Wiadomości
Rozpoczęcie budowy nowego mostu w Głuchołazach

Konsorcjum firm Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar, dotychczasowy wykonawca rozbudowy DK40 w Głuchołazach, wybuduje nowy most na Białej Głuchołaskiej. Dzisiaj (9 czerwca) podpisaliśmy z wykonawcą aneks do umowy, zwiększający wydatki o 19 mln zł. Prace rozpoczną się w czerwcu, a na ich zakończenie wykonawca ma 12 miesięcy.
Nowy projekt i zmieniona decyzja ZRID
Przypomnijmy, że w trakcie ubiegłorocznej powodzi poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone. W lutym br. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji nowego mostu, którą odebraliśmy już w marcu. Na jej podstawie Minister Rozwoju i Technologii wydał zmienioną decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a to z kolei umożliwiło podpisanie aneksu do umowy na prace w Głuchołazach.
Nowy projekt mostu uwzględnia warunki administratora rzeki (PGW Wody Polskie), rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Będzie to most jednoprzęsłowy, bez podpór w korycie rzeki, zgodny z postulatami zgłaszanymi po powodzi przez samorządowców i mieszkańców. Most o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi.
Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 r. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 r. były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 r. wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 r. (zanim został uszkodzony) prognozował przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 r.
Umowa na rozbudowę DK40
W sierpniu 2023 r. podpisaliśmy umowę na rozbudowę niespełna kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach. Prace o wartości 38 387 160,09 zł realizuje konsorcjum Himmel i Papesch Opole (lider) oraz Adac Lewar.
Poza rozbudową inwestycja obejmowała także budowę mostu nad rzeką Białą Głuchołaska oraz budowę obiektu tymczasowego, usytuowanego w bezpośrednim sąsiedztwie docelowego mostu na czas prowadzonych prac. Obie te przeprawy zostały zniszczone przez powódź, która dotknęła Głuchołazy w ubiegłym roku.
Aktualnie na ul. Wyszyńskiego wymieniono poszczególne warstwy konstrukcyjne drogi do warstwy wiążącej oraz wybudowano chodniki. Prace prowadzono także na wlotach dróg gminnych do DK40, tj. ul. Wyszyńskiego oraz ul. Skłodowskiej, gdzie wykonawca m.in. ułożył krawężniki oraz kostkę kamienną na fragmencie jezdni, a także warstwę ścieralną nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej SMA.
Od połowy maja br. prace drogowe realizowane są na kolejnym odcinku w ciągu ul. Skłodowskiej. Na ulicach Sikorskiego, Kraszewskiego, Konopnickiej i Andersa prowadzone są prace branżowe, towarzyszące robotom drogowym, takie jak roboty przy budowie wodociągu, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Wykonawca kontynuuje prace w zakresie oświetlenia ulicznego oraz montuje kable pod sygnalizację świetlną.
Link do aktualności: >>><<<
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad