Auto i Myjnia

Innowacyjny bolid CMS-08 kluczem do sukcesu studentów z Politechniki Białostockiej


Zespół Cerber, działający w ramach SKN Auto Moto Club z Politechniki Białostockiej, od wielu lat konstruuje bolidy, które odnoszą sukcesy w międzynarodowych zawodach w klasie Formuła Student. Ich najnowsza konstrukcja to bolid CMS-08. Pojazd startował w zawodach we Włoszech, w Czechach, Austrii, Niemczech czy na Węgrzech, uzyskując znakomite rezultaty. Jak podkreślają studenci, działalność w Zespole Cerber to połączenie pasji i wiedzy, które przynosi wiele satysfakcji. Inicjatywy studentów z Politechniki Białostockiej wspiera Ministerstwo Edukacji i Nauki, m.in. w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

Zespół Cerber Motorsport

Zespół Cerber Motorsport działa w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto Moto Club, który funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Zespół założyła grupa pasjonatów sportów motorowych, która z czasem zaczęła się rozrastać. Od 2011 r. ponad 200 osób pracowało nad kolejnymi generacjami bolidów CMS.

Zdecydowaliśmy się na bolidy ze względu na naszą pasję do motoryzacji. Jest to kontynuowane od wielu lat. Tutaj możemy realizować się jako inżynierowie, ale również spełniać swoje pasje stricte związane z motoryzacją – mówi o pracy zespole Kacper Stasiewicz, jeden z jego członków.

Obecnie zespół liczy 23 osoby i jest podzielony na 7 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Jednostka napędowa, Konstrukcja nośna, Marketing i najnowszy Dział Autonomii Pojazdu.

Najważniejsze założenia i cele działania

Jednym z najważniejszych celów SKN Auto Moto Club jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które poprawiają jego osiągi. Potwierdzają to kolejne sukcesy w prestiżowych zawodach międzynarodowych. Jak podkreślają sami studenci, działalność w Zespole Cerber to dla nich nie tylko szansa na rozwijanie własnych zainteresowań, zdobywanie nowej wiedzy i doświadczenia. Ważna jest także dobra atmosfera i wzajemne wsparcie. Te wszystkie czynniki składają się na sukces zespołu i jego znakomite wyniki w zawodach międzynarodowych.

Bolid CMS-08

CMS-08 to najnowszy bolid Zespołu Cerber z Politechniki Białostockiej. Konstrukcja powstała w wyniku udoskonaleń poprzednich wersji pojazdu. Zawiera wiele innowacyjnych rozwiązań. Pojazd wziął udział w rekordowej liczbie zawodów.

Z bolidem CMS-08 udało się nam uczestniczyć w 5 seriach zawodów. Jest to rekordowa liczba. Na każdej serii zawodów osiągnęliśmy naprawdę przyzwoity wynik. Jesteśmy zadowoleni z sezonu, jest to nasz historyczny sezon – dodaje Kacper Stasiewicz, podsumowując ostatnie osiągniecia Zespołu Cerber.

Zawody Formuły Student

Zawody są organizowane corocznie w ponad 15 krajach i zrzeszają 770 zespołów, czyli prawie 31 tys. członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta. Równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 r. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to kolejne sukcesy.

Nowe projekty i nowe pomysły

Studenci skupieni w Zespole Cerber stale pracują nad udoskonaleniem bolidów i poprawą osiąganych przez nie wyników. Jednocześnie podążają za najnowszymi trendami w motoryzacji, zmianami klimatycznymi czy szeroko rozumianymi zmianami w branży energetycznej.

Szymon Wasilewski z Zespołu Cerber: – Jako koło naukowe w przyszłym roku chcielibyśmy rozwijać napęd hybrydowy ze względu na to, że tworzymy projekt dwuletni i chcielibyśmy dopracować wszystkie niedoskonałości, zbudować auto, które będzie hybrydą, będzie autem nowym, ulepszoną wersją auta poprzedniego.

Wsparcie MEiN dla studenckich innowacji

Jak podkreśla dr Jarosław Czaban, opiekun Koła Naukowego Auto Moto Club, motosport wiąże się z dużymi wydatkami. Studentów wspierają m.in. firmy z Podlasia. Ważne są także dotacje z Ministerstwa Edukacji i Nauki, które umożliwiają udoskonalanie konstrukcji i udział w zawodach międzynarodowych.

Mamy tutaj na Podlasiu kilka firm, które z nami współpracują, ale gros wydatków ponosi jednak Wydział Mechaniczny. Korzystamy także z dużych dotacji z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Już 5 edycji „Najlepsi z najlepszych” – wskazuje dr Jarosław Czaban. – Od niedawna mamy też „Studenckie koła tworzą innowacje”, gdzie uzyskaliśmy bardzo wysokie dofinansowanie na konstrukcję – aerodynamikę i monokok, na kompozytowe struktury nośne. Teraz kończymy projekt, dzięki któremu także uzyskaliśmy dość znaczne miejsce związane z telemetrią. Na najbliższe rozdanie uzyskaliśmy też praktycznie maksymalną pulę, właśnie na układ hybrydowy - dodaje.

SKN Auto Moto Club od początku funkcjonowania programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” otrzymuje dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki:

  • I edycja – 70 000;
  • II edycja – 55 210 zł;
  • III edycja – 68 500 zł.

Źródło: MEiN

Wróć