we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, przy drogach lokalnych i w miastach, oferują pełną gamę usług od sprzedaży paliwa, przez własny koncept gastronomiczny Caffe MOYA, sklep z produktami pod własną marką, aż po myjnie i ofertę dla klientów biznesowych. Swój dynamiczny rozwój sieć MOYA zawdzięcza korzystnym warunkom współpracy z Partnerami. Wszystkie stacje działające w ramach sieci spełniają jednolite standardy obsługi i jakości. Gwarancją jakości paliwa na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw - TankQ. Plany sieci to 250 stacji do roku 2019, z czego 50 obiektów będzie stacjami własnymi spółki ANWIM S.A.
www.moyastacja.pl

MATERIAŁ CHRONIONY PRAWEM AUTORSKIM: WIĘCEJ czytaj w marcowym wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"; Z pełną ofertą sieci MOYA będzie można zapoznać się podczas Międzynarodowych Targów STACJA PALIW - ich najbliższa edycja to 17-19 maja 2017 r., EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Wróć