Wiadomości

PKN Orlen: historyczny rekord segmentu detalicznego


PKN ORLEN zakończył III kwartał 2018 roku z wynikiem EBITDA wg LIFO na poziomie 2,4 mld zł. Został on osiągnięty pomimo słabszego otoczenia makroekonomicznego (r/r) związanego ze wzrostem cen ropy oraz ograniczeń produkcyjnych w efekcie realizacji planowanych przestojów remontowych.

Rekordowy wynik EBITDA wg LIFO na poziomie 723 mln zł wypracował segment detaliczny, odnotowując jednocześnie wzrost wolumenów sprzedaży o 7% (r/r) oraz wzrost udziałów rynkowych na wszystkich rynkach. W minionym kwartale Koncern sfinalizował transakcję przejęcia 100% udziałów w czeskim Unipetrolu oraz  wypłacił dywidendę za rok 2017, na poziomie 3 zł na akcję. W III kwartale br. do Komisji Europejskiej trafił pakiet analiz, który przybliżył PKN ORLEN do złożenia wniosku o zgodę na zakup akcji Grupy LOTOS.
                                                                                 
W III kwartale 2018 roku odnotowano wzrost średniej ceny ropy Brent o 23 USD/bbl (r/r) oraz spadek modelowej marży downstream o (-) 1,1 USD/bbl (r/r). W tym czasie średni kurs PLN osłabił się względem EUR i USD. Na rynku polskim i litewskim odnotowano wzrost konsumpcji oleju napędowego i benzyny. W Czechach wzrosła konsumpcja oleju napędowego przy stabilnym zapotrzebowaniu na benzynę, natomiast w Niemczech odnotowano spadek konsumpcji obydwu produktów.
 
–  Bardzo dobre wyniki finansowe osiągnięte w III kwartale przez PKN ORLEN, mimo słabszego otoczenia makro, potwierdzają słuszność przyjętej przez nas polityki optymalizacji kosztów, usprawniania zarządzania i wdrażania nowych projektów. Wypracowane przez nas wyniki finansowe dają solidne  podstawy do realizacji  naszych strategicznych projektów – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. – Warto zauważyć, że po raz kolejny w segmencie detalicznym padł rekord. Miniony kwartał przyniósł w Polsce dalsze zauważalne wzrosty konsumpcji paliw. Jeśli dodamy do tego wzrost osiąganych przez nas marż paliwowych i pozapaliwowych, udowadniamy, że segment detaliczny PKN ORLEN jest znakomicie przygotowany do wykorzystywania szans i trendów rynkowych. O tym, że klienci doceniają ofertę naszego segmentu detalicznego, świadczy również fakt, że w minionym kwartale udało nam się zwiększyć udziały rynkowe we wszystkich krajach, w których funkcjonuje nasza sieć stacji paliw – dodaje Daniel Obajtek.

Źródło: PKN Orlen (op.pb)

Wróć