Wiadomości
Głogoczów (od)nowa!

Złożyliśmy do Urzędu Gminy Myślenice wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla rozbudowy układu drogowego zakopianki w Głogoczowie. Wskazaliśmy w nim jako rekomendowany wariant czwarty, opracowany na bazie rozmów z mieszkańcami i samorządem.
Wariant nr 4 – czyli który
Chcemy rozbudować 4-kilometrowy odcinek DK7 i zbudować w Głogoczowie dwa węzły. Pierwszy z nich ma powstać na kilometrowym odcinku pomiędzy kładkami dla pieszych, „czerwoną” i „niebieską”, drugi przy zjeździe na Bęczarkę, w okolicy dobrze kojarzonego przez kierowców zakrętu. Projekt zakłada także powstanie dwóch dodatkowych dróg gminnych o łącznej długości ok. 6 km. Będą one biegły równolegle do zakopianki w miejscu dzisiejszych dróg serwisowych. Na końcu każdej z tych dróg powstaną ronda, które będą rozprowadzać ruch samochodowy na drogi lokalne.
Chcemy również zbudować od strony Krzyszkowic nową kładkę dla pieszych. To będzie już czwarta kładka w Głogoczowie. Projekt przewiduje także rozbiórkę starych i postawienie nowych mostów – jednego na Głogoczówce i drugiego na potoku Włosanka. Nowe obiekty będą miały większą przestrzeń pod płytami jezdni, co zdecydowanie poprawi ochronę przeciwpowodziową okolicznych terenów.
Geneza projektu
Dziś na drodze krajowej nr 7 w Głogoczowie zlokalizowane są trzy lewoskręty. Rozbudowa układu drogowego pozwoli na ich likwidację, a ruch lokalny zyska nowe, bezkolizyjne połączenia z zakopianką poprzez nowe węzły i ronda. To rozwiązanie zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo, ponieważ skręty w lewo na tak ruchliwej trasie to jedne z najbardziej niebezpiecznych manewrów. W ostatnich czterech latach na tym odcinku doszło, z różnych przyczyn, do 23 wypadków, w których zginęły trzy osoby, a 47 zostało rannych.
Rola mieszkańców i samorządu
Spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami Głogoczowa odbyło się pod koniec 2022 roku. Wysoka frekwencja na spotkaniu potwierdzała duże zainteresowanie projektem rozbudowy drogi wśród lokalnej społeczności. Mieszkańcy byli zainteresowani przede wszystkim poprawą bezpieczeństwa, wskazywali także na potrzebę likwidacji niebezpiecznych skrzyżowań i zastąpienie ich kładkami, prowadzonymi nad drogą. Wiele konstruktywnych uwag zgłosiła także gmina Myślenice.
Podczas spotkania zaprezentowaliśmy trzy proponowane przez nas warianty rozbudowy. Pojawiły się liczne pytania i sugestie, które na bieżąco wyjaśnialiśmy oraz w miarę możliwości uwzględnialiśmy w kolejnym, czwartym wariancie projektu, wskazanym jako rekomendowany we wniosku o decyzję środowiskową.
Dzięki informacjom od mieszkańców Głogoczowa możliwa była dodatkowa weryfikacja propozycji projektowych pod kątem codziennej praktyki ruchu pojazdów w tej miejscowości. Dziękujemy za ten wartościowy wkład!
Co dalej
Spodziewamy się uzyskać decyzję środowiskową jeszcze w tym roku. Następnie planujemy ogłosić przetarg na przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Przewidywany termin realizacji całej inwestycji to koniec tej dekady.
Dlaczego to tak istotne
Popularna zakopianka jest elementem sieci TEN-T, co nadaje jej rangę strategicznego połączenia w skali kraju. Obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy coraz większą liczbę pojazdów na tej trasie. W latach 2020-2021 na DK7 w Głogoczowie wyniosła ona średnio prawie 40 tys. pojazdów na dobę.
Modernizacja zakopianki
Rozbudowa Głogoczowa to jeszcze jeden etap programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Realizujemy ten projekt konsekwentnie krok po kroku. Jego celem jest poprawa komfortu użytkowników tej trasy, w szczególności poprawa płynności ruchu i przepustowości jak również zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku węzeł drogowy w Gaju i dwie kładki: w Mogilanach oraz Głogoczowie. Budujemy kolejne węzły – w Krzyszkowicach, Myślenicach oraz rozbudowujemy układ drogowy w Libertowie. Złożyliśmy także dokumenty na uzyskanie decyzji ZRID dla budowy węzła w Jaworniku.
Dzięki temu już za kilka lat na DK7 między Krakowem a Myślenicami kierowcy będą mogli korzystać z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Pięć z nich to część naszego obecnego programu modernizacji zakopianki, jedno (estakada w Myślenicach) oddaliśmy do użytku w 2009 roku, a dwa kolejne (węzły w Mogilanach i Głogoczowie) powstały jeszcze w ubiegłym wieku.
Link do aktualności: >>><<<
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad