Wiadomości

Jak postępować z odpadami z obszaru objętego stanem klęski żywiołowej?


23 września 2024 roku odbyło się spotkanie dotyczące postępowania z odpadami z obszaru objętego stanem klęski żywiołowej (części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego). W spotkaniu wzięła udział wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska, wojewodowie, przedstawiciele MKiŚ, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

W związku z powodzią rząd znowelizował rozporządzenie w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Daje ono wojewodom specjalne uprawnienia na terenach objętych stanem klęski żywiołowej. Znowelizowane przepisy weszły w życie z dniem publikacji, tj. 20 września 2024 r.

Działamy w sytuacji kryzysowej, gdy w związku z powodzią i usuwaniem jej skutków pojawił się problem związany z odpadami popowodziowymi. Rozporządzenie, jakie przygotowaliśmy, daje wojewodom możliwość wydania decyzji dotyczącej zagospodarowania odpadów w sytuacji, gdy należy to zrobić w stosunkowo krótkim czasie. To może być np. decyzja dotycząca zbierania w PSZOK-u większej ilości odpadów, składowania lub termicznego ich przekształcania. Natychmiast po wydaniu rozporządzenia przygotowaliśmy wytyczne postępowania z odpadami popowodziowymi, które skonsultowaliśmy z wojewodami, WIOŚ i GIOŚ, by mieć pełny obraz bieżących potrzeb i wyzwań, z jakimi się obecnie mierzą. Chcieliśmy też przewidzieć sytuacje, nad którymi należy się pochylić na dalszych etapach radzenia sobie ze skutkami powodzi. Kwestia postępowania z odpadami popowodziowymi jest niezwykle istotna dla gospodarki wodnej, transportu i środowiska, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt – powiedziała wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska podczas spotkania.

W wyniku zmian rozszerzono katalog ograniczeń możliwych do wprowadzenia w czasie i na obszarze obowiązywania stanu klęski żywiołowej. Dodano obowiązki stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska w zakresie zbierania, transportu lub przetwarzania odpadów pochodzących z obszaru dotkniętego stanem klęski żywiołowej.

Zgodnie z art. 23 ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, takie ograniczenia będą konkretyzowane w formie rozporządzenia lub decyzji właściwego organu.

Na skutek klęski żywiołowej powstają masy odpadów, a w szczególności takich z podgrupy 16 82, które wymagają zagospodarowania w warunkach nadzwyczajnych. Na skutek tego może wystąpić konieczność podjęcia działań interwencyjnych, takich jak:

  • zaangażowania dostępnej floty pojazdów do transportu odpadów,
  • organizowania doraźnego magazynowania odpadów,
  • bieżącego przetwarzania nadprogramowych mas odpadów,
  • usprawnienia procedur przyjmowania odpadów do instalacji.

Dzięki znowelizowanym przepisom wojewodowie mają możliwość nakazać podmiotom, które gospodarują odpadami i dysponują odpowiednimi środkami podjęcie niezbędnych, dodatkowych działań.

Przypominamy, że przy likwidacji skutków powodzi zawsze należy postępować zgodnie z zaleceniami lokalnych służb, które w ramach zarządzania kryzysowego zajmują się i kierują akcją na konkretnym obszarze.

Link do aktualności >>><<<

Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

 

Wróć