Auto i Myjnia

Obwodnica Praszki oddana kierowcom


Prace przy budowie blisko 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Praszki w ciągu DK45 dobiegły końca. Od dzisiaj ruch tranzytowy omija centrum tego miasta i sąsiedniego Gorzowa Śląskiego. Obwodnica Praszki to jedna z kilku inwestycji realizowanych aktualnie na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

- Kolejna obwodnica oddana do ruchu. Mieszkańcy kolejnego polskiego miasta mogą odetchnąć z ulgą. Rząd sprawnie realizuje inwestycje w każdym regionie i tak jest też na Opolszczyźnie. Wkrótce w tym samym powiecie otworzymy kolejną obwodnicę: ekspresową obwodnicę Olesna - mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Nasz plan na ten rok to m.in. udostępnienie kierowcom 260 km nowych dróg. Jedną z nich jest oddawana dzisiaj blisko 13-kilometrowa obwodnica Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45. To ważna inwestycja nie tylko dla ruchu lokalnego ale również dla tranzytu. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt i jego sprawną realizację - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA - W połowie marca rozpoczęliśmy sezon budowlany 2023. Mamy ponad 100 zadań w realizacji, a na budowach trwają intensywne prace. Najbliższe tygodnie i miesiące to oddania kolejnych nowych tras dla kierowców.
Umowa na zaprojektowanie i budowę obwodnicy została podpisana 20 maja 2019 r. Jej wartość to 171,5 mln zł. Ponad 165 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Zakres inwestycji

Obwodnica rozpoczyna się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45. Gorzów Śląski omija od strony zachodniej, Praszkę od wschodniej i kończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Jest to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

Obiekty inżynierskie i ronda

W ramach inwestycji wybudowano dziesięć obiektów inżynierskich, w tym mosty nad rzekami Prosną i Wyderka, trzy wiadukty nad obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.

W ciągu nowej trasy zbudowano także cztery skrzyżowania w formie ronda, na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Obwodnica umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Nowa droga odciąży z ruchu tranzytowego dotychczasowe ciągi dróg krajowych nr 42 i nr 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.

Kalendarium

7 marca 2017 r. - złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)

9 sierpnia 2018 r. - wydanie DŚU

16 października 2018 r. - wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj

28 marca 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (Mostostal Warszawa)

20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45

11 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Praszki

25 kwietnia 2023 r. - oddanie do ruchu

Źródło: GDDKiA

 

Wróć