Auto i Myjnia

Kolejne stacje ładowania pojazdów elektrycznych na drogach krajowych


GDDKiA udostępnia kierowcom nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych, które zlokalizowane są na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) o funkcji podstawowej (dawnej kategorii I). Budowanie takich stacji przyczynia się do rozwoju elektromobilności w naszym kraju, a tym samym do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych generowanych przez transport.

Dziewięć nowych stacji ładowania w 2022 r.

W 2022 r. uruchomionych zostało dziewięć stacji ładowania pojazdów elektrycznych na MOP z czego:

  • dwa w województwie kujawsko-pomorskim:

- autostrada A1: MOP-y Ludwinowo Północ i Ludwinowo Południe;

  • trzy w województwie łódzkim:

- autostrada A2: MOP-y Niesułków, Kozanki i Zaborów;

  • dwa w województwie śląskim:

- autostrada A1: MOP-y Wieszowa Północ i Wieszowa Południe;

  • dwa w województwie warmińsko-mazurskim:

- droga ekspresowa S7: MOP-y Lutek i Majdany Wielkie.

Stacje zostały wyposażone łącznie w 20 punktów ładowania. Na MOP Niesułków ładowarki mają moc 350 kW.

Budowa oraz rola operatora i dostawcy usług

W każdym przypadku operatorem stacji ładowania pojazdów elektrycznych są zewnętrzne podmioty dzierżawiące fragment MOP-u. Pełnią funkcję dostawcy usługi ładowania dla tych stacji. Każda ze stacji powinna posiadać min. dwa punkty ładowania, w tym jeden o mocy nie mniejszej niż 50 kW (do decyzji dzierżawcy pozostaje docelowa moc stacji).

38 nowych stacji w 2023 roku

Do końca tego roku planowane jest uruchomienie kolejnych 38 stacji ładowania pojazdów elektrycznych wyposażonych łącznie w 82 punkty ładowania. Szczegóły w tabeli na stronie GDDKiA.

Cztery z nich zostaną udostępnione już w kwietniu. Będą to stacje na drodze ekspresowej S3 (woj. lubuskie): MOP Marwice Wschód i Marwice Zachód oraz na autostradzie A1 (woj. łódzkie): MOP Głowno Wschód i Głowno Zachód.

Przetargi na więcej punktów ładowania już wkrótce

W 2023 r. GDDKiA zaplanowała postępowania na dzierżawę 36 MOP, w których są zawarte informacje o budowie stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dwanaście z nich już rozpoczęliśmy. Kolejne przetargi na stacje ładowania na MOP są na etapie przygotowania.

Niezależnie od stacji ładowania na MOP o funkcji podstawowej, sieć punktów ładowania jest rozwijana również przez koncerny paliwowe, które dzierżawią MOP o funkcjach komercyjnych (dawniej kat. II i III).

Źródło: GDDKiA

 

 

Wróć