Wiadomości

Lotos Kolej inwestuje w nowe lokomotywy

Spółka Lotos Kolej podpisała z Railpool GmbH umowę leasingu pięciu Bombardierów Traxx F140 MS. Dzięki temu do obsługi Programu 10+ Grupa Lotos będzie dysponować parkiem najnowocześniejszych lokomotyw w Polsce.

Firmy zawarły umowę na leasing 5 lokomotyw przez okres 5 lat, z możliwością przedłużenia na kolejne 5 lat. Leasingowane przez Railpool, a produkowane przez firmę Bombardier, nowoczesne lokomotywy elektryczne Traxx F140 MS zaczną wchodzić do eksploatacji już od połowy marca 2010 roku. Pierwszą tego typu umowę spółka podpisała już w 2009 r., w związku z czym eksploatuje Bombardiery Traxx F140 MS od listopada. W ub.r. podpisano też umowę na leasing od połowy 2011 r. 6 lokomotyw spalinowo-elektrycznych TRAXX F140 DE z opcją zamówienia dodatkowych 4 maszyn. Od lipca 2009 r. Lotos Kolej eksploatuje także nowoczesną lokomotywę spalinowo-elektryczną Maxima 40CC firmy Voith.
Lotos Kolej należy do trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka powstała w 2002 r. wyniku działań restrukturyzacyjnych Rafinerii Gdańskiej. Podpisaną w ub.r. 10-letnią umowę świadczenia usług przewozowych z Lotos Kolej tak oto komentował Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos: To dla nas bardzo ważny krok, który zagwarantuje bezpieczeństwo transportu dodatkowych wolumenów paliw i innych produktów ropopochodnych, które Lotos dostarczy rynkowi po zrealizowaniu Programu 10+.
Spółka koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych Grupy Lotos, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. We współpracy z operatorami zagranicznymi prowadzi przewozy międzynarodowe - m.in do Holandii, Niemiec czy Rumunii. Dziennie uruchamia ok. 75 pociągów w kraju i 4 w ruchu międzynarodowym.
W ubiegłym roku spółka zanotowała 20-proc. wzrost przewozów, a jej udział w rynku przewozów towarowych zwiększył się do ok. 5,8 proc. Był to także rok rekordowy pod względem wielkości przewozów, które osiągnęły 6 mln ton. Plan na ten rok przewiduje 7 mln ton. – Tak duży wzrost ilości przewozów  i plany rozwoju wymagają od nas stałego zwiększania i unowocześniania taboru. W ciągu niespełna roku podpisaliśmy umowy zwiększające naszą kolejową flotę o kilkanaście nowoczesnych lokomotyw – powiedział Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej.
Oprócz rozbudowy taboru zakończono elektryfikację stacji zakładowej wraz z torem dojazdowym do stacji Gdańsk-Olszynka, bezpośrednio koło gdańskiej rafinerii. Spółka wdrożyła też nowatorski system logistyki kolejowej SLK, który umożliwia monitoring przesyłek za pomocą systemu GPS, a tym samym pozwala optymalizować koszty przewozów - szacuje się, że dzięki temu już w 2009 r. oszczędziła ok. pół miliona złotych. Rozpoczęta w lutym dzierżawa placówki należącej do GATX Rail Poland w Gdańsku umożliwi zwiększenie potencjału wywozu o 1,5-2 mln ton produktów rocznie.


(op. zp)




źródło: Lotos Kolej

Wróć