Wiadomości

Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu dotarła na wyspę Wolin


Maszyna drążąca TBM (ang. tunnel boring machine) „Wyspiarka”, która w marcu tego roku rozpoczęła wykonywanie tunelu w Świnoujściu, pokonała cieśninę Świna i dotarła do ściany komory odbiorczej na wyspie Wolin. To kluczowy moment w procesie powstawania inwestycji, która połączy Świnoujście z resztą Polski. W najbliższych dniach maszyna TBM będzie wprowadzana do komory odbiorczej. Do wykonania pozostał jeszcze szereg robót związanych z realizacją konstrukcji wewnętrznych i pracami wykończeniowymi. Jesienią przyszłego roku planowane jest zakończenie inwestycji. 

Kolejne prace do wykonania 

Proces technologiczny wprowadzania maszyny TBM do komory odbiorczej jest wieloetapowy u musi być wykonany z dużą precyzją. Obecnie komora odbiorcza jest zalana wodą, co ma na celu wyrównanie ciśnienia podczas wejścia tarczy do komory. Jeszcze przez około dwa miesiące maszyna o masie 2 740 ton i długości około 100 metrów będzie stopniowo demontowana. Równocześnie zaczną się pierwsze prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Obecnie w zakładzie prefabrykacji na placu budowy trwa już produkcja płyt podstropowych i elementów, na których będzie posadowiona jezdnia w tunelu.   

Dalsze prace będą obejmowały instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe i pozostałe roboty wykończeniowe.  Ważnym elementem robót będzie również wykonanie wyjść ewakuacyjnych do galerii pod jezdnią, co będzie wymagało użycia technologii mrożenia gruntu.  

Tunel trwale połączy wyspy Uznam i Wolin

Świnoujście leży na dwóch wyspach: Uznam i Wolin. Główna część miasta leżąca na wyspie Uznam, jest odcięta od reszty kraju cieśniną Świna. Jedyne połączenie pomiędzy wyspami zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Efektem tej sytuacji są długie kolejki przed promami. Widoczne jest to, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy czas oczekiwania na przeprawę liczony jest w godzinach. Problemy te rozwiąże powstanie tunelu.  

Całkowita długość nowej trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część to tunel drążony, który będzie miał długość 1,48 km. Odcinki wjazdowe wykonane metodą podstropową będą liczyły 300 metrów, a fragmenty wykonane w wykopie otwartym 505 metrów. Tunel będzie jednorurowy,  zostanie wykonana w nim dwupasowa jezdnia dla ruchu w obu kierunkach. Pod jezdnią zostanie zlokalizowana galeria ewakuacyjna, które będzie  wykorzystywana w sytuacjach awaryjnych. W ramach inwestycji powstaje też układ drogowy łączący tunel z istniejącą siecią dróg – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem.  

 

Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Szczecin

Wróć