Wiadomości

O transporcie na konferencji w Tęgoborzu


O sytuacji branży transportowej, strategii oraz działaniach, które mają wpłynąć na kondycję przewozów drogowych rozmawiano na konferencji w Tęgoborzu. W spotkaniu zorganizowanym przez Zarząd Główny OZPTD oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych Galicja uczestniczyli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji przewoźników była „strategia i działania na rzecz odpowiedzialnego utrzymania kondycji branży przewozów drogowych”. Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber ocenił, że udział polskiej branży transportowej w operacjach realizowanych szczególnie na rynku europejskim, mimo trwającej pandemii Covid -19, jest bardzo wysoki . 

Szacujemy, że polscy przewoźnicy wykonują przewozy wielkości 25 proc. wszystkich przewozów, które mają miejsce na terenie Unii Europejskiej. To zasługa Państwa ciężkiej pracy, wizji i konsekwencji realizacji zamierzonych celów. Chciałem podziękować za Państwa zaangażowanie i aktywność, tym bardziej, że ostatnie miesiące były bardzo trudne, jeżeli chodzi o funkcjonowanie gospodarek nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Pandemia Covid -19 bardzo mocno zakłóciła relacje gospodarcze, ale możemy po okresie 1,5 roku powiedzieć, że dzięki branży transportu drogowego łańcuch dostaw i usług nie został zakłócony – podkreślił Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Do podziękowań dla środowiska transportowego przyłączył się również Szef Inspekcji Transportu Drogowego, zwracając jednocześnie uwagę, że dialog prowadzony pomiędzy przewoźnikami a instytucjami rządowymi ma wpływ na kształtowanie kondycji całej branży.

Inspekcja Transportu Drogowego jest otwarta na wszelkie głosy płynące z branży transportowej. Chciałbym przypomnieć, że przy Głównym Inspektorze działa Społeczna Rada Konsultacyjna, a jej członkowie uczestniczą w cyklicznych spotkaniach, w trakcie których omawiane są istotne zagadnienia transportowe. Współpracujemy też na co dzień, chociażby w czasie pandemii codziennie informujemy stowarzyszenia przewoźników o aktualnej sytuacji w Polsce i na świecie. – mówił Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego – Priorytetem Inspekcji Transportu Drogowego jest ochrona polskich przewoźników, polskiego rynku transportowego, kształtowanie warunków do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji, ale również poprawa bezpieczeństwa na drogach. – dodał.

Omawiając kierunki działania oraz wyniki kontroli ITD, Główny Inspektor zwrócił uwagę na znaczącą liczbę kontroli przewoźników zagranicznych. To jeden z elementów działań, które poprzez eliminowanie niedozwolonych praktyk w zagranicznych przewozach, mają chronić rodzimy rynek transportowy.

Liczba kontroli przewoźników zagranicznych w ogólnej liczbie kontroli drogowych rośnie od 2015 r. Dla porównania, w 2014 r. wskaźnik ten wynosił 32 proc., teraz ok. 50 proc. Zwiększenie liczby kontroli zagranicznych przewoźników pozwala wyeliminować przypadki niestosowania się do norm czasu pracy, wykorzystywania niedozwolonych urządzeń, wykonywania transportów niesprawnymi pojazdami, czy bez wymaganych zezwoleń. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku, ponad 54 proc. kar nakładanych w formie decyzji administracyjnych na podstawie zał. 3 UTD dotyczyło właśnie przewoźników zagranicznych – wyliczał Szef ITD.

Główny Inspektor przedstawił również najbliższe plany dotyczące wzmocnienia potencjału kontrolnego. Jeszcze w tym roku do inspektorów z WITD trafią pierwsze z 16 nowych mobilnych jednostek diagnostycznych.

O nowych rozwiązaniach, które wpłyną na proces wymiany informacji oraz realizację zadań związanych z wydawaniem zezwoleń i licencji, mówiła z-ca Głównego Inspektora Joanna Smolińska. Trwają prace nad budową systemu teleinformatycznego, wspierającego obsługę realizowanych przez Biuro Transportu Międzynarodowego GITD zadań związanych z wydawaniem uprawnień umożliwiających wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Z-ca Szefa ITD zwróciła uwagę, że do Inspekcji wpływa dziennie nawet 500 wniosków. 

Liczba wniosków jest coraz większa. Tylko w tym roku BTM GITD przyjął blisko 60 tys. wniosków o wydanie świadectwa kierowcy, rok wcześniej w tym samym okresie liczba ta nie przekroczyła 43 tys. Natomiast decyzji administracyjnych wydano niemal 56 tys., rok wcześniej w tym samym okresie było ich ok. 40 tys., a w całym 2020 r. ponad 67 tys. – wyliczała w trakcie konferencji dyrektor BTM Małgorzata Wojtal-Białaszewska.

O postępie prac prowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową związanych z wdrożeniem Nowego Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej e-TOLL mówiła Magdalena Rzeczkowska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Natomiast zasady i warunki dotyczące kontroli prawidłowości uiszczania opłaty elektronicznej, w uruchomionym w czerwcu przez Krajową Administrację Skarbową systemie e-TOLL, mówiła dyrektor Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej Martyna Kaźmierczak-Buła.

Nie bez znaczenia dla funkcjonowania branży transportowej pozostaje również obszar współpracy międzynarodowej realizowany przez GITD.  Inspekcja działa w ramach międzynarodowej organizacji ECR, organizuje oraz uczestniczy w międzynarodowych warsztatach i szkoleniach, ale również interweniuje w sprawach polskich przewoźników. Do sierpnia 2021 r. Wydział Współpracy Międzynarodowej interweniował aż 58-krotnie, czyli tyle co w całym 2020 r. i aż o 15 razy więcej niż w roku 2019, podkreśliła Anna Zięba, z-ca dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora.

Konferencja „Transport 2022 - strategia i działania na rzecz odpowiedzialnego utrzymania kondycji branży przewozów drogowych" odbyła się 10 września w Tęgoborzu.

 

Źródło: Główny Inspektorat Transportu Drogowego, fot. Alvin Gajadhur - Główny Inspektor Transportu Drogowego

Wróć