Wiadomości
Przylądek Pomerania - nowy polski port zewnętrzny w Świnoujściu

186 hektarów nowego lądu, blisko 3 km nowego nabrzeża z falochronem, tor podejściowy oraz basen portowy o głębokości 17 metrów, a przede wszystkim Głębokowodny Terminal Kontenerowy z nabrzeżem o długości 1,3 km oraz zdolnością przeładunkową 2 mln TEU rocznie - oto założenia Przylądku Pomerania, nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu i jednej z największych inwestycji na Bałtyku. Nowy port będzie znacznie większy niż planowano i zostanie wybudowany tylko przez polskie podmioty.
Przylądek Pomerania stanie się hubem przeładunkowym obsługującym zarówno międzynarodowe relacje międzykontynentalne, jak i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i Węgier. Terminal będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co znacząco zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju. Terminal powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Terminal będzie zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów. Koszt budowy zakresu, za który odpowiada ZMPSiŚ, to ok 1,5 mld złotych. W budżecie państwa jest też ponad 7 mld złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do portu, nowego basenu portowego oraz infrastruktury lądowej zasilającej port, węzłów drogowych oraz kolejowych.
Nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. Zastosowane zostaną zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Ponadto na obszarze ponad 47 ha zostanie wybudowany nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe o dł. ponad 3 km. Na samym terminalu powstanie bocznica kolejowa. Do terminala będzie prowadził układ drogowy o długości 2 km. Powstanie infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna oraz budynki dla straży granicznej, celnej i służb sanitarnych.
Projekt terminala został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa – m.in. „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła globalnych łańcuchów dostaw i stworzenie alternatywnego „zachodniego korytarza” transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Link do aktualności: >>><<<
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury